این دستگاه‌های رویایی
علی آذرنوش
روزگاری نه چندان دور با ظهور ویدئو، روند رسانه‌ای تماشای فیلم در خانه‌ها دگرگون شد و شرایط تماشای فیلم‌های تولیدی برای همه افراد فراهم آمد.

این پدیده که فیلم‌های نواری را به نمایش می‌گذاشت در دوران طلایه‌داری خود رویایی وصف‌ناشدنی بود.
با پیشرفت تکنولوژی مربوط به ضبط فیلم و صدا، نسل‌های جدیدتری از این رسانه تصویری پا به میدان گذاشتند و انقلابی در کیفیت تماشای فیلم ایجاد کردند. ظهور دستگاه‌های دی‌وی‌دی که همزمان با پیدایش سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها همراه بوده مشکلات مربوط به رنگ، شفافیت و صدای فیلم‌ها را رفع کرد.
این تکنولوژی نوظهور که شکل پیشرفته‌تر دستگاه‌های سی‌دی به شمار می‌روند از مشکلات مربوط به آن همچون خش مبری شده و فیلم‌هایی با کیفیت بالاتر را به تصویر می‌کشند.
دستگاه‌های دی‌وی‌دی که با دو عملکرد «پخش» و «ضبط و پخش» به بازار عرضه می‌شوند، از قیمت‌های مختلفی برخوردارند. درواقع قیمت دستگاه‌های دی‌وی‌دی از نوع پخش تنها به پخش فیلم (صدا یا صدا و تصویر با هم) می‌پردازند قیمت کمتری دارند، اما دستگاه‌های دی‌وی‌دی با کارکرد ضبط و پخش، علاوه‌بر اینکه صدا و تصویر را در تلویزیون شما پخش می‌کنند، قادر هستند فیلم‌ها یا صداهای مورد دلخواه شما را کپی و ضبط کنند که البته قیمت بالاتری هم دارند.
قیمت‌های قابل عرضه در دستگاه‌های دی‌وی‌‌دی با توجه به کارکردها و فناوری‌های مختلفی که دارند متفاوت است.
مهم‌ترین انتظاری که از یک دستگاه دی‌وی‌دی می‌رود، این است که کیفیت ضبط و پخش مناسبی داشته باشد و یک خریدار با اهمیت به اینکه دستگاه موردنظر مربوط به کدام برند است و ضمانت آن چقدر اعتبار دارد، می‌تواند به این هدف مهم در انتخاب خود دست یابد.
اما فناوری‌های دیگری که در یک دستگاه دی‌وی‌دی مطرح است، عبارتند از ظرفیت ضبط، نوع اتصال، خروجی نوری، جست‌و‌جوی فراگیر، نمایش عکس و غیره.
برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که برخی از آنها از شهرت کمتری برخوردارند و خریداران باید هنگام خرید توجه داشته باشند تا در برابر پولی که می‌دهند کالایی با کیفیت لازم دریافت کنند.
قیمت دستگاه‌های پخش دی‌وی‌دی از حدود 60هزار تومان تا 130هزار تومان متفاوت است.
همچنین قیمت دستگاه‌های ضبط‌و‌پخش دی‌وی‌دی از حدود ۱۴۰هزار تا ۶۰۰هزار تومان متفاوت است که شرکت‌های مختلفی به عرضه این دو محصول می‌پردازند.
برخی دستگاه‌های دی‌وی‌دی بدون اتصال به تلویزیون قابلیت پخش ندارند و این مساله برای خریدارانی که می‌خواهند گاهی مواقع از تلویزیون استفاده نکنند باید مورد توجه قرار گیرد.
باتوجه به اینکه برخی تولیدکنندگان، محصولات خود را با ضمانت‌نامه‌های موردتوجه خود عرضه می‌کنند، خریداران هم باید برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، اسم ضمانت‌نامه‌های موردنظر شرکت‌ها را به خاطر بسپارند.