تشویق به نوسازی
مهتا گوهری
خیابان زمزم و بلوار جوانه در منطقه ۱۷ شهری و شهرک شریعتی در منطقه ۱۹ شهری در ضلع شمالی فرودگاه قلعه‌مرغی واقع شده‌اند.

محلات این دو منطقه از قدمت 50-40 ساله برخوردار هستند که جزو محلات قدیمی تهران به حساب می‌آیند. با این اوصاف به تازگی در گوشه و کنار این مناطق ساخت و سازهای کمی به چشم می‌خورد اما جالب است بدانید شهرداری منطقه برای تشویق مالکان به منظور بازسازی ملک‌های خود طرحی را به اجرا گذاشته است و این طرح، تخفیف در پرداخت عوارض تراکم‌سازی به شهرداری است و به این گونه است که مالکان آپارتمان‌های بازسازی شده از پرداخت عوارض تراکم نسبت به یک طبقه معاف هستند.
در حال حاضر قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در بلوار جوانه از ۸۵۰هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان، در خیابان زمزم قیمت هر متر مربع آپارتمان از ۸۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان و در شهرک صنعتی از ۸۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
نوع منطقه، امکانات، بافت ساختمان(نوساز یا چندسال ساخت) و تعداد واحدها روی تعیین قیمت واحد مسکونی تاثیرگذار هستند.
برخی مشاوران املاک این مناطق پیش‌بینی می‌کنند در ایام سال نو قیمت مسکن دراین منطقه با افزایش مواجه شود. مدیر املاک صالحی در این‌باره از رشدی ۲۰درصدی خبر می‌دهد. به گفته برخی از مشاوران املاک وضعیت استقبال مراجعه‌کنندگان برای خریداری یا اجاره واحدهای مسکونی، خوب توصیف می‌شود، اما مالکان راغب برای فروش ملک‌های خود نیستند و برای فروش ملک خود دچار تردید هستند از این بابت که اگر ملک خود را بفروشند، آیا با همان مبلغ می‌توانند ملک دیگری را خریداری کنند یا نه!
از طرفی دیگر، نسبت به قیمت‌های تعیین شده برای واحدها و آپارتمان‌های مسکونی از طرف اتحادیه املاک هیچ نظارتی نمی‌شود و قیمت‌ها بر طبق سلیقه تعیین می‌شوند.
خوب است بدانید در این مناطق در اکثر آپارتمان‌ها قیمت‌ واحد مسکونی با قیمت پارکینگ از هم جدا است. زیرا شهرداری به تعداد واحدهای مسکونی، مجوز پارکینگ نمی‌دهد و تعداد پارکینگ‌ها نصف تعداد واحدهای آپارتمانی است. مثلا یک آپارتمان ۵۰ متری که اگرهر متر مربع به قیمت یک میلیون تومان باشد قیمت کلی آن تقریبا ۴۵ تا ۴۶ میلیون تومان آب می‌خورد، اما به علت برخورداری از پارکینگ سه تا پنج میلیون تومان به مبلغ اضافه می‌شود.
به هر حال، با ایجاد طرح‌های شهرک‌سازی در این مناطق، مسوولان سعی دارند که با ایجاد طرح‌های شهرک‌سازی هرچه سریعتر بافت قدیمی را احیا کنند.نمونه این طرح‌ها شهرک پردیس در بلوار جوانه است که با مشارکت شهرداری و یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذار احداث شده است. این شهرک شامل مجتمع تجاری، مسکونی، سینما و پاساژ است که در بخش مجتمع مسکونی، 103 واحد مسکونی به بهره‌برداری رسیده است و همین‌طور تعدادی از واحدهای تجاری پروژه‌های دیگری مانند الماس ماهان که یک مجتمع تجاری است هنوز به بهره‌برداری نرسیده و در عوض مجمتع تجاری شقایق تعداد زیادی از واحدهای آن به بهره‌برداری رسیده است.