حکمرانی مالکان
مهدیس فرقانی
قیمت مسکن در خیابان وحدت اسلامی نسبت به شش ماه گذشته با افزایش چند درصدی همراه بوده است و علت این افزایش قیمت را مشاوران املاک در این منطقه، گرانی مصالح ساختمانی و دستمزد نیروی انسانی می‌دانند.

افزایش قیمت روی آپارتمان‌های نوساز بیشتر به چشم می‌خورد؛ اما آپارتمان‌های چند سال ساخت هم از این گزند در امان نمانده‌اند.استقبال ساکنان این منطقه برای جابه‌جایی نیز بسیار ضعیف است که علت آن وجود فصل سرما و نزدیک بودن به سال نو و گرانی مسکن است.مشاوران املاک این منطقه نیز پیش‌بینی‌هایی درباره آینده بازار مسکن این منطقه دارند. به گفته این افراد هر سال قیمت مسکن با افزایش چند درصدی همراه است و از طرف دیگر به نکته‌ای قابل‌توجه اشاره می‌کنند که با واگذاری زمین‌های 99ساله شاید بتوان قیمت مسکن را هرچند ناچیز کاهش داد و اظهار می‌کنند که واگذاری زمین‌های 99ساله تا به الان فقط در حد شعار بوده و هنوز این طرح عملی نشده است.
برخی مشاوران املاک در مورد قیمت‌های تعیین‌شده ملک‌ها می‌گویند که این تعیین قیمت‌ها هیچ حساب و کتابی ندارد، در صورتی که اتحادیه املاک می‌تواند قیمت‌ها را ثابت نگه دارد که متاسفانه تاکنون چنین نبوده است. مشاوران املاک اظهار می‌دارند که آنها می‌توانند در غیاب نظارت اتحادیه مسکن، حداقل نقش بسزایی در ثبات قیمت‌ها داشته باشند که این نظارت مستلزم یکی شدن مشاوران املاک است، به طوری که می‌توانند طبق استانداردهای قیمت‌گذاری، قیمت هر مترمربع را مشخص کنند و قیمت‌های تعیین‌شده مالکان را که بیش از حد استاندارد است نپذیرند و حتی مالکان را تحت‌شرایطی قرار دهند که مجبور به تغییر قیمت تا حد استاندارد شوند.
قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در خیابان وحدت اسلامی از یک میلیون و 200هزار تومان تا یک میلیون و 300هزار تومان و قیمت هر مترمربع آپارتمان چند سال ساخت از 900هزارتومان تا یک میلیون و 100هزار تومان تعیین شده است.
همچنین قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در خیابان مختاری از یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان و قیمت هر متر آپارتمان چند سال ساخت از یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان است.