روی ریل خوشبختی
میترا یزدچی
اگر شما تصمیم دارید با قطار سراسری اروپا به سوئیس و انگلیس سفر کنید، می‌توانید از خدمات خاصی در این کشورها بهره‌مند شوید.

این خدمات شامل بخش‌های مختلفی است که در پی می‌آید.
سفر روی ریل‌های انگلیسی
شبکه ریلی انگلیس امکانات خاصی در اختیار مسافرینی که مقیم این کشور و ایرلند نیستند، قرار داده است:
۱ - پاس‌های مخصوص سفر در انگلیس، اسکاتلند و ویلز به مسافران اجازه استفاده نامحدود از شبکه ریلی این مناطق را می‌دهد. این پاس‌ها در سه نوع مختلف زیر ارائه می‌شود:
BritRail Consecutive Pass: برای سفرهای متوالی با مدت زمان 4، 8 و 15 روزه و یک ماهه
BritRail Flexi Pass: برای سفرهای متوالی یا غیر متوالی با مدت زمان ۴، ۸ و ۱۵ روز
BritRail England Consecutive Pass: این پاس تنها برای سفر در انگلیس با مدت 4، 8، 15 و 22 روزه و یک ماهه معتبر است.
۲ - پاس‌های ویژه گروه‌های ۳ تا ۹ نفره که در تمام طول سفر با هم مسافرت می‌کنند. این پاس در ۴ نوع مختلف زیر ارائه می‌شود:
BritRail England Party Pass: برای سفر با مدت زمان 4، 8، 15 و 22 روزه و یک ماهه در کلاس 1 و 2 ارائه می‌شود.
BritRail England Flexi Party Pass: برای سفر در تعداد روزهای ۴، ۸ و ۱۵ روزه در درجه ۱ و ۲ ارائه می‌شود. این پاس‌ها ویژه سفر در انگلیس هستند و برای نفر سوم تا نهم ۵۰درصد تخفیف قایل می‌شوند.
BritRail England Flexi Pass: این پاس علاوه بر سفر نامحدود در شبکه ریلی انگلیس، انتقال مسافر از فرودگاه‌های Gatwick، Heathro و Stasted به لندن را نیز پوشش می‌دهد. این پاس با تعداد روزهای 4، 8 و 15 روزه ارائه می‌شود.
۳ - پاس‌های منطقه‌ای که برای مسافرت در مناطق خاص پیش‌بینی شده‌اند:
BritRail London Plus Pass: این پاس بخش بزرگی از جنوب انگلیس را پوشش می‌دهد.
BritRail Scottish Freedom Pass: این پاس اجازه سفرهای ریلی یا دریایی به جزایر اسکاتلند را در تعداد روزهای ۴ یا ۸ روز به مسافران می‌دهد.
مسافرت در سوئیس
سیستم مسافرتی سوئیس امکانات بسیار جالب و منحصر به فردی در اختیار توریست‌ها قرار داده است تا بتوانند در نهایت راحتی از مناظر دیدنی و طبیعت زیبای این کشور در قلب اروپا دیدن کنند.
پاس سوئیس (Swiss Pass)
پاس سوئیس امکان مسافرت نامحدود در شبکه حمل‌ونقل عمومی سوئیس را در طول ۴، ۸، ۱۵ و ۲۲ روز یا حتی یک ماه مهیا می‌سازد. شما می‌توانید مسیر سفر خود را از میان نزدیک
به 20000 مایل ریل قطار، اتوبوس یا مسیر قایقرانی انتخاب کنید. همچنین انتخاب شما می‌تواند شامل قطارهای کلاسیک توریستی باشد.
شبکه حمل‌ونقل عمومی در ۳۸ شهر سوئیس ارائه دهنده خدمات به مسافران است. تخفیف ۵۰درصدی برای اکثر قطارهای کوه‌پیمایی که مسافران را تا قله‌ها و تله‌کابین‌ می‌برند، وجود دارد.
علاوه بر این شما می‌توانید از ورود مجانی به بیش از 400 موزه، تخفیف‌های ویژه و امتیازات دیگر استفاده کنید. سیستم مسافرتی سوئیس به مسافران خدمات گسترده‌ای در زمینه پاس و بلیت ارائه می‌دهد تا مسافران بتوانند تعطیلات خود را به خوبی و همان طور که مایلند برنامه‌ریزی کنند.
به غیر از پاس سوئیس، مسافران می‌توانند از انواع پاس‌های زیر نیز استفاده کنند:
پاس فلکسی سوئیس
(Flexi Swiss Pass)
پاس فلکسی سوئیس به مسافران اجازه می‌دهد تا روزهای سفر خود را آزادانه انتخاب کنند. با این پاس شما می‌توانید بر روی شبکه مسافرتی سوئیس به مدت زمان 3، 4، 5، 6 و 8 روز به صورت متوالی یا غیر متوالی در طول یک ماه سفر کنید.
در طول سفر شما از همه مزایای Swiss Pass برخوردار می‌شوید. با داشتن این پاس بین اولین و آخرین روز اعتبار پاس، از ۵۰درصد تخفیف در استفاده از قطارها، اتوبوس‌ها، قایق‌ها و اکثر قطارهای کوه‌پیما Mountain Train و تله کابین‌ها برخوردار می‌شوید.
پاس سیور سوئیس
(Swiss Saver Pass)
در صورتی که 2 نفر یا بیشتر در تمام طول سفر با هم مسافرت کنند به آنها تخفیفی معادل 15درصد تعلق می‌گیرد.
این امتیاز یکی دیگر از تسهیلاتی است که سیستم مسافرتی سوئیس در اختیار مسافران می‌گذارد. دارندگان انواع پاس‌های سوئیس امکان استفاده از انواع تخفیف‌ها و امتیازات در نظر گرفته شده را دارند.
پاس جوانان سوئیس
(Swiss Youth Pass)
جوانان زیر 26 سال در صورت استفاده از پاس سوئیس (Swiss Pass) تخفیفی معادل 25درصد دریافت می‌کنند.
بلیت ترانسفر سوئیس
(Swiss Travel Ticket)
اگر مایل هستید از مرزهای زمینی یا هوایی سوئیس به طور مستقیم به مقصد خود در سوئیس رفته و بازگردید، از این بلیت استفاده کنید. این بلیت برای کسانی که قصد دارند تنها در یک منطقه یا در مدت زمانی کوتاه در سوئیس اقامت گزینند، بسیار مناسب است.
کارت سوئیس (Swiss Card)
کارت سوئیس شبیه به بلیت ترانسفر سوئیس است. شما اولین و آخرین مسیر خود را مجانی طی می کنید و در مسیرهای میانی برای سفر با قطارها، اتوبوس‌ها، قایق‌ها و قطارهای کوه‌پیما از ۵۰درصد تخفیف بهره می‌برید.
این کارت‌ها برای کسانی که قصد دارند تمام مدت در یک منطقه اقامت داشته باشند و تنها مایل به دیدار از نقاط نزدیک هستند، بسیار مناسب است.
سیستم کارت خانواده مسافرتی سوئیس (Swiss Travel System Family Card)
سیستم کارت خانواده مسافرتی سوئیس، به طور مجانی در اختیار والدینی قرار می‌گیرد که مایل هستند فرزندان زیر 16 سال خود را همراهشان به سفر ببرند؛ ولی هزینه بیشتری پرداخت نکنند! توجه داشته باشید که حداقل یکی از والدین باید با بچه‌ها همراه باشند.
شرایط استفاده از کارت‌های سوئیس
کلیه افرادی که مقیم دو کشور سوئیس و لختن اشتاین نباشند‌، می‌توانند این پاس‌ها را خریداری کنند.
سرویس‌های ویژه بار (Baggage Service)
پیشتاز Fast Baggage: تحویل به روز چمدان‌ها در 45 شهر و سراسر نقاط تفریحی سوئیس به شما امکان می‌دهد که چمدان و بار خود را در یکی از ایستگاه‌های قطار سوئیس تحویل دهید و بدون دردسر جابه‌جایی بارها آنها را در مقصد نهایی تحویل بگیرید.
Fly Rail Baggage
تصور کنید در فرودگاه مبدا چمدان‌هایتان را تحویل می‌دهید و به طرف سوئیس پرواز می‌کنید. در سوئیس سوار قطار می‌شوید و در مقصد نهایی بارهایتان را تحویل می‌گیرید.
این خدماتی است که این سرویس ویژه در اختیار شما قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که تعداد محدودی از شرکت‌های هوایی در این طرح شرکت می‌کنند.
مسافرت در نروژ
کشور نروژ نیز با بهره‌گیری از طبیعت ویژه خود تورهای متنوعی را جهت استفاده مسافران و علاقه‌مندان ارائه می‌دهد.
Explore Hardangerfjord Tour
این تور در فاصله اول ماه مه تا پایان سپتامبر ۲۰۰۸ مطابق با ۱۱ اردیبهشت تا ۸ مهر ۱۳۸۷ فقط در درجه ۲ ارائه می‌شود.
کودکان زیر 3 سال در صورتی که از صندلی همراه خود استفاده کنند، مجانی مسافرت می‌کنند و کودکان بین 3 تا 15 سال نزدیک به 40درصد تخفیف خواهند داشت.
Royal Fjord Tour
این تور سه مسیر مختلف را به شما پیشنهاد می‌کند. تور بین اول مه تا آخر سپتامبر مطابق با 11 اردیبهشت تا 8 مهر 1387 برگزار شده و تنها در درجه 2 ارائه می‌شود.
کودکان بین ۴ تا ۱۵ سال بلیت نیم بها دریافت کرده و کودکان زیر ۳ سال در صورتی که از صندلی همراه خود استفاده کنند، مجانی سفر می‌کنند.
Traiangle Tour
این تور در تمام طول سال و در درجه ۲ ارائه می‌شود.
Norway in a Nutshell
این تور بسیار جالب در تمام طول سال و در درجه ۲ ارائه می‌شود.
شما می‌توانید از بین 5 مسیر مختلف آنچه را که دلخواه شما است، انتخاب کنید.
قطار سراسری اروپا در ایران نمایندگی داشته و کلیه خدمات فوق را می‌توانید از طریق آن دریافت کرده و سفری شیرین را برای خود و خانواده‌تان تنظیم کنید.