مرگ تاچر در لندن روی صحنه می‌رود

نمایشنامه‌ای با مضمون پیامدهای درگذشت نخست‌وزیر و رهبر پیشین حزب محافظه‌کار انگلستان از ماه آینده در لندن به صحنه می‌رود. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد مارگارت تاچر سال ۱۹۷۹ با شعار بهبود اوضاع اقتصادی به نخست‌وزیری بریتانیا رسید و طی ۱۱ سال این کشور را به یک قدرت اقتصادی تبدیل کرد.

تام گرین نویسنده «مرگ مارگارت تاچر» در نمایشنامه خود این مساله را بررسی می‌کند که چرا تاچر مدت‌ها پس از کناره‌گیری از صحنه سیاست همچنان چهره‌ای جنجالی است. او به روزنامه آبزرور گفت پس از آنکه سپتامبر گذشته گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا تاچر را به ضیافت چای دعوت کرد، تصمیم گرفت نمایشنامه‌ای بر اساس او بنویسد. تاچر در میان حزب کارگر انگلستان که فعلا قدرت را در دست دارد، چهره چندان محبوبی نیست.

گرین ۳۷ ساله گفت: «او زمانی یک اهریمن بود، با این حال به نظر می‌رسد اکنون این احساس تغییر کرده که این مساله بخشی از جایگاه شمایل‌وار اوست. بنابراین جالب است ببینیم جامعه نسبت به مرگ او چه واکنشی نشان می‌دهد. البته این یک مقاله یا یک مشاجره قلمی نیست. حتی آن را اثری ضدتاچر نمی‌دانم.»

در نمایشنامه «مرگ مارگارت تاچر» شخصیت‌های مختلف حضور دارند که یکی از آنها یک کارگر معدن است که قسم می‌خورد از شمال انگلستان راه بیفتد تا روی قبر تاچر آب دهان بیندازد. دیگری یک گوینده بخش خبری است که اعلام خبر مرگ او را فرصتی مناسب برای پیشرفت موقعیت کاری خود می‌داند.

جون آبوت تهیه‌کننده نمایش گفت: «ما ابتدا نگران عنوان نمایش بودیم، اما مرگ او مشابه مرگ کسانی مانند جان اف. کندی یا پرنسس دایانا خواهد بود. مرگ او واکنش‌های گسترده به همراه خواهد داشت.» نمایش «مرگ مارگارت تاچر» از پنجم فوریه تا دوم مارس در سالن کورت‌یارد شمال لندن اجرا می‌شود. تاچر ۸۳ ساله اولین و تنها زنی است که در تاریخ بریتانیا نخست‌وزیر بوده است.