ماست را فراموش نکنید

مژگان نعیمی

خواص متفاوت ماست و تاثیرهای مطلوبی که می‌تواند برای افراد در بر داشته باشد، برای سال‌ها است که مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته، اما با این وجود هنوز هم افرادی هستند کـه نمی‌دانند، ماست چه فوایدی را می‌تواند برای آنها داشته باشد. ماسـت می‌تواند سلامت بدن شما را به‌طرق مخـتلف افزایش دهد. به همین دلیل سعی کنید بار دیگر که به سوپرمـارکت رفتـید، ماست را در لیست خرید خود جای دهید تا بتوانید از مزایای آن بهرمند شوید.

فـواید بـرجسته ماست به دلیل فرایند جالبی که ماست طی آن تهیه می‌شود، به‌وجود می‌آید. ماست همان شیری است که هر قومی ‌بنا به آداب و رسوم و فرهنگ خود از آن ماست می‌گیرد. این ماده لبنی حاوی باکتری‌هایی است که برای عملکرد مطلوب بدن ضروری است. این باکتری‌های خوب از رشد باکتری‌های زیان آور که سبب ایجاد عفونت، چرک و سایر بیماری‌ها می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

اگر میزان باکتری‌های خوب بدن در سطح مطلوبی قرار داشته باشد، آن‌وقت سیستم گوارشی بهتر عمل می‌کند و سیستم ایمنی بدن نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. همچنین این باکتری‌های خوب از ترش کردن معده نیز جلوگیری می‌کنند. برخی از تحقیقات جدید نیز نشان می‌دهد که باکتری‌های خوب موجود در ماست از عفونت مجاری ادراری نیز جلوگیری می‌کنند.

زمانی که فرد از انواع آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کند، این دارو سبب از بین رفتن باکتری‌های خوب خون می‌شود. اگر به طور مکرر ماست بخورید، سطح باکتری‌های خوب بدن در حد معمول باقی خواهد ماند.

به دلیل وجود مواد خاصی که در ماست یافت می‌شود، میزان لاکتوز آن نیز در حد پایینی قرار گرفته و این ماده لبنی را جایگزین خوبی برای شیر کند. افرادی که به لاکتوز حساسیت داشته و نمی‌توانند از مواد لاکتوزدار استفاده کنند، می‌توانند ماست را به

عنوان یک جایگزین مطلوب برای خود انتخاب کنند.

از آنجایی که ماست از فرآورده‌های لبنی به‌دست می‌آید، دارای میزان کلسیم بسیار بالایی است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها اهمیت بالایی دارد.

کلسیم برای افرادی که دارای تراکم استخوانی پایین بوده و همچنین بیماران مبتلا به پوکی استخوان نیز مفید است. میزان متعادلی از کلسیم می‌تواند بدن را سلامت نگه داشته و آن‌را به کاهش وزن تشویق کند.

ماست همچنین منبع مناسبی از پروتئین است. پروتئین انرژی زیادی به بدن می‌دهد و به شما کمک می‌کند که در طول روز سالم، شاداب و سرزنده باشید. بسیاری از سیستم‌های داخلی بدن برای ترمیم خود نیازمند پروتئین هستند، به ویژه ماهیچه‌ها.

پروتئین همچنین معده را پر کرده و سبب می‌شود تا شما برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید.

ماست همچنین می‌تواند در رژیم غذایی شما به طرق مختلف مفید باشد. با اضافه کردن میوه، انواع توت، خشکبار، شکلات و آبنبات به ماست، می‌توانید آن را به‌یک دسر خوشمزه تبدیل کرده و جایگزین دسر‌های ناسالم کنید. همچنین در دستورهای غذایی می‌توانید به جای شیر از ماست استفاده کنید به عنوان مثال در کلوچه، پنکک و پای انواع میوه‌ها.

در زمان خرید ماست باید دقت کنید؛ چرا که هر چه محصول طبیعی‌تر باشد، خواص آن بیشتر است. ماست‌های حیوانی از بهترین انواع ماست‌ها به شمار می‌روند. به دنبال ماست‌هایی باشید که چربی آنها پایین است و شکر کمی‌دارند.

برخی از کارخانه‌های لبنی، ماست را در انواع کم چرب و حتی بدون چربی نیز تولید می‌کنند. در نهایت باید به خاطر داشته باشید که ماست ‌باید از شیر پاستوریزه شده تهیه شود، هرگونه فرایند پاستوریزاسیونی که پس از تخمیر، صورت بگیرد، سبب از بین رفتن باکتری‌های مفید ماست می‌شود و فواید و خواص ماست را نیز کاهش می‌دهد.