«حاج قربان سلیمانی» در خاک آرام گرفت

حاج قربان سلیمانی نوازنده پیشکسوت دوتار و از آخرین بازماندگان بخشی‌های شمال خراسان در زادگاهش قوچان به خاک سپرده شد. «قربان سلیمانی» نوازنده پیشکسوت موسیقی مقامی‌خراسان عصر روز یکشنبه بر اثر کهولت سن در شهرستان قوچان دارفانی را وداع گفت.

سلیمانی یکی از استادان بزرگ موسیقی مقامی‌خراسان و یکی از آخرین بازماندگان بخشی‌های شمال خراسان بود که برنامه‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور اجرا کرده بود.

سلیمانی در این اجراها توانسته بود مقام اول جشنواره موسیقی لیون فرانسه،مقام ستاره جشنواره اوینیون فرانسه،مقام برتر جشنواره موسیقی فجر ایران در سالهای ۶۹ تا ۷۱ را به دست آورد و طی ۱۲ دوره داوری جشنواره‌های موسیقی مقامی‌کشور را بر عهده داشت.

حاج قربان سلیمانى، خواننده و نوازنده دوتار، در روستاى ترک نشین على آباد در شمال قوچان به دنیا آمد. از سن ۷ سالگی دوتار را به دست گرفت. پدرش کربلایی رمضان نخستین استادش بود. بیست ساله بود که پدرش درگذشت و بعد از فوت پدر نزد استادان موسیقى ترکى غلامحسین بخشی جعفرآبادی، حاج محمد بخشی قیطانی و عوض بخشی به آموختن نوازندگی دو تار و خوانندگی ادامه داد و در ۲۱ سالگی عنوان بخشی گرفت.

حاج قربان از سال ۱۳۴۶ به مدت بیست سال به دلایل مذهبی دست به ساز نزد و از نواختن دو تار امتناع ورزید و سال ۱۳۶۶ نوازندگی و خوانندگی را از سر گرفت و با وجود بیست سال دوری از موسیقی دوباره مرکز توجه قرار گرفت.

او از آخرین نمونه‌هاى اساتید بخشى در شمال خراسان است. بسیارى حاج قربان سلیمانى را یکى از مهم‌ترین و برجسته ترین هنرمندان معاصر ایران شمرده اند. موسیقی، نوازندگى، خوانندگى، اشعار ترکى و فارسى او که آنها را به لهجه خاص ترکان شمال خراسان می‌خواند، هر گونه مرز و سد زبانى را در هم می‌نوردد و به هر گوشی خوش می‌نشیند.

حاج قربان در کشورهاى بسیاری از جمله سوریه، عربستان، ترکیه، فرانسه، آلمان، سوئیس، بلژیک، کلمبیا، انگلیس، پرو، پاناما و آمریکای شمالی برنامه‌های مختلفی اجرا کرده است.