مرضیه برومند معتقد است: «خانم شازده بدرالملوک» نمایش «افرا» کارآکتر جالبی است و به دلیل این‌که زیر و بم زیادی دارد، برای بازی فرصت زیادی می‌دهد. فکر می‌کنم به دلیل فیزیک و صدایم برای این کارآکتر انتخاب شدم. این کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر ایران که این روزها بعد از ۲۷ سال با نمایش «افرا»ی بهرام بیضایی به صحنه تئاتر بازگشته است، گفت: اصولا آدم انرژیکی هستم؛ بنابراین این نقش برای من خیلی انرژی‌بر نیست؛ با این‌که از جمله نقش‌هایی است که در طول اجرا در صحنه زیاد راه می‌روم و حتی سر تمرین این کار چهار کیلو لاغر شدم.

آخرین تجربه بازیگری مرضیه برومند در عرصه تئاتر به سال ۱۳۵۹ و نمایش «الدوز، کلاغ‌ها و عروسک سخنگو»ی رضا بابک برمی‌گردد. پس از آن هم در چند شب اجرای نمایش «یک جفت کفش برای زهرا»ی بهرام شاه‌محمدی به جای خواهرش بازی می‌کند و سال ۶۴ نیز در نمایش عروسکی «مهمان ناخوانده» نصرت کریمی، با صدا و عروسک‌گردانی حضور دارد. با این توضیح به گفته برومند، آخرین تجربه اجرای صحنه جدی‌اش پیش از «افرا» به نمایش رضا بابک در سال ۵۹؛ یعنی ۲۷ سال قبل برمی‌گردد. او در این‌باره عنوان کرد: در این فاصله ۲۷ساله پیشنهادهای مختلفی برای بازی از سوی کارگردانان تئاتری داشته‌ام، اما به‌ دلیل آن‌که حوصله تئاتر را از جهت تمرین و اجرای هر روزه آن نداشته‌ام، ترجیح دادم این پیشنهادها را نپذیرم.

مرضیه برومند در عین حال متذکر شد: فضای تئاتر برای من خیلی تکراری می‌شود و تنوع زیادی ندارد. این فضا و حضور چندماهه در آن، مرا به یاد نابسامانی‌های این حوزه هم می‌اندازد که برایم خیلی خوشایند نیست؛ بنابراین خیلی اتفاقی برای نمایش «افرا»ی بهرام بیضایی انتخاب شدم. او در ادامه افزود: در تماس تلفنی که بیضایی درباره بازیگر دیگری که قرار بود در «سهراب‌کشی» او بازی کند، با من داشت، قرار بود در مورد این بازیگر از من مشورت بگیرد. من تلفنی درباره آن بازیگر صحبت می‌کردم که از روی صدا، مرا برای نمایش «افرا» و کارآکتر «خانم شازده» انتخاب کرد. او همچنین از بازیگر کودک تئاتر «افرا»، محمدرضا زادسرور که خیلی مسوولانه متن‌ها را حفظ می‌کند و خیلی خوب بازی می‌کنند، یاد کرد. بازیگر «افرا» در عین حال گفت: ما در شرایطی کار می‌کنیم که به نظرم در دوران دانشجویی راحت‌تر از الان اجرا می‌رفتیم و شرایط برای ما بهتر بود.