صعود قیمت‌ها در شهـران
مهدیس فرقانی
شهران در منطقه ۵ شهری تهران واقع شده است. طبق گفته مشاورین املاک این منطقه بازار مسکن در شهران مانند سایر مناطق تهران با وضعیت بدی همراه است، به طوری که بازار مسکن در این منطقه راکد است و قیمت مسکن در شهران نسبت به شش ماه گذشته با افزایش تقریبی یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان همراه بوده است.

در منطقه شهران قیمت واحدهای مسکونی بیشتر براساس خواست مالکان تعیین می‌شود که این مساله نشان‌دهنده بی‌توجهی مسوولان مربوطه به نظارت بر قیمت مسکن در این منطقه است.
البته مالکان برای نوع قیمت‌گذاری خود توجیحات خاصی دارند که به هیچ عنوان با استدلال‌های قانونی قابل‌قبول نیست. در این میان مشاورین املاک این منطقه در مقابله با قیمت‌های بالای پیشنهادی مالکان تسلیم می‌شوند، زیرا آنها این طور اظهار می‌کنند که اگر بخواهند با مالکین به مقابله بپردازند و در این مقابله هم به موفقیت دست نیابند به ضررشان تمام می‌شود، چرا که مالکین آگهی فروش ملک خود را به مشاوره املاک دیگری می‌سپارند در نتیجه مشاورین املاک ترجیح می‌دهند که در مورد مقدار مبلغ تعیین شده با مالک وارد بحث نشوند.
در حال حاضر در منطقه 5 ساخت‌وساز به فراوانی گذشته صورت نمی‌گیرد و پاسخ اغلب بسازوبفروش‌ها در این رابطه این است که با افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانند سفال که در سال گذشته قیمت آن کیلویی 300 الی 400 تومان بوده و امسال قیمت آن به کیلوی 1000 تومان رسیده و میلگرد که قیمت هر کیلوی آن در سال گذشته 600 تومان و در حال حاضر کیلویی 800 تومان است، باید مبلغ قابل توجهی را هزینه کنند.
البته مسلما این مقدار هزینه نقش اساسی در قیمت‌گذاری ملک خواهد داشت و سبب قیمت بالای هر واحد مسکونی می‌شود که به تبع آن متقاضیان برای خرید و یا اجاره رجوع نمی‌کنند.
علتی دیگر که سبب افزایش قیمت مسکن می‌شود، طبق معمول دلالان هستند که ملک‌هایی را می‌خرند و با بازسازی ناچیز و تغییرات معمولی، همان ملک‌ها را با قیمت‌های چندین برابر می‌فروشند.منطقه شهران جزو مناطقی است که علاوه بر موقعیت مسکونی از موقعیت اداری هم برخوردار است. در صورتی که سند بیشتر آپارتمان‌ها سند مسکونی است، اما این مساله زیاد قابل توجه مالکان و یا متقاضیان نیست و افراد واحدهای اداری این واحدهای مسکونی را اجاره و یا خریداری می‌کنند که اجاره این واحدها به اصطلاح اداری دو برابر اجاره واحدهای مسکونی است. مشاورین املاک منطقه 5 قیمت مسکن را در سال جدید در این منطقه با افزایش همراه می‌دانند.
قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در شهران از یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان و قیمت هر مترمربع آپارتمان چند سال ساخت از یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان تا ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان برآورد شده است.