میترا یزدچی
ستاره، خیلی بی‌قرار بود و دلش می‌خواست روزها زودتر سپری شوند و ۱۲خرداد برسد!

12خرداد در تقویم برای همه یک روز معمولی مثل همه روزهای دیگر است، اما برای ستاره تفاوت دارد؛ چون شریک زندگیش، آرش، این روز به دنیا آمده است.
از ۱۳ سال پیش که ازدواج کرده بود، این روز و ۱۷ مرداد که سالگرد ازدواجشان بود، مانند نگینی در تقویمش می‌درخشید و سعی می‌کرد حداکثر توانش را برای بزرگداشت این روزها به کار بگیرد.
اما چرا امسال بی‌قرار بود؟ چون هدیه‌ای ویژه داشت و مطمئن بود حیرت چند مهمان همیشگی‌شان را برمی‌انگیزد، آخه ستاره برای همسرش یک جواهر خریده بود!
خرید جواهر برای افراد پولدار متمول امری طبیعی است، اما برای یک کارمند با حقوقی متوسط کار سختی است.
بالاخره روز موعد رسید و پس از پذیرایی و مهمانان که چند نفر از دوستان نزدیکشان بودند، هدیه‌های خود را یکی پس از دیگری به آرش دادند. ستاره مخصوصا هدیه‌اش را گذاشت تا آخر از همه باز شود و گفت که این هدیه یک ویژگی خاص دارد که برای همه جذاب است. حالا به جز آرش، بقیه مهمانان هم منتظر دیدن هدیه ستاره بودند و پس از بازشدن ورقه‌های ظریف کادویی، جعبه‌ای نمایان شد، با بازشدن در جعبه ناخودآگاه همه مهمانان با دیدن هدیه که یک جاسوئیچی جواهرنشان بود، کف زدند. به خصوص اینکه در مرکز آن روی یک سنگ زیبا، اسم آرش می‌درخشید.جاسوئیچی دست به دست می‌چرخید و همه سوالات متعددی از ستاره می‌کردند، ولی او چون برای مهمانی خیلی کار کرده بود، جواب همه سوالات را به فردای آن روز موکول کرد.
ماه‌ها و جواهرات
ستاره، قبل از اینکه دوستانش یعنی سارا و فرزانه که به اتفاق همسرانشان شب قبل به منزل او آمده بودند و حالا دلشان می‌خواست از جزئیات چگونگی تهیه هدیه ویژه او سوال کنند.
از آنها چند سوال کرد و گفت: آیا شما می‌دانید سنگ‌های قیمتی به جز زیبایی دارای خواص درمانی هم هستند؟ هر ماه سنگ قیمتی مخصوصی دارد که متولدینش با استفاده کردن از آن می‌توانند این خواص را جذب کنند؟
دوستانش به هم نگاهی کردند و از ستاره خواستند تا بیشتر توضیح دهد.
او هم ادامه داد: تمام سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، با صور فلکی در ارتباط و هم‌آهنگی هستند و قرابت‌هایشان را با رنگ اعلام می‌کنند. هر فردی هم که از آنها استفاده کند، نیروی سیاره‌ای را که با جواهر مربوطه در ارتباط است، به خود جلب می‌کند. سنگ هر ماه، برای متولدین آن ماه انرژی را که هر مرحله و فصل به همراه می‌آورد، به جریان می‌اندازند. تمام سنگ‌ها دارای آثار طبی و درمانی هم هستند که متولدین هر ماهی از آنها استفاده کنند، این آثار را جذب می‌کنند.
مثلا یاقوت و مرجان، برای درمان کم‌خونی، فیروزه برای آرامش روحی و جسمی و آماتیس برای درمان سردرد و بی‌خوابی به کار می‌روند.
تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی
سارا، در این موقع پرسید: اما روی سنگی که تو تهیه کرده بودی اسم آرش حک بود، آن را چگونه انجام دادی؟
ستاره گفت: سنگ‌ها برای اینکه قابل استفاده شوند باید تراش بخورند که دو نوع تراش وجود دارد که یک بازاری و سری است و یکی هم سفارشی. من هم رفتم و سفارش دادم روی سنگ ماه خرداد (آکوآمارین) اسم آرش را بزنید که هم اسم خودش را داشته باشد و هم آثار روحی و آرام‌بخشی‌اش را جذب کند.
سپس ادامه داد: البته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی سابقه‌ای طولانی و هزاران ساله در کشور ما دارد و این هنر آن قدر ارزشمند است که حتی یک سنگ بی‌ارزش با تراش‌های استادانه یک سنگ‌تراش می‌تواند، قیمتی شود و یک سنگ قیمتی بدون تراش‌های حرفه‌ای نمی‌تواند جلوه‌ای قابل توجه داشته باشد. فرزانه که تا آن موقع به حرف‌های دوستانشان گوش می‌کرد، پرسید: آخر چه مقدار از یک سنگ می‌تواند خواص درمانی آن را منتقل کند؟ ستاره جواب داد: هر مقدار از سنگ‌ها به اندازه‌ای که بدن ما نیاز دارد، قابلیت‌های درمانی خودشان را ساطع می‌کنند و ما می‌توانیم به عنوان انگشتر، گوشواره،‌ گردن‌بند و دست‌بند از آنها استفاده کنیم.
ژئوتوریسم
ستاره در ادامه صحبت‌هایش گفت که چقدر دیدن معادن سنگ‌های مختلف در دنیا جذاب است، به طوری که برخی افراد به خصوص مهندس معدن برای دیدن این مراکز به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. همچنین در کشور ما، ایران، فیروزه نیشابور که یکی از بهترین انواع آن در دنیا است، چقدر معروف است و می‌توانیم از آن برای جذب گردشگران استفاده کنیم. همچنین در تمام شهرهای کشورمان مانند قم، همدان، اراک و ... نیز سایر معادن هستند که در نوع خودشان دیدنی هستند و در کنار آنها ساختن اشیای زینتی کوچک می‌توانند سوغاتی زیبا برای مسافران باشد.
تمیز کردن سنگ‌ها
اما خانم‌ها همیشه فکر نظافت هستند، بنابراین سارا در رابطه با تمیز کردن سنگ‌ها از دوستانشان پرسید و ستاره گفت: تمیز کردن سنگ‌ها بسیار ضروری است، به خصوص اگر سنگی از یک شخص بیمار یا درگذشته به شما رسید، حتما آن را به یکی از روش‌های زیر تمیز کنید.
*‌شست‌وشو در آب: سنگ را زیر جریان آب (آبی که در جریان است)، به مدت ۶ تا ۸ساعت قرار دهید تا کامل تمیز شود.
* شست‌وشو با خاک: سنگ را به مدت یک‌شب، در زیر مقداری خاک قرار دهید (روی سنگ را با خاک بپوشانید) پس از یک شب، سنگ را از زیر خاک درآورید و با آب بشویید.
چگونه سنگ‌ها را خریداری کنیم؟
مهم‌ترین قسمت بحث که آخر مطرح شد، قیمت بود و این که از کجا می‌شود سنگ‌های واقعی را خریداری کرد.
ستاره در این مورد هم گفت: متاسفانه مثل خیلی از کالاهای دیگر، سنگ‌ها هم دارای انواع تقلبی هستند که بیشتر این سنگ‌ها از خارج وارد کشور ما می‌شوند.
ولی شما اگر خواستید سنگی بخرید باید از مکانی معتبر و افراد با سابقه که معمولا در بازار بزرگ تهران هستند، خرید کنید، در غیر این صورت افرادی مثل ما که در این کار آگاهی حرفه‌ای نداریم قادر به تشخیص سنگ‌های اصل نیستیم.
برای قیمت سنگ‌ها هم عوامل مختلفی دخیل هستند و هر کدام واحد خرید و فروششان به صورت‌های مختلف گرم، قیراط، بند و قطعه و ... است و تحت شرایط مختلف نوسان دارد.
در مجموع سنگ‌های قیمتی پیش از آن که یک وسیله زینتی باشند یک درمانگر طبیعی و یک سرمایه ارزشمند هستند که هر کسی می‌تواند داشته باشد.
امروزه تجارت سنگ‌های قیمتی آن قدر درآمدزا است که بعضی شبکه‌های تلویزیونی، تمام مدت در کشورهای اروپایی مثل ایتالیا به معرفی آنها می‌پردازند.
در این وقت که تقریبا ظهر شده بود و دوستان می‌خواستند در کنار هم ناهار بخورند، ستاره به سارا و فرزانه دو عدد انگشتر عقیق و فیروزه داد و گفت: عقیق، نمونه‌ای از سنگ با ویژگی‌های مذهبی و روحانی است که حتی استفاده از آن به مسلمانان سفارش شده است و فیروزه نیز از سنگ‌های ناب ایرانی است که شهرت جهانی دارد و باز هم معنویت دارد، چرا که اکثر گنبدهای مساجد هم فیروزه‌ای هستند.
هر دوی این سنگ‌ها آرام‌بخش هستند و من امیدوارم برای شما هم صفا، صمیمیت و آرامش را به ارمغان بیاورند.
توجه
* قیمت سنگ‌ها به نوع تراش، کیفیت و منشا آنها بستگی دارد.
* هر جواهر برای قیمت‌گذاری دارای چهار ویژگی ذیل است که باید به آنها توجه شود:
- تراش سنگ
- وزن سنگ
- خلوص یا پاکی سنگ
- رنگ سنگ
* مروارید دارای دو نوع پرورشی و طبیعی است. نوع طبیعی به مرواریدهایی گفته می‌شود که در آب‌های شور یا شیرین به صورت طبیعی در دل صدف ایجاد می‌شود.
مروارید پرورشی هم مرواریدی است که همان مراحل تولید مروارید در طبیعت را تحت شرایط کنترل شده می‌گذارند.
در غیر از این دو صورت مرواریدی که حاصل می‌شود جواهر نیست و ارزشی ندارد.
تنوع رنگ مروارید به محیط اطراف و مواد موجود در آبی که مروارید رشد می‌کند بستگی دارد.
* قیمت جواهرات تابع عوامل بین‌المللی، عرضه و تقاضا بوده و قیمت‌های درج شده در جدول حدودی و مربوط به زمان تهیه گزارش هستند.
* هر قیراط، یک‌پنجم گرم است.