رقابت در بازار دستمال‌های کاغذی
یوسف آذرنوش
توی جیب، روی میز آشپزخانه و رستوران و اداره، توی دستشویی، توی ماشین و توی هواپیما هر جایی که قرار است دستانت با آن تمیز شود، حضور دارد. نام این پدیده را حتما می‌دانید، دستمال کاغذی که البته در هر جایی اسمی خاص دارد.

این دستمال‌های به هم پیوسته داخل کارتن یا نایلون در طرح‌‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارند و کیفیت خاص خود را دارند. وارد مغازه‌های محصولات بهداشتی که می‌شوید، جعبه‌های مختلف با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف روی هم چیده شده‌اند. از چهره جعبه‌ها مشخص است که هر تولیدکننده‌ای تلاش کرده با طرح‌های منحصربه‌فرد روی جعبه محصول خود، نظر خریدار را به خود جلب کند. البته خود جعبه نیز از عوامل قابل‌توجه برای خرید یک دستمال کاغذی است. برای برخی خریداران، طرح و رنگ و نوع جعبه دستمال کاغذی اهمیت زیادی دارد. در واقع شکیل بودن جعبه از امتیازات دستمال کاغذی محسوب می‌شود.جعبه دستمال‌کاغذی به لحاظ تعداد برگ‌های داخل آن در انواع 100برگی، 200برگی، 300برگی و 400برگی در بازار موجود است.طبق نظر موسسه استاندارد کمتر از این تعداد تقلبی محسوب می‌شود. همچنین دستمال‌ها در شکل‌های یک لایه و دو لایه، گل‌دار و ساده عرضه می‌شوند که هر یک از این مولفه‌ها می‌تواند امتیازی برای محصولات تولیدکنندگان باشد.
یک لایه بودن دستمال کاغذی از این جهت می‌تواند امتیاز باشد که در صورت نیاز کم به دستمال، دستمال دیگر هدر نمی‌شود؛ اما عیبی که دارد این است که وقتی می‌خواهید از دستمال کاغذی برای کارهایی همچون خشک کردن دست که دستمال بیشتری نیاز دارد استفاده کنید، مجبور می‌شوید دوبار به جعبه دستمال کاغذی رجوع کنید.کیفیت دستمال کاغذی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که هنگام خرید آن باید توجه شود. نرم بودن دستمال کاغذی از جمله این مولفه‌ها است؛ اما این نرمی نباید به اندازه‌ای باشد که هنگام استفاده ریزریز شود و فرد مجبور شود دوباره دست‌های خود را بشوید. مساله دیگر، جدا شدن برگ‌ها از دیگری است. دستمال‌های کاغذی باکیفیت به راحتی از هم باز می‌شوند.
برخی دستمال کاغذی‌ها رنگی‌اند و برخی سفید که این مساله (رنگی بودن) خود می‌تواند نوعی امتیاز به شمار رود. در کنار اینها، نوعی دیگر از بسته‌بندی‌های دستمال کاغذی وجود دارد که داخل نایلون بوده و 5 تا 10برگ دارند که در جیب یا کیف قرار می‌گیرند.
در حال حاضر شرکت‌های مختلفی به امر تولید دستمال کاغذی می‌‌پردازند و بازار به صورتی رقابتی به ارائه محصولات تولیدکنندگان می‌پردازند. برخی محصولات به صورت ۳تایی و ۴تایی به فروش می‌رسد. در دست برخی دستفروش‌ها نیز جعبه‌های دستمال‌کاغذی یا نایلون‌های دوقلو و چهارقلوی دستمال کاغذی را می‌بینید که داد می‌زنند و مشتری دست و پا می‌کنند. نکته قابل توجه این است که برخی افراد دستمال کاغذی‌هایی می‌فروشند که از میزان تعیین شده کمتر است یا کیفیت کمتری دارند.
به هر حال هنگام خرید نباید گول ارزانی برخی دستمال کاغذی‌ها را خورد؛ چرا که ممکن است به میزان پولی که می‌پردازید، از دستمال کاغذی مطلوب با هزینه پرداخت شده برخوردار نشوید. توجه داشتن به علامت استاندارد روی بسته‌بندی دستمال‌کاغذی را هنگام خرید از یاد نبرید.
مساله دیگر قابل توجه در مورد دستمال کاغذی در محیط‌های عمومی، معضل دستمال‌های مچاله شده است که جای زیادی می‌‌گیرند و پایان هر روز باید داخل نایلون زباله دور ریخته شوند.
با توجه به شیوع بیماری‌های مختلف استفاده از دستمال کاغذی در برخی محیط‌ها ضروری است و دیگر نمی‌توان به شیوه‌های سنتی از حوله پارچه‌ای برای مکان‌های عمومی استفاده کرد.
با توجه به اینکه مچاله‌های دستمال کاغذی جزو زباله‌های خطرناک هستند، امکان بازیافت آنها وجود ندارد و باید دفن شوند.
قیمت دستمال‌کاغذی
دستمال‌‌های کاغذی با توجه به کیفیت دستمال کاغذی، ساده و گلدار‌بودن، رنگی یا سفید بودن، نرمی، تعداد برگ‌ها و غیره متفاوت است.
قیمت دستمال‌های کاغذی در بازار از 250تومان تا حدود 3هزار تومان متفاوت است.