انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کی و چگونه برگزار می‌شود؟

انتخابات ریاست‌جمهورى ‌در آمریکا هر ۴ سال یک بار در اولین سه شنبه ماه نوامبر برگزار مى‌شود.با این فرمول، انتخابات امسال آمریکا، چهارم نوامبر سال ۲۰۰۸ مطابق با چهاردهم آبان‌ماه ۱۳۸۷ برگزار مى‌شود. راى‌دهندگان واجد شرایط در ایالت‌هاى خود به پاى صندوق‌هاى راى مى‌روند و نامزدى که در هر ایالت بیشترین آرا را کسب کند، تمامى آراى انتخابى آن ایالت یا همان کارت الکترال را از آن خود مى‌کند.

البته براساس یک سرى قوانین خاص، افراد یا ایالتى ممکن است پیش از این تاریخ راى خود را داده‌ باشد.

شمار آراى انتخابى هر ایالت با تعداد نواحى انتخابى مجلس نمایندگان به اضافه دو کرسى مجلس سناى آن ایالت برابر است.

بر این اساس برخى ایالت‌ها ممکن است ۶ و برخى ممکن است تا ۵۵ آراى انتخابى نیزداشته باشند. در حال‌حاضر ایالت وایومینگ تنها ۳ عدد آراء انتخابى دارد. براى برنده شدن در انتخابات ریاست‌جمهورى حداقل ۲۷۰راى انتخابى یا همان کارت‌الکترال لازم است.

قانون اساسى آمریکا مى‌گوید که رییس‌جمهوری باید حداقل ۳۵ساله، متولد آمریکا وتبعه باشد و حداقل ۱۴سال در این کشور زندگى کرده باشد.

انتخاب رییس‌جمهور در آمریکا عملا طى یک فرایند چهارمرحله‌اى انجام مى‌گیرد. در مرحله اول نامزدهاى انتخاباتى در ایالت‌هاى مختلف در انتخابات مقدماتى شرکت مى‌کنند یا از طریق انجمن‌هاى حزبى به آنها راى داده مى شود.

مرحله دوم، انتخابات براساس کنوانسیون‌هاى ملى است.

در این مرحله، نتایج انتخابات مقدماتى ایالت‌ها و انجمن‌هاى حزبى توسط هر یک از احزاب بررسى مى‌شود و یک نفر در نهایت به عنوان نامزد اول حزب معرفى مى‌شود.

پس از معرفى این فرد، او بلافاصله معاون خود را هم به عنوان معاون رییس‌جمهوری آینده معرفى مى‌کند.

مرحله سوم، مرحله انتخابات سراسرى است.

در این مرحله، مردم ایالت‌هاى مختلف در ماه نوامبر براى تعیین نفر اول هر یک از ایالت‌ها راى مى‌دهند.

اما مرحله چهارم یا همان مرحله سرنوشت ساز، انتظار همگان براى شنیدن راى هیات انتخاب‌کننده رییس‌جمهوری است. در این مرحله هر ایالت تعداد راى مشخص دارد.

به عنوان مثال همان طور که قبلا گفته شد، ایالت کالیفرنیا ۵۵ راى دارد و رودایلند تنها چهار راى دارد. جمع آراى انتخابى ایالت‌ها هم ۵۳۸ است که ۲۷۰ رای براى برنده شدن لازم است.

مرحله نخست این فرایند طولانى انتخاب رییس‌جمهورى در آمریکا، از ایالت آیوا در روز پنج‌شنبه براى هر دو حزب آغاز مى‌شود.

پس از آیوا، دموکرات‌ها در ایالت نیوهمشایر هشتم ژانویه، میشیگان ۱۵ژانویه، نوادا ۱۹ژانویه، کارولیناى جنوبى ۲۶ ژانویه و فلوریدا ۲۹ژانویه انتخابات مقدماتى برگزار مى‌کنند.

حزب جمهوری‌خواه نیز انتخابات مقدماتى خود را پس از آیوا در ایالت‌هاى وایومینگ در پنجم ژانویه، نیوهمشایر هشتم، میشیگان پانزدهم، نوادا و کارولیناى جنوبى در نوزدهم، فلوریدا در ۲۹ژانویه و ایالت مین در دوم فوریه برگزار مى‌کند.پس از برگزارى این انتخابات مرحله دوم انتخابات آغاز مى‌شود و هر حزب با توجه به نتایجى که هر نامزد در مجموع این ایالت‌ها کسب کرده، نامزد برتر خود را معرفی مى‌کند.

نتایج آخرین نظرسنجى‌ها درباره نامزدهاى انتخابات ریاست‌جمهورى آمریکا نشان مى‌دهد که کلینتون، اوباما و جان ادواردز از حزب دموکرات و رودى جولیانى، مایک هاکبی و میت رامنى از حزب جمهوری‌خواه در صدر هستند.

در بیشتر این نظرسنجى‌ها هیلاری کلینتون و جولیانى در صدر نامزدهاى حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند، اما در برخى از این نظرسنجى‌ها در حزب دموکرات اوباما در شمارى از ایالت‌ها از کلینتون پیش افتاده و این وضعیت در اردوگاه جمهوری‌خواهان نیز براى هاکبی و رامنى تکرارشده است.