گروه رهنما- به دنبال لغو برخی محدودیت‌ها از سوی اداره حمل‌و‌نقل در بعضی از فرودگاه‌های بریتانیا، بی ام آی (bmi) دومین و بزرگ‌ترین خط هوایی هیترو لندن، از تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۰۸ با معرفی قانون جدید «حمل یک ساک» به‌عنوان بار دستی داخل کابین، تسهیلات بیشتری را برای مسافران خود فراهم خواهد کرد. براساس دستورالعمل جدید، مسافران کابین‌های «بیزنس کلاس» و «اکونومی برتر» می توانند دو ساک دستی و مسافران «اکونومی» می توانند یک ساک دستی با خود داخل هواپیما ببرند. اندازه بار دستی نباید از ۲۳×۴۰×۵۰ سانتیمتر بزرگ‌تر بوده و وزن آن باید به گونه‌ای باشد که مسافر بدون نیاز به کمک، بتواند آن را در قفسه بالای صندلی قرار دهد. علاوه بر بار دستی، مسافر می‌تواند یک کیف شخصی مانند کیف زنانه یا مردانه، کیف سامسونت، لپ‌تاپ یا کیف لوازم نوزادان را با خود به داخل هواپیما ببرد. حمل لپ‌تاپ در بسته‌ای باریک یا کیف سامسونت با اندازه کوچک و باریک مانعی ندارد اما درصورتی که لپ‌تاپ در بسته‌های حجیم کامپیوتری بسته‌بندی شده یا اندازه کیف سامسونت، بزرگ باشد بار دستی به حساب خواهد آمد. پذیرش وسایل شخصی منوط بر تایید بی‌ام‌آی است.

سیاست‌گذاری جدید در راستای دیگر اعضای خطوط هوایی استار ایلینس (Star Alliance) بوده و از تاریخ ۷ژانویه در فرودگاه‌هایی که بی‌ام‌آی از آن پرواز می‌کند: (هیترو لندن، منچستر، گلاسگو، ادینبرا، آبردین و اینورنس) اجرا خواهد شد. به محض جایگزین شدن قوانین امنیتی جدید، سایر فرودگاه‌ها نیز این سیاست را اعمال خواهند کرد. همچنین مسافران می‌توانند با مراجعه مستقیم به وب‌سایت:

www.dft.gov.uk، (اداره حمل‌و‌نقل بریتانیا) از آخرین لیست فرودگاه‌هایی که این قانون در آن جا به اجرا در می‌آید، مطلع شوند.

حمل مایعات و محدودیت‌های آن

قوانین مرتبط با حمل مایعات تغییری نکرده است. بردن مایعات به میزان محدود مجاز است البته به شرط آنکه از طریق سیستم امنیتی مانیتورینگ فرودگاه، مایع کنترل شده و شرایط زیر را داشته باشد:

-مایع داخل ظرف در بسته قرار داده شده و میزان آن از ۱۰۰ میلی‌لیتر تجاوز نکند.

-ظرف حاوی مایع، در پلاستیکی دربسته مانند (زیپ کیف یا پلاستیک‌های در بسته مخصوص فریزر) قرار داده شود، میزان مایع نباید از یک لیتر بیشتر بوده یا اندازه پلاستیک ۲۰×۲۰سانتیمتر باشد.

-ظرف حاوی مایع باید به راحتی داخل پلاستیک قرار گرفته و پلاستیک به راحتی بسته شود.

-پلاستیک و ظرف حاوی مایع باید از کیف یا بار دستی خارج و جهت کنترل در سینی ایکس ری برای مانیتورینگ قرار داده شود.

-مایعات شامل: ژل سر، کرم دست و صورت، لوسیون، خمیردندان، سوپ، شربت، نوشیدنی، دئودرانت، خمیرریش عطر و اسپری خوشبو کننده می‌شود.

اطلاعات بیشتر را می‌توانید از پایگاه اینترنتی www.flybmi.com/baggage به دست آورید.

از سوی دیگر، بی‌ام‌آی دومین و بزرگ‌ترین خط هوایی بریتانیا، از اکتبر ۲۰۰۷ از فرودگاه هیترو لندن مسیر تهران را به عنوان یکی از ۱۷ مقصد جدید در شبکه هوایی رو به گسترش خود پوشش می‌دهد. بی‌ام‌آی با پروازهای روزانه با ناوگان هوایی خود از فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی به مقصد هیترو به مسافران خود، خدمات ارائه کرده و به بیش از ۴۱ مقصد در جهان از فرودگاه هیترو پرواز می‌کند. به عنوان عضو استارایلینس (Star Alliance)این خط هوایی به مسافران خود امتیازات قابل توجهی را مانند عضویت در شبکه جهانی پرواز می‌دهد و از دیگر تسهیلات پرواز با خط هوایی بی‌ام‌آی می‌توان به «کلوپ دیاموند» اشاره کرد که به مسافرانی که امتیاز بیشتر (مایل پروازی بیشتر) کسب کنند جوایز ارزشمندی هدیه می‌دهد.

اگر کنجکاو شده و به دنبال اطلاعات بیشتر می‌گردید، می‌توانید با دفتر بی‌ام‌آی در تهران با شماره‌های زیر تماس گرفته یا به پایگاه اینترنتی زیر سر بزنید:

ایران، تهران، خیابان ولیعصر، روبه‌روی پارک ملت، برج سایه، طبقه دهم

تلفن: ۹۸۲۱۲۲۰۴۴۵۵۲+

فاکس: ۹۸۲۱۲۲۰۴۰۹۲۷+

www.flybmi.com