مازاد بودجه عظیم هنگ کنگ

شادی آذری

مرکز آمار پرایس و اترهاوس کوپرز اعلام کرده است که به احتمال قوی دولت هنگ‌کنگ یک معافیت مالیاتی به ارزش بین ۸/۳۴ میلیارد تا ۸/۳۷ میلیارد دلار هنگ‌کنگ را به مالیات‌دهندگان خواهد داد؛ چون در حال تصمیم‌گیری است که با این مازاد بودجه عظیم خود چه کند. گای الیس، یکی از شرکای مالیاتی مرکز پرایس واترهاوس کوپرز در مصاحبه مطبوعاتی خود در هنگ‌کنگ گفت: دولت نخواهد خواست کاهش مالیات را به یک نظام ثابت تبدیل کند، بلکه به دنبال آن خواهد بود که معافیت‌های موردی به مالیات دهندگان اعطا کند.

اما معافیت‌های موردی نمی‌‌تواند مازاد بودجه ۱۰۵ میلیارد دلاری هنگ‌کنگ (۵/۱۳ میلیارد دلار امریکا) را که مرکز پرایس واترهاوس کوپرز برای سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ پیش‌بینی کرده است، جبران کند.

مازاد بودجه مشترک نهایی(یا مازاد بودجه‌ای که می‌تواند معادل حساب جاری یک فرد محسوب شود) بیشترین رکورد رادر تاریخ هنگ‌کنگ به خود خواهد دید.

پرایس واترهاوس کوپرز تخمین می‌زند که دولت می‌تواند ۲۰ میلیارد دلار هنگ‌کنگ نیز صرف مالیاتی مربوط به مالیات بر درآمدها کند. به علاوه ۳ میلیارد دلار هنگ‌کنگ نیز صرف تنظیم برخی مالیات‌های حاشیه‌ای خواهد شد. ۸/۰میلیارد دلار هنگ‌کنگ صرف کاهش نرخ استاندارد مالیاتی و ۱۰ میلیارد دلار هنگ‌کنگ صرف برآورد نرخ چهارماهه اموال و دارایی‌ها شود. ۳/۰میلیارد دلار هنگ‌کنگ صرف کاهش هزینه مالیات امضاها و ۲/۴ میلیارد دلار صرف کاهش مالیات بر بهره‌ها خواهد شد. ۸/۰ میلیارد دلار هنگ‌کنگ هم صرف کاهش مالیات بر درآمدها خواهد شد. اما تنها ۲ میلیارد دلار هنگ‌کنگ به اضافه ۳ میلیارد دلار هنگ‌کنگ دیگر به گروه‌های آسیب‌پذیری چون کودکان، پدر و مادرها و پدربزرگ، مادربزرگ‌هایی که به لحاظ اقتصادی وابسته‌اند، اختصاص خواهد یافت. البته با توجه به بحث‌های مربوط به فقر فزاینده در هنگ‌ کنگ ممکن است این ارقام نیز افزایش یابد.

درآمد مالیاتی هنگ‌کنگ به طرز قابل توجهی بی‌ثبات است. طی چندسال گذشته کسری بودجه این کشور گاهی به شکل کسری بودجه عظیم و گاهی دیگر به شکل مازاد بودجه عظیم درآمد. در سال‌جاری فعالیت‌های بازار سهام و تا حدودی فعالیت‌های بخش املاک و مستغلات منجر به آن شد که میانگین گردش مالی کشور در هر روز بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار هنگ‌کنگ شود.

الیس معتقد است به جای پاداش‌‌های نقدی، دولت می‌تواند به دنبال کاهش استاندارد مالیاتی برای افراد باشد و آن‌را از ۵/۱۶ درصد کنونی به ۱۵ درصد کاهش دهد. مالیات بر بهره شرکت‌ها نیز می‌تواند از ۵/۱۷ درصد کنونی به ۵/۱۶ درصد کاهش یابد. (به تازگی سنگاپور مالیات شرکت‌های خود را به ۱۸ درصد کاهش داده است.)

طی سال مالی گذشته اول آوریل ۲۰۰۷ تا ۳۱ مارس ۲۰۰۸) مالیات بر بهره شرکت‌ها بالغ بر ۷۷ میلیارد دلار هنگ‌کنگ بوده است و این معادل ۲۵ درصد مجموع درآمد دولت بوده است.

الیس می‌گوید: دولت‌های سرتاسر جهان به دنبال حرکت به سوی اشکال غیرمستقیم‌تر اخذ مالیات هستند. به عنوان مثال در جمهوری چک سطح مالیات بر درآمد تا ۱۵ درصد کاهش یافته است و قرار است حتی تا ۱۲ درصد کاهش یابد.

به رغم مازاد بودجه عظیم امسال، سال‌های گذشته هنگ‌کنگ شاهد کسری بودجه عظیم بود در سال ۲۰۰۳تا۲۰۰۴ این کسری ۴۰ میلیارد دلار هنگ‌کنگ در سال ۲۰۰۲تا۲۰۰۳، ۶۲ میلیارد دلار هنگ‌کنگ و در سال ۲۰۰۱تا۲۰۰۱، ۶۳ میلیارد دلار هنگ‌کنگ بود در سال ۲۰۰۶تا۲۰۰۷ مازاد بودجه بالغ بر ۵۸میلیارد دلار بود که از این مقدار دولت ۲۰میلیارد دلار هنگ‌کنگ را صرف معافیت‌ها و پاداش‌های مالیاتی کرد.