مهدیس فرقانی
ولنجک در منطقه یک شهرداری تهران واقع شده است. محدوده ولنجک از دو نوع بافت شخصی‌ساز و تعاونی‌ساز تشکیل شده است که بافت شخصی ساز در حال حاضر مهمترین بخش ولنجک از لحاظ مسکونی است زیرا در این قسمت، اعظم آپارتمان‌ها نوساز هستند؛ اما بخش تعاونی‌ساز یک قسمت قدیمی است که آپارتمان‌ها یا مجتمع‌ها اغلب ۱۵تا ۲۰سال ساخت هستند.
به علت استقبال متقاضیان برای مستقل شدن در بخش شخصی ساز، بیشترین ساخت‌وساز در حال حاضر در این بخش صورت می‌گیرد.

و تفاوت قیمت هر متر آپارتمان در دو بخش شخصی‌ساز و تعاونی به این صورت است که قیمت هر متر آپارتمان در قسمت تعاونی‌ساز از ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان تا ۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان تعیین شده در حالی که در قسمت شخصی‌ساز قیمت هر متر آپارتمان از ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان تا ۶میلیون برآورد شده است.
طبق گفته برخی از مشاورین املاک این منطقه، وضعیت بازار مسکن در ولنجک راکد نیست و بازار با رونق همراه است. مشاورین اظهار می‌کنند که قیمت مسکن نسبت به 6ماه گذشته 30درصد افزایش داشته است و در مقایسه با دو یا سه‌سال پیش قیمت مسکن دو برابر شده است. آنها برای ایام بعد از سال نو افزایش 15درصدی برای قیمت مسکن را پیش‌بینی می‌کنند.
عوامل تعیین‌کننده در قیمت هر آپارتمان، قیمت زمین، نوع مصالح ساختمانی به کار رفته و نوع بافت است که قیمت زمین نسبت به ۶ماه گذشته ۳۰درصد افزایش داشته که این عاملی مهم برای گرانی مسکن در این منطقه است. در رابطه با استقبال خریداران نسبت خرید خانه در این منطقه باید گفت: تقریبا مشاورین املاک از تعداد معامله‌ای که در طول یک‌ماه صورت می‌گیرد، راضی هستند و آنها خشنودند از اینکه هنوز رکود بازار مسکن به این منطقه سرایت نکرده است.
مشاورین املاک یکی دیگر از دلایل استقبال خریداران خانه از منطقه ولنجک را وجود آب‌و‌هوای مناسب و به دور بودن از ترافیک‌های سنگین این منطقه بیان می‌کنند.