ابراز مجدد نارضایتی بولتون از برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل برآورد اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران و گزارش‌های مربوط به آن را «سیاسی‌شدگی غیرقانونی» نهاد اطلاعات جاسوسی آمریکا خواند. به گزارش ایسنا، جان بولتون، دیپلمات سابق نومحافظه‌کار آمریکایی روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه اورشلیم پست گفت: در حالی که برنامه هسته‌ای ایران در حال توسعه و تداوم است برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا تاثیر مخربی بر تلاش‌های بین‌المللی ما در راستای محدود کردن ایران داشته است.

بولتون در ادامه گفت: من افرادی را که این برآورد اطلاعاتی را نوشته‌اند می‌شناسم. آنها از اعضای جامعه اطلاعاتی نیستند، بلکه از وزارت خارجه هستند. این برآورد یک سند شدیدا سیاسی شده بود که نویسندگان آن اهداف سیاسی مشخصی داشتند.

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل با انتقاد از آنچه وی تمایز قائل‌‌نشدن بین «اطلاعات و سیاست» خواند گفت: ارایه اطلاعات باید از سیاستگزاران جدا باشد، اما علاوه بر آن باید از تحلیلگران سیاسی که دیدگاه‌های سیاسی خود را به اطلاعاتی که ارائه می‌دهند تحمیل می‌کنند، جدا شود.

بولتون با اشاره به این برآورد که اذعان می‌کند ایران در حال حاضر برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ندارد، با تکرار اتهام‌های غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای تهران مدعی شد: این برآورد آنچه را که شما تصویر می‌کنید نمی‌گوید. وقتی یک یا دو جمله اول را رد کنید متوجه می‌شوید که تفاوتی با برآورد سال ۲۰۰۵ ندارد. همه توجهات به این نتیجه‌گیری که ایران جنبه تسلیحاتی برنامه‌اش را متوقف کرده متمرکز شده است و بعد از آن نیز ذکر شده که اطمینانشان از این مساله مطلق نیست. این طریقه آبرومندانه‌ای برای گفتن این است که آنها به هیچ وجه نمی‌دانند اوضاع از چه قرار است.

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در ادامه گفت: انتشار چنین گزارش سیاسی شده‌ای توسط مسوولان تحلیل اطلاعات جاسوسی آمریکا امکان‌پذیر است؛ زیرا هنوز هیچگونه نظارت موثری بر روی جامعه اطلاعاتی انجام نشده است. این مشکل مدت‌ها وجود داشته است. مدیر جدید نهاد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا این مشکل را حل نکرد. بنابراین این چالش مهم برای رییس‌جمهور بعدی خواهد بود.

بولتون در ادامه ادعاهای خود برآورد اطلاعات نمایش ملی آمریکا را یک «کودتای ظاهری توسط سرویس‌های اطلاعات جاسوسی» با هدف تاثیرگذاری‌های سیاسی خواند.

وی گفت: به عقیده من این کار غیرقانونی بود. در نظام ما مشروعیت مشروطه از رییس‌جمهوری آغاز و به مقاماتش منتقل می‌شود. نظام ما همچون نظام اروپایی نیست که نهاد سیاست خارجی در آن حقیقتا سیاست خارجی را تنظیم کند. سیاستی که توسط سازمان‌های اداری به طور مستقل از کنترل سیاسی تولید می‌شود، بیش از حد زیاد است. این یک مشکل فرهنگی دراز مدت است که حل آن زمان زیادی می‌برد.