ورزش روی بالش پلاستیکی
کاظم برآبادی
اگر روزگاری میل بچه‌ها به ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی بالا بود و هم نسلی‌های من برای ساعتی ورزش کردن در یک مکان استاندارد خودشان را به هزار و یک راه می‌زدند امروز و با بالا رفتن قدرت خرید مردم دیگر نیازی به این همه دوندگی نیست.

حالا زمان آن شده است که ورزشگاه‌های کوچک و بزرگ در دل واحدهای مسکونی مجزا، هتل‌های تفریحی و ویلاها حضور یابند و تا حد ممکن از فاصله‌ها کاسته شود. از طرفی اگر در روزگار ما یک یا دو سالن ورزشی نیمه مجهز در کل منطقه بود، اکنون به مدد حضور پررنگ بخش خصوصی از یک طرف و بخش دولتی از طرف دیگر سالن‌های ورزشی زیادی با کاربری‌های متفاوت در اطراف ما وجود دارند. با این حساب کمیت اماکن ورزش در کشور در حال رفع و رجوع است و به نظر می‌رسد که زمان آن رسیده که به کیفیت‌ها توجه کنیم. اگر شما هم مایلید که برای مجتمع تجاری، اداری یا حتی مسکونی خود یک فضای ورزشی سرپوشیده مهیا کنید، حتما تا به حال گذرتان برای خرید کفپوش مناسب به بازار خورده است و با تنوع جنس‌های تولیدی و وارداتی مواجه شده‌اید. نکاتی که درخصوص این کفپوش‌ها برایتان عرض می‌کنیم شاید بتواند دانش شما را در این حوزه افزایش دهد:
حرکات ورزشی و کفپوش‌های مناسب
امروزه همه کارشناسان ورزش به خوبی می‌دانند که دانش و ورزش از هم جدایی‌ناپذیرند. از حرکات ورزشی گرفته تا نوع لباس، کفش ورزشی و زمینی که ورزشکار روی آن بازی می‌کند باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد و با دید تخصصی به آن نگریسته شود. در میان این عوامل کف سالن‌های ژیمناستیک، بسکتبال، والیبال، تنیس روی میز، بدمینتون و … باید از چنان کیفیتی برخوردار باشند که حرکات ورزشی به نحو صحیح و با حداکثر بازدهی انجام گیرد و از صدمات آنی یا دراز مدت به اعضای بدن ورزشکار جلوگیری کند.
از دیدگاه بیومکانیک حرکات ورزشکاران نسبت به زمین به دو بخش استاتیک و دینامیک تقسیم می‌شود. بخش اول شامل حرکات خیزشی و جهشی ورزشکار است؛ در این حالت بدن ورزشکار از وضعیت استاتیک به وضعیت دینامیک در می‌آید، این تغییر وضعیت، مستلزم حرکاتی است که اصطلاحا به آنها استارت زدن (starting) می‌گویند.
بخش دوم وضعیتی است که بدن ورزشکار پس از انجام حرکات دینامیک قرار است به آن وضعیت درآید. مانند وقتی که یک ژیمناست با استارت زدن شروع به دویدن می‌کند و پس از پرش از روی خرک مجددا روی پاهای خود و زمین ساکن می‌ایستد. این مثال را برای یک بسکتبالیست یا والیبالیست نیز می‌توان تعمیم داد.
در حالت اول باید سطح زیر پای ورزشکار به قدر کافی سخت و دارای اصطکاک باشد تا نیروهایی که ورزشکار در منتهی الیه پاشنه و پنجه‌های پای خود ذخیره کرده است هنگامی که به سطح زیر پای خود منتقل می‌کند با عکس‌العمل سطح زمین هرچه دقیق‌‌تر در یک راستا منعکس شود تا از برآیند این نیروها ورزشکار بهترین نتیجه را که همانا طویل‌ترین خیزش یا بلندترین جهش است، به دست آورد. در حالت دوم هنگامی که ورزشکار به سطح زمین برمی‌گردد، سطح زیر پای وی باید به قدر کافی انعطاف‌پذیر و ارتجاعی باشد تا ضرباتی که بر اثر فرود ورزشکار از طرف زمین به بدن وی وارد می‌شود حتی‌المقدور مستهلک شود تا از صدمات آنی یا صدماتی جزئی که در دراز مدت آسیب‌های زیادی را برای ورزشکار به دنبال خواهد داشت، جلوگیری شود. لذا ایجاب می‌کند که کفپوش‌های سالن‌های ورزشی اولا از جنس لاستیک باشد و ثانیا چند لایه ساخته شود تا هم خاصیت استاتیک و هم دینامیک را از خود نشان دهند.
گستره کفپوش‌های ورزشی
امروزه استفاده فراوان از کفپوش‌های لاستیکی در سالن‌های ورزشی، بیمارستان‌ها و سالن‌های پذیرایی واحدهای مسکونی باعث توجه بسیاری از تولیدکنندگان به تولید این محصول شده است. بازار این نوع از کفپوش‌ها با به میان آمدن رنگ‌بندی‌های گوناگون، مواد مختلف و قطرهای ویژه هر ورزش به یک بازار رقابتی بدل شده که در ایران هنوز نوپا و ناشناخته است. در این میان متریال‌های اصلی استفاده شده در این کفپوش‌ها باعث ایجاد نام‌ها و اقسام گونه‌گون شده‌اند که برای نمونه بعضی از آنها را معرفی و توضیح مختصری درباره شان می‌دهیم:
کفپوش‌های پولک‌دار
این کفپوش‌ها به ضخامت ۴‌میلی‌متر، عرض بیش از یک متر و در طاقه‌های ۲۰‌متری تولید می‌شوند و قابلیت استفاده در سالن‌های کنفرانس، سینماها، تئاترها، سالن ترمینال فرودگاه‌ها، متروها، بیمارستان‌ها، قطارها، کشتی‌ها، استخرها و موارد مشابه را دارند.
کفپوش‌های پولک دار آمیزه ای از لاستیک طبیعی و مصنوعی و رنگ دانه‌ها در رنگ‌های سیاه، قرمز، آبی، سبز، سرمه‌ای و … است که نوع مرغوب آن در مقابل سایش، لغزش، آب، حرارت، و مواد شیمیایی روزمره زندگی مقاوم هستند و ضد الکتریسیته ساکن می‌باشند و به سادگی تمیز شده و نگهداری از آن آسان است.
کفپوش‌های یک رو آجدار و دورو آجدار لاستیکی
کفپوش‌های ورزشی یک رو یا دورو آجدار ترکیبی است از کائوچوی طبیعی و مصنوعی در رنگ‌های سبز، قرمز، آبی و نارنجی، با ضخامت 5/2 تا 6‌میلی‌متر، عرض 100‌سانتی‌متر و معمولا در طاقه‌های 20‌متری تولید می‌شود. این کفپوش‌ها مناسب سالن‌های ورزشی گوناگون و عایق و مقاوم در برابر آب و رطوبت است و به سادگی قابل ترمیم است و طول عمری نسبتا طولانی دارد.بیشترین تقاضای انواع کفپوش‌های لاستیکی برای ضخامت 4‌میلی‌متر است و بر این اساس این نوع از کف پوش‌ها در بازار متداول ترند. از سوی دیگر یک شرکت ایرانی تولید‌کننده این کفپوش‌ها به منظور پاسخ گویی به درخواست نصب‌کنندگان، کفپوش لاستیکی یک رو آجدار سفید با ضخامت 4‌میلی‌متر را نیز تولید و عرضه می‌کند که برای نوارهای سفید مورد نیاز برای طراحی و خط‌کشی سالن‌های ورزشی به جای رنگ از این نوع کفپوش استفاده می‌شود و کیفیت، زیبایی و طول عمر بیشتری از رنگ دارد.
کفپوش‌های ورزشی مقاوم
ترکیب این کفپوش‌ها نیز از کائوچو طبیعی و مصنوعی است، اما نسبت به کفپوش‌های ورزشی یک رو و دورو آجدار طول عمر و مقاومت سایشی بیشتر دارند و در رنگ‌های متنوع آبی، سبز، قرمز و نارنجی به ضخامت 4 و 5‌میلی‌متر، عرض 100‌سانتی‌متر و طول 20‌متر تولید می‌شوند.
آج ویژه این نوع کفپوش‌ها از ساییدگی و خراش بدن ورزشکاران در هنگام تماس‌های شدید با زمین، به خصوص در زمین‌های والیبال و فوتبال سالنی، جلوگیری می‌کند و افزایش کیفیت عمل ورزشکاران را به همراه دارد. این نوع کفپوش آسان‌تر و بهتر از کفپوش‌های ورزشی و دورو آجدار تمیز می‌شود و عایق و مقاوم در برابر رطوبت و آب است.
کفپوش‌های مرمرین
در کفپوش‌های طرح مرمر مواد معدنی و رنگ دانه را با کائوچو طبیعی و مصنوعی ترکیب می‌کنند تا علاوه‌بر ایجاد رنگ‌های گوناگون بیش از پیش دربرابر گرما مقاوم باشند. این کفپوش‌ها به ضخامت ۵/۲ تا ۵‌میلی‌متر، عرض ۱۰۰‌سانتی‌متر و طول ۲۰‌متر تولید می‌شوند و در سالن‌های بیمارستان‌ها، سالن‌های پذیرایی، قطارها و کشتی‌ها و موارد مشابه قابل استفاده هستند. طرح مرمر عایق و مقاوم در برابر آب و رطوبت و مقاوم در برابر مواد شیمیایی است و از سوی دیگر سطح این کفپوش‌ها کاملا صاف، هموار و نرم است و به سادگی قابل‌شست‌وشو و واکس زدن است.