جان‌بولتون، از نومحافظه‌کاران تندرو و از مخالفان جدی ایران، با بیان اینکه دور جدید تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران بعید به نظر می‌رسد، از آخرین امیدش برای توقف برنامه‌ هسته‌ای تهران سخن گفت.

وی مدعی شد که امکان دارد رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به اقدام نظامی علیه این کشور دست بزند. به گزارش ایسنا، جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه در حاشیه کنفرانس هرزیلیا درباره آنچه «توازن امنیت ملی رژیم صهیونیستی» خواند، گفت که اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران موثر نخواهد بود.

وی گفت: می‌توان با نوعی اطمینان گفت که در سال آینده احتمال توسل به زور از سوی آمریکا بسیار بعید است.

بولتون افزود: این فشار بر اسرائیل را در صورتی که فکر کند ایران در راستای دستیابی به قابلیت تولید سلاح هسته‌ای است، در آن دوره زمانی افزایش می‌دهد و این تصمیم توسل به زور را در بر خواهد داشت.

این دیپلمات سابق آمریکایی گفت که پس از گزارش اطلاعاتی آمریکا که اواخر سال گذشته منتشر شد و در آن آمده است که ایران از سال ۲۰۰۳ تاکنون به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده، بعید است آمریکا به اقدام نظامی علیه این کشور دست بزند.

بولتون گفت: از زمان انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا به بعد فشار بر اسرائیل وارد شده است؛ زیرا فکر می‌کنم احتمال توسل به زور در آمریکا به شدت کاهش یافته است.وی با متهم کردن ایران به دنبال کردن برنامه هسته‌ای نظامی، افزود: محاسبات در منطقه زمانی که ایران قابلیت هسته‌ای داشته باشد، به شدت تغییر می‌کند و این به معنای آن است که توسل پیش‌دستانه به زور یا تغییر رژیم ایران باید پیش از دستیابی آنها به سلاح اتمی انجام شود.

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت: دور جدید تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران بعید به نظر می‌رسد و تحریم‌های دیپلماتیک بیشتر مانع تهران نخواهد شد.

وی گفت: شاید قطعنامه دیگری صادر شود؛ اما حتی نسبت به دو قطعنامه قبلی تندی بسیار کمتری خواهد داشت. فشار بین‌المللی از طریق دیپلماسی تحریم هیچ شانسی برای تغییر سیاست‌های ایران در سال آینده ندارد.

یک مقام عالی‌رتبه امنیتی صهیونیست در واکنش به سخنان بولتون گفت: باید با دقت بسیار به آنچه که بولتون می‌گوید، گوش داد.