سلامتی خود را در آیینه پوست ببینید
پریسا احمدی
پوست لطیف و شاداب نه تنها مهم‌ترین عامل زیبایی یک فرد بلکه نشان دهنده سلامت جسم و روح او نیز هست.

پوست بزرگ‌ترین و یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است ضمن این که پوشش خارجی و محافظ بدن نیز محسوب می‌شود و همچون آینه‌ای از فعل و انفعالات درونی بدن خبر می‌دهد.
سلامت اعضای داخلی بدن و شرایط مناسب محیطی در پوست تاثیر مستقیم دارند.
نه تنها ناراحتی و بیماری‌های جسمی تاثیر سوء بر روی پوست می‌گذارند بلکه ناراحتی‌های روحی هم پوست را کدر و خسته نشان می‌دهند. می‌توان به راحتی به این نتیجه دست یافت که پوست لطیف و شاداب و سالم نه تنها مهم‌ترین عامل زیبایی یک فرد بلکه نشان دهنده سلامت جسم و روح است. البته مسائل تاثیرگذار دیگری از جمله وراثت و تغذیه در این زمینه نباید نادیده گرفته شود. پوست سالم مختصری مرطوب، نرم و انعطاف‌پذیر و عاری از هر گونه بیماری یا نارسایی است.
پوست در برابر موجودات ذره‌بینی که قصد تهاجم و نفوذ به آن را دارند دارای مکانیسم دفاعی کارآمدی است. ضخامت پوست در نقاط مختلف بدن یکسان نیست. ضخامت این عضو در پلک‌ها به حداقل و در کف دست‌ها و پاها به حداکثر میزان خود می‌رسد.
چنانچه بر اثر کار یا عوامل دیگر فشاری پیوسته و ممتد به نقطه‌ای از پوست بدن وارد شود بر ضخامت آن افزوده شده و به اصطلاح پینه تشکیل می‌شود.
گاه می‌اندیشیم برای تعجب کردن و به تعجب واداشتن لازم است به مسائل عجیب و غریب دنیا فکر کنیم، اما اگر بخواهیم تعجب کنیم و بار دیگر به آفرینش خویش ایمان بیاوریم فقط کافی است به پوستمان کمی بیندیشیم؛ چرا که اگر یک سانتیمتر مربع پوست بدن انسان را مورد بررسی و تجزیه قرار دهیم حدود ۶میلیون سلول، ۱۰۰ عدد غدد عرقی، ۴۰ متر مویرگ خونی، یک متر رشته‌های عصبی، تعدادی غدد چربی و تعدادی ریشه مو در آن خواهیم دید.
اعمال حیاتی پوست
پوست بدن دارای اعمال حیاتی بسیار مهمی از جمله اعمال و احساس‌های سطحی و اعمال و احساس‌های عمقی است.
اعمال و احساس‌های سطحی پوست شامل:
۱ - احساس سرما: در مقابل سرما پوست بدن منقبض می‌شود که درنتیجه جریان گردش خون متوجه داخل بدن شده و پوست به رنگ سفید درمی‌آید. چنانچه شدت سرما زیاد از حد باشد پوست به رنگ آبی (کبود) تغییر می‌کند که در این فصل و با این کاهش زیاد دما حتما با این خاصیت پوست آشنا هستید.
2 - احساس گرما: در مقابل گرما پوست بدن و مویرگ‌ها منبسط شده و جریان آن متوجه سطح بدن می‌شود که در نتیجه به رنگ سرخ درمی‌آید. در این حالت غده‌های چربی و عرق بیشتر فعالیت می‌کنند.
۳ - احساس درد: چنانچه به پوست بدن فشار یا نیش سوزنی وارد شود درد احساس خواهد شد.
4 - احساس لمس: به علت تغییر مکانیکی اجسام بر روی پوست احساس لمس ایجاد می‌شود. جالب است بدانیم که در نوک انگشتان و پیشانی احساس لمس قوی‌تر است.
اعمال و احساس‌های عمقی پوست
اعمال و احساس‌های عمقی پوست مربوط به اعضای درونی پوست است.
۱ - جذب مواد: پوست تا حدودی می‌تواند پاره‌ای مواد شیمیایی یا گیاهی را جذب کند و به همین علت مصرف برخی مواد بهداشتی و زیبایی می‌تواند در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر باشد. آب به حجم پوست بدن می‌افزاید ولی جذب پوست نمی‌شود. ولی موادی مانند جیوه، ید، ارسینیک، محلول‌های الکلی، اتر و اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی از راه پوست جذب بدن می‌شود از این رو در هنگام استفاده از این مواد بهتر است از دستکش استفاده کنیم تا از راه پوست جذب بدن نشود.
2 - جذب اشعه نور: یکی از اعمال حیاتی پوست، جذب اشعه ماورای بنفش است. در نتیجه جذب این اشعه کلسترول بافت‌ها تبدیل به ویتامین می‌شود. مثلا ویتامین (D) که ضد نرمی استخوان‌ها است (راشیتیسم). به همین علت کسانی که دچار این بیماری هستند نور آفتاب برای آنها مناسب و مفید است.
۳ - تنفس: از راه پوست هم تنفس انجام می‌گیرد. تنفس یعنی جذب اکسیژن و دفع گاز کربنیک.
4 - رفع عرق: در موقع گرما غدد مولد عرق فعال شده و شروع به ترشح می‌کند و چون مایع رقیق عرق روی پوست بدن تبخیر می‌شود و تبخیر نیز خود موجب کاهش حرارت می‌شود پس می‌توان گفت کار غدد مولد عرق کاهش و تنظیم حرارت بدن هنگام گرما است.
رنگ پوست بدن
رنگ پوست بدن بستگی به تعداد سلول‌های رنگی یا رنگ‌دانه‌های موجود در پوست دارد.
این سلول‌های رنگی که آنها را پیگمان یا ملانین هم می‌گویند هر چه تعدادشان بیشتر باشد رنگ پوست پررنگ‌تر یا تیزتر می‌شود. تراکم رنگ‌دانه‌ها در نواحی مختلف بدن متفاوت است مثلا در نواحی خال‌ها و لک‌های تیره‌ روی پوست این تراکم بیشتر است. نور آفتاب موجب ازدیاد و تراکم این رنگ‌دانه‌ها می‌شود. به همین علت چنانچه بخشی از بدن در برابر تابش آفتاب قرار گیرد رنگ آن قسمت از پوست تیره (برنزه) می‌شود.
مراقبت از پوست
متخصصان و روانشناسان زیبایی بر این باورند که تمام معالجات خارجی که از طرف بزرگ‌ترین و بهترین متخصصان زیبایی پیشنهاد می‌شود هنگامی که فرد افسرده و خسته است، نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد. حال آنکه شادی، لبخند و احساس آرامش و لذت از زندگی به آسانی قیافه را باز و پوست را شاداب و با طراوت و زیبا می‌کند، بنابراین برای داشتن پوست سالم و شاداب چند نکته را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
خواب
خواب کافی داشته باشید تا پوستی شفاف و چشمی خوش‌حالت و روحیه‌ای شاد به دست آورید. به طور متوسط ۶ الی ۸ ساعت در شبانه‌روز بخوابید؛ چرا که هورمون‌هایی که مشغول بازسازی سلول‌های فرسوده و خسته پوست هستند هنگام خواب فعال‌تر می‌شوند بنابراین کمبود خواب پوست را بی‌حال و خسته و رنگ را کدر می‌کند.
دوری از استرس
استرس را به حداقل برسانید. سعی کنید آرامش خود را در هر حال و در هر موقعیتی حفظ کنید. سعی کنید برای مسائل جزئی آرامش خود را از دست نداده و بیهوده عصبی نشوید، زیرا عضلات پوست صورت هنگام ناراحتی‌های عصبی به هم کشیده شده و دچار چین و چروک‌های زودرس می‌شود. از سوی دیگر استرس سبب اختلال در هورمون‌های بدن گشته که بر پوست اثر سوء می‌گذارد.
نوشیدن آب و مایعات
آب فراوان بنوشید. حداقل روزی ۶ تا ۱۰لیوان آب سبب دفع سموم بدن می‌شود و عامل موثری برای سلامت و زیبایی پوست است. اگر روزانه این مقدار آب را نمی‌توانید بنوشید می‌توان از آب‌میوه‌های طبیعی در هر فصل استفاده کرد. از نوشیدن زیاد چای و قهوه خودداری کنید.
مواد آرایشی
پوست صورت را برای مدت طولانی زیر قشری از مواد آرایشی مستور نکنید و اجازه دهید پوست تنفس کند. مصرف بیش از اندازه هیچ‌گونه مواد آرایشی برای پوست مفید نیست حتی داروهای پوستی هم فاقد عوارض جانبی نیستند.
بنابراین باید سعی شود مصرف مواد آرایشی و دارویی کم و در حد لزوم باشد. یکی از عوارض این مواد پیری زودرس و ایجاد چین و چروک است و عارضه دیگر آن تغییر رنگ پوست است که می‌تواند منتشر و یا به صورت لکه‌ای باشد ولی شایع‌ترین عارضه آن تحریک و حساسیت پوستی است.
نظافت
پیوسته پوست را تمیز نگاه داشته و برای شست‌وشوی آن از صابون‌های بی‌عطر و ملایم استفاده کنید همچنین با استفاده از شیرپاک‌کن‌ها می‌توانید پوست را تمیز کنید البته می‌توان به جای شیرپاک‌کن مصنوعی از نوع طبیعی مثل شیر، بادام شیرین یا عصاره خیار استفاده کرد.
استفاده از ماسک‌های پوستی
استفاده از ماسک‌های پوستی می‌تواند مفید باشد چون موجب تمیزی، طراوت و شادابی پوست می‌شود. بهترین ماسک‌ها، همان ماسک‌های متشکل از آب‌میوه‌ها، پوست میوه‌ها و یا بافت میوه‌ها هستند که در منزل می‌توان با هزینه کمتر به راحتی از آنها استفاده کرد.
برای این منظور ابتدا صورت را شسته قسمت مورد نظر از میوه (مثلا توت‌فرنگی، خیار) را بر روی نقاط مختلف پوست بگذارید و بیست دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب یا پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست پاک کنید.
ورزش
ورزش کنید چرا که پوست نیاز به تنفس دارد با دویدن و یا پیاده روی ساده جریان خون افزایش یافته و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوست می‌رسد.
تغذیه
رژیم غذایی مناسب داشته باشیم. روزانه مقادیر زیادی سبزیجات و میوه‌های تازه در رژیم غذایی خود قرار دهیم، چرا که رژیم غذایی مناسب، دوری از سیگار، استفاده از مواد پرویتامین و رژیم غذایی صحیح به طور کلی سلامت شخص را تضمین و در نتیجه اثر مستقیم و مطلوبی روی پوست خواهد گذاشت.
ورزش صورت
با انجام حرکات مختلف روی صورت می‌توان از زود چروک شدن آن جلوگیری کرد. برخی از این حرکات عبارتند از:
1 - چشم‌ها را تا حد امکان باز کرده و بالا و پایین را نگاه کنید این عمل را ده بار تکرار کنید.
۲ - دهان خود را به طرف چپ و راست حرکت داده سپس آنها را جمع کنید و سعی کنید که لب‌ها را به طرف بالا و پایین متمایل سازید.
3 - لب‌ها را مانند اینکه بخواهید سوت بزنید جمع کرده و به حالت اول برگردانید.
۴ - دهانتان را تا حد امکان باز کرده ۵ ثانیه مکث کنید.
5 - مشتتان را روی شقیقه‌تان بگذارید و حدود 30 ثانیه صبر کنید اما فشار ندهید.
۶ - به کندی نفس بکشید و سپس نفس را بیرون دهید.
7 - گردنتان را به طرفین حرکت دهید.
۸ - دندان‌هایتان را کلید کنید و به هم فشار دهید البته نه تا حدی که دردآور باشد.
این ورزش برای رفع خستگی عضلات صورت و گردن و تسریع جریان حرکت خون در رگ‌ها می‌شود و همین طور باعث ایجاد شادابی در صورت شده و به پوست آرامش می‌دهد.
طرز تهیه چند ماسک خانگی
1 - ماسک انگور با روغن زیتون (برای پوست‌های خشک): به منظور شادابی و لطافت پوست مقداری دانه انگور را در روغن زیتون جوشانده و صاف کنید و آن را روی پوست صورت بمالید مدت 15 دقیقه صبر کرده سپس با آب ولرم صورت را پاک کنید.
۲ - ماسک عسل و سرکه: مقداری عسل و سرکه را مخلوط کنید به روی لکه‌های صورت بمالید این ماسک برای از بین بردن حالت کبودی زیر چشم مصرف می‌شود مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس با آب ولرم صورت را پاک کنید.
3 - بخور برای جوش‌های سیاه: گل ریواس و گل بابونه و گل بنفشه را ‌جوشانده، منتظر شوید تا بخار کند سپس صورت را با آن بخور ‌دهید. پس از آن صورت را با یک قاشق روغن زیتون و زرده تخم‌مرغ که قبلا مخلوط کرده‌اید بپوشانید. بعد از شستن ماسک صورت را با الکل و پنبه ضدعفونی ‌کنید.
۴ - ماسک شادابی صورت: یک عدد موز را با یک قاشق عسل مخلوط کرده مدت ۱۵ دقیقه روی صورت ‌گذاشته سپس با آب ولرم و پنبه صورت را پاک ‌کنید.
5 - ماسک هویج: دو عدد هویج را رنده کرده، دو قاشق شیر، یک عدد زرده تخم‌مرغ و یک قاشق پودر سیب‌زمینی را خوب مخلوط کرده و با برس مخصوص به صورت بمالید 20 دقیقه مکث کنید سپس صورت را با آب یا شیر بشویید.
۶ - ماسک برای پوست‌های خسته: دو قاشق عسل را با نصف قاشق آبلیمو مخلوط کرده روی صورت بمالید ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس با آب نیمه‌گرم بشویید.
اگر وقت و حوصله درست کردن ماسک‌ها را ندارید و هزینه گزاف و فراوانی را برای بهبود پوست خود کنار نگذاشته‌اید کمی به پیشنهاد ما فکر کنید:
لبخند بزنید و خود را از استرس و فکرهای ناراحت‌کننده و مایوس‌کننده دور نگه دارید پس از چند هفته تاثیرات مثبت آن را روی پوست و سیستم بدن خود به طور حتم خواهید دید.