تپه‌های ریالی در بازار خودرو

معصومه روزبهانی

چندوقتی است که صدای ارزان‌شدن خودروها به گوش می‌رسد؛ صدایی که از تمام رسانه‌ها و مطبوعات پخش شده است. اما هنوز هم این بازار در کش و قوس بسیار زیادی واقع شده است. گاهی ارزان می‌شود و گاهی گران. معلوم هم نیست. مواقعی خود شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات را بالا می‌برند و در مواقعی نیز نمایشگاه‌داران و دلالان خودرو هستند که اثرات خود را بر روی بالا و پایین رفتن قیمت انواع خودرو می‌گذارند.

اما به‌راستی بعد از طرح برخورد با نمایندگی‌هایی که به صورت غیرمجاز اقدام به فروش محصولات برخی شرکت‌ها می‌کردند، هیچ‌ نهادی نیست تا با نمایشگاه‌دارانی که به دلخواه قیمت انواع خودرو را تغییر می‌ دهند برخوردی داشته باشد، همان نمایشگاه‌داران بزرگی که نبض قیمت در بازار را به دست دارند و آنها هستند که قیمت را مشخص می‌کنند.

به هر حال عدم یکسانی قیمت انواع خودرو در بازار از عمده مشکلات مصرف‌کنندگان این نوع محصولات به حساب می‌آید. چرا که در بعضی مواقع خریداران واقعا دچار سردرگمی می‌شوند و هیچ‌گاه نمی‌توانند یک تصمیم جدی برای خرید خودروی دلخواهشان بگیرند.

آنها معتقدند به دلیل بالا و پایین‌رفتن قیمت خودروها که در برخی مواقع حتی هر روز با روز قبل خود متفاوت می‌شود، دیگر کمتر کسی جرات خریدن ماشین مورد نظر خود را می‌کند.

اما با پشت‌سر گذاشتن سرمایی که یکدفعه خداوند سخاوتمندانه به کشورمان ارزانی داشت و پس از دهه‌ اول ماه محرم قیمت‌ها در برخی از خودروها شکسته شده است و سیری نزولی را در پیش گرفته. به طور مثال سمند معمولی با سیستم صوتی جدید که تا چندی پیش با قیمت دوازده میلیون و نهصد هزارتومان خرید و فروش می‌شد، هم‌اکنون با قیمتی معادل دوازده‌میلیون وششصدهزارتومان مورد معامله قرار می‌گیرد. البته سمند LX خیلی با افت قیمت مواجه نشده است و هم‌اکنون با ارزان شدن صدهزارتومانی با قیمتی حدود چهارده‌میلیون و صد هزارتومان خرید و فروش می‌شود.

البته خانواده محترم ۲۰۶ خیلی هم تغییر قیمت نداشته است و تفاوت قیمتش با روزهای قبل خیلی فرق نداشته است. این موضوع در حالی است که پژوی ۲۰۶ تیپ ۲ با موتور جدیدA۳TUو CD‌خوان با گران شدن صدهزارتومانی خود هم‌اکنون با قیمت سیزده میلیون و پانصد هزارتومان فروخته می‌شود. پژوی ۲۰۶ تیپ ۶اتوماتیک که این روزها هم در نمایشگاه‌ها حضوری کم‌رنگ دارد با قیمتی حدود هیجده‌میلیون تومان فروخته می‌شود البته اگر شانس بیاورید و این ماشین را در نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های

شرکت مربوطه پیدا کنید. البته پژو۲۰۶ تیپ ۳ با موتور A۳TU را می‌توانید با قیمتی نزدیک به چهارده میلیون و پانصد هزارتومان خریداری کنید.

مصطفی عسگری مدیر فروش شرکت خدمات خودرویی میلاد می‌گوید: طی چند روز گذشته با توجه به رکودی که در بازار خودرو حاکم بوده است، برخی از ماشین‌هایی که قیمت آنها بالای بیست میلیون تومان است ارزان شده‌اند و سیر نزولی در پیش گرفته‌اند به طور مثال ماکسیمای اتوماتیک که تا چندی پیش با قیمت سی و هشت میلیون و یک‌صد و بیست هزار تومان فروخته می‌شد هم‌‌اکنون با افت یک میلیونی با قیمت سی و هفت‌ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد و ماکسیمای معمولی نیز با قیمت سی و سه میلیون و پانصدهزارتومان چیزی حدود یک میلیون و صدهزارتومان ارزان شده است.

در همین زمان که اکثر خودروها روند سیر نزولی را در ارتباط با قیمتشان پیش گرفته‌اند. پراید عظمت خود را حفظ کرده و قیمتش را نه تنها ارزان نکرده بلکه گران‌تر هم کرده است به طوری‌که پراید بنزینی را هم‌اکنون در حدود هفت‌ میلیون و هشتصد هزارتومان مورد معامله قرار می‌دهند که با قیمت چند روز پیش خود دویست هزارتومان تفاوت داشته و در واقع گران‌تر شده است البته

پراید دوگانه سوز نیز خود را از این بازی دور ندانسته و هم‌اکنون با قیمتی حدود هشت میلیون و هفتصد هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مصطفی عسگری به متقاضیان خرید انواع خودرو مژده داد: فکر نمی‌کنم طی این دو ماه‌ پایانی سال شاهد تغییر قیمت‌های چشم‌گیری در بازار خرید و فروش خودرو باشیم و اگر بازار همین روند را ادامه بدهد، خیلی قیمت‌ها تفاوت خاصی نخواهد داشت.