خروج یک تندروی دیگر از تیم کاخ سفید

«نیکلاس برنز» در کنار «دیک چنی» رهبر تندروهای کاخ سفید، دیک چنی روز به‌روز تنهاتر می‌شود. دنیای اقتصاد - جورج بوش، ویلیام برنز، سفیر ایالات‌متحده در روسیه را نامزد جانشینی نیکلاس برنز در وزارت خارجه کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن، کاخ سفید در اطلاعیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، اعلام کرد: پرزیدنت بوش اطمینان دارد که سفیر برنز می‌تواند وظایف و مسوولیت‌های جدید خود را با همان انرژی و جدیتی که در وظایفش در مسکو نشان داده است، انجام خواهد داد. در این بیانیه کاخ سفید از زحمات نیکلاس برنز که گفته است به دلایل شخصی و خانوادگی از سیاست کناره‌گیری کرده است، تشکر کرد. ویلیام برنز قبل از انتصاب به سفارت ایالات‌متحده در روسیه، دیپلمات ارشد در خاورمیانه بوده است. نیکلاس برنز، یکی از تندروان و رادیکال‌های کابینه بوش بود که بارها مواضع سرسختانه و تندی علیه ایران اتخاذ کرده است. وی سال گذشته تهدید کرد که ایالات متحده می‌تواند به جای حمله نظامی بر گزینه کار در داخل ایران متمرکز شود. وی همچنین بار دیگر در توجیه اعمال تحریم‌ها علیه ایران گفت، ایران مصرف بنزین بالایی دارد و دولت یارانه قابل توجهی برای بنزین در نظر گرفته است، بنابراین تحریم فروش بنزین به این کشور می‌تواند دولت ایران را شدیدا در داخل تحت‌فشار قرار دهد.

نیکلاس برنز خدمت خود را در وزارت خارجه از سال ۱۹۸۳ آغاز کرد و تاکنون به عنوان سفیر آمریکا در یونان، ناتو و سخنگوی وزارت خارجه خدمت کرده است. وی که یکی از ۲۰دیپلمات برجسته آمریکا محسوب می‌شود، دیپلمات ارشد مذاکرات «هسته‌ای» هند- ایالات متحده و نیز «برنامه آینده کوزو» بود. او همچنین مذاکره‌کننده ارشد درباره ایران بود که نقش مهمی در ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت داشت. روزنامه واشنگتن پست نوشته است که نیکلاس برنز از نفوذ زیادی بر رییس خود خانم کاندولیزا رایس برخوردار بوده است و در جنبه‌های عمل‌گرایانه دیپلماسی خانم رایس نقش برنز خیلی موثر بوده است. کاندولیزا رایس در این باره گفت، این لحظه تلخی برای ما است، اما برنز تصمیم گرفته است تا به مسائل خانوادگی خود رسیدگی کند. با اینکه بسیاری از تحلیلگران وی را دیپلماتی مصلحت‌گرا می‌دانند، اما وی در طول دوران تصدی سخنگوی وزارت خارجه همواره با لحنی تند و تهدیدآمیز علیه ایران سخن گفته است. با اینکه نیکلاس برنز به تعلقات محافظه‌کارانه مانند سایر مقامات مستعفی آمریکا از قبیل پل ولفو ویتز و دونالد رامسفلد شهرت ندارد، اما وی یکی از قائلان به فشار علیه ایران بود. وی سومین نفر از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا است که استعفا می‌دهد، قبل از وی چارلز ویلیام، رییس دپارتمان عملیات ساخت‌و‌ساز در آن سوی آب‌ها و ژنرال هوارد کونگارد تحت فشار انتقادهای زیاد درباره مسائل مربوط به عراق ناگزیر از استعفا شدند. نیکلاس برنز رسما از ماه مارس کناره‌گیری خواهد کرد و تا آن زمان مسوولیت‌های خود را انجام خواهد داد.