رییس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: بر اساس استعلام‌های دریافتی وزارت کشور از مراجع ۴ گانه، حدود ۳هزار نفر از داوطلبان مجلس هشتم پرونده قضایی دارند.

علیرضا افشار، رییس ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با مهر، با بیان این مطلب اظهار کرد: بر این اساس پرونده این افراد به هیات‌های اجرایی برای بررسی بیشتر ارسال شده است. وی افزود: روز سه‌شنبه هیات‌های اجرایی در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور باید نتیجه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس هشتم را به آنان اعلام کنند تا برابر قانون داوطلبانی که رد صلاحیت شده‌اند یا صلاحیت آنان احراز نشده است، بتوانند ظرف ۴ روز از سوم بهمن تا ۶ بهمن به هیات‌های نظارت استان خود شکایت کنند.

وی توضیح داد: هیات‌های اجرایی منتخب ۱۱ نفر هستند که ۹ نفر آنان منتخب ۳۰‌نفر از معتمدان محل می‌باشند و هیچ‌کس نمی‌تواند به هیات‌های اجرایی در خصوص تایید صلاحیت‌ها دستور دهد.

رییس ستاد انتخابات کشور با رد شایعاتی که در برخی مطبوعات درباره رد صلاحیت‌های فله‌ای از سوی وزارت کشور متذکر شد: اگر اشکالی در کار هیات‌های اجرایی باشد، هیات‌های نظارت شورای نگهبان به آنها رسیدگی خواهند کرد و رد صلاحیت‌ها ارتباطی به وزارت کشور ندارد.

افشار خاطرنشان کرد: رد صلاحیت‌ها یا عدم احراز صلاحیت در صورتی که داوطلبان بخواهند به صورت کتبی به آنان اعلام می‌شود و حتی اگر داوطلبان تمایل داشته باشند مفاد دلایل و مدارک رد صلاحیت‌ها هم به آنان ارائه می‌شود؛ اما منابع ارائه‌دهنده اطلاعات مذکور به آنان ارائه نخواهد شد.