کاهش ساخت‌وساز و رشد تقاضا
مهدیس فرقانی
بازار مسکن در شهر قزوین با وضعیت عجیبی همراه است و این عجیب بودن برمی‌گردد به بالا بودن تقاضای افراد برای خانه‌دار شدن.

این درحالی است که ساخت‌وساز به میزان تقاضا صورت نمی‌گیرد و مقدار ساخت‌وساز‌ها نسبت به گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است.
البته از مهم‌ترین دلایل این مساله را می‌توان افزایش قیمت زمین و گرانی مصالح ساختمانی دانست. در حال حاضر کمبود آپارتمان مشکل بزرگی برای متقاضیان در شهر قزوین است.
طبق گفته برخی از مشاورین املاک شهر قزوین، قیمت زمین نسبت به شش ماه گذشته با افزایش 10 تا 20درصدی همراه بوده است، مثلا در شش ماه قبل قیمت یک متر مربع آپارتمان اگر یک‌میلیون تومان بوده در حال حاضر به یک‌میلیون و 300هزار تومان رسیده است. هم‌اکنون قیمت هر متر مربع زمین در شهر قزوین با کاربری مسکونی از یک‌میلیون تومان تا یک‌میلیون و 250هزار تومان و قیمت هر متر مربع زمین با کاربری تجاری از دومیلیون تومان تا سه‌میلیون و 500هزار تومان معامله می‌شود.البته به اعتقاد کارشناسان، افزایش قیمت زمین در شهر قزوین به چند علت است: تقاضای بالای افراد برای خانه‌دار شدن، کمبود زمین در اطراف شهر که این مساله مانع از گسترش و توسعه شهر می‌شد به طوری که تمامی زمین‌ها در داخل شهر آماده برای ساخت‌وساز نیستند و فقط زمین‌هایی در شمال‌شهر آماده بهره‌برداری هستند که همین موضوع باعث گرانی زمین‌های داخلی شهر شده است. علت دیگر آن است که مسوولان شهر برای ساخت مسکن در قسمت بالای اتوبان قزوین و زنجان هنوز مجوز صادر نکرده‌اند در حالی که دلیل این کار هنوز مشخص شده نیست.در شرایط کنونی قیمت هر متر آپارتمان در شهر قزوین به این نحو است که در خیابان‌های دانشگاه و ملاصدرا که در شمال شهر واقع شده‌اند از یک‌میلیون و 150هزار تومان تا یک‌میلیون و 300هزار تومان، در خیابان‌های نادری و طالقانی و در مرکز شهر، قیمت هر متر مربع آپارتمان از 900هزار تومان تا یک‌میلیون و 100هزار تومان و در جنوب‌شهر، خیابان‌های سپه، شهدا و ایران‌گاز قیمت هر متر مربع آپارتمان از 750هزار تومان تا 950هزار تومان برآورد شده است.شهرک ولایت، خیابان بلوار، خیابان دانشگاه و خیابان ملاصدرا که در شمال یا در محدوده بین شمال و مرکز واقع شده‌اند، بیشترین مناطق قابل توجه برای افرادی است که می‌خواهند واحد مسکونی را اجاره و یا خریداری کنند که دلیل این استقبال بافت جدید شهری و بالا بودن فرهنگ شهرنشینی در این مناطق است.