وزیر امور خارجه مصر ایران را کشوری بسیار تاثیرگذار در منطقه دانست که نمی‌توان نقشش را در مسائل مختلف منطقه‌ای نادیده گرفت.

به گزارش ایسنا، احمد ابوالغیظ،، وزیر امور خارجه مصر، در گفت‌وگو با روزنامه الرای العام، چاپ کویت، ایران را قدرتی تاثیرگذار درمنطقه خلیج فارس دانست و ابراز عقیده کرد که تهران در طول دو، سه سال اخیر به دلیل تاثیر مستقیم پرونده هسته‌ای و روابط با جهان غرب از یک سو و جامعه جهانی از سوی دیگر سعی کرده در برخی مشکلات کشورهای عربی را نیز وارد کند و بدین وسیله از این موضوع در جهت رویارویی با جهان غرب استفاده کند. وی افزود: مصر در شرایط فعلی معتقد است که ایران مشکلاتی با جهان عرب دارد و گسترش این مشکلات عواقبی را برای منافع کشورهای عربی به همراه دارد. همچنین ایران باید اقداماتش را با دقت اتخاذ کند به ویژه درخصوص پرونده هسته‌ای.

ابوالغیظ ادامه داد: ایران باید هر چه سریع‌تر با شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راه حلی برسد و اطمینان داده شود که مخالف با هرگونه خطری علیه دیگران است.مصر هم سعی می‌کند این پیام را به ایران برساند که تهران نباید مشکلات کشورهای عربی را وارد مسائل و روابطتش با جهان غرب و شورای امنیت کند و همچنین باید با جامعه جهانی در راستای دستیابی به راه حل عاقلانه تلاش کند؛ چرا که اگر در این راه موفق نشود تاثیرات منفی بر این کشور و طبیعتا برای همه منطقه به همراه خواهد داشت. این منطقه‌ای است که مصر سعی می‌کند در جهت تحقق ثبات آن تلاش کند چرا که ثبات راه توسعه را باز می‌کند.

وزیر امور خارجه مصر در مورد روابط بین تهران- قاهره افزود: براساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم برادران در ایران درخصوص ارتباط با مصر به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی‌ها معتقدند که هر قدر که ایران به مصر نزدیک شود به قرارداد کمپ دیوید اعتبار بخشیده می‌شود. برخی‌ها هم معتقدند که ارتباط با مصر و حفظ روابط با آن به ایران کمک می‌کند که بسیاری از مسائل را پشت سر بگذارد.