دنیای‌‌اقتصاد- روز گذشته با اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس هشتم، نگرانی سیدمحمد خاتمی و پیش‌بینی اصلاح‌طلبان رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت. چرا که طبق اخبار منتشر شده بیشتر نمایندگان این طیف سیاسی در سراسر کشور از فیلتر هیات‌های اجرایی عبور نکرده و ردصلاحیت شده‌اند. به گزارش پایگاه خبری نوروز در بیشتر شهرها و استان‌ها از جمله تهران، اصفهان، اردبیل، خلخال، پارس‌آباد، شهرکرد، خمینی‌شهر و... بیشتر اعضای ائتلاف اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده‌اند و اعضای این ائتلاف خواستار پاسخگویی هیات‌های اجرایی در خصوص این مساله شده‌اند.

در همین زمینه عبدا... ناصری، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز با اعلام خبر ردصلاحیت گسترده اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، به جبهه مشارکت و بیشتر نمایندگان مجلس ششم، در گفت‌وگویش با ایسنا اظهار کرد: از مرحله اول انتخابات که مرحله بررسی صلاحیت‌ها است، خبرهای بسیار ناخوشایندی رسیده است که از روزهای اول، آن را پیش‌‌بینی می‌کردیم. ناصری افزود: پیش‌بینی می‌کردیم که وابستگان به جناح رقیب به پشتوانه رسانه‌هایشان غوغاسالاری خواهند کرد و عملکرد امروزشان با خبرهای رسیده این پیش‌بینی‌ها را تایید می‌کند. وی همچنین گفت: روند بررسی صلاحیت‌ها در نوع حضور مردم موثر خواهد بود. پیش‌بینی ما این است که هیات‌های اجرایی و نظارت می‌خواهند فرصت را برای اصلاح‌طلبان مستهلک کنند و تا روزهای آخر عده‌ای از رد صلاحیت‌شدگان را برگردانند، اما اعلام می‌کنیم که رفتار آنها را خوانده‌ایم و اگر بخواهیم در ادامه جمع‌بندی گذشته‌مان بر تداوم حضور تاکید داشته باشیم، نخواهیم گذاشت تنها ۴۸ساعت پیش از روز رای‌گیری، تعداد قابل توجهی تایید صلاحیت شوند، چرا که فرصت‌های تبلیغاتی پیش رو از ما گرفته خواهد شد.

با این وجود اما رضا حجتی، رییس کمیته اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی از تایید صلاحیت بیشتر کاندیداهای این حزب خبر داده و به خبرگزاری فارس گفته است: تنها جواد اطاعت، ابوالفضل شکوری، محمد جواد حق‌شناس، الیاس حضرتی و مسعود سلطانی‌فر رد صلاحیت شده‌اند و رسول منتجب‌نیا، ابراهیم امینی، محمد عباسی فرد، رضا حجتی، محمد قمی و خانم‌ها سقطی و گودرزی از کاندیداهای این حزب، از فیلتر هیات‌های اجرایی عبور کرده‌اند.

به این ترتیب در حالی که اصلاح‌طلبان منتظر اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی فرمانداری‌ها هستند علیرضا افشار رییس ستاد انتخابات کشور هم گفته است: داوطلبان رد صلاحیت شده از سوی هیات‌های اجرایی می‌توانند از روز چهارشنبه شکایت خود را به‌هیات‌های نظارت استان‌ها ارائه کنند. وی دیروز در گفت‌وگوی خود با ایرنا تاکید کرده است: مهلت بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های اجرایی اول بهمن پایان یافت و روز سه‌شنبه نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی، به صورت کتبی توسط فرمانداری‌ها به آنان ابلاغ شد. افشار اضافه کرده است: داوطلبان نمایندگی انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور که از سوی هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند، می‌توانند از زمان ابلاغ فرمانداران و بخش‌داران مراکز حوزه‌های انتخابیه، حداکثر ظرف مدت چهار روز به هیات‌های نظارت استان‌ها مراجعه و شکایت خود را ارائه کنند.