ما دشمن دائمی نداریم

وزیر امور خارجه‌ آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود در خصوص پرونده‌ هسته‌ای‌ ایران گفت: این پرونده همواره برای بررسی مقابل آمریکا باز است.

وی افزود: ما دشمنان دائمی نداریم و ایران نیز راهی برای بهبود روابط با آمریکا در اختیار دارد که همان پایبندی‌اش به قطعنامه‌های شورای امنیت مبنی بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌ و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای‌ است. وزیر امور خارجه‌ آمریکا همچنین استفاده‌ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای‌ را حق ایران دانست.

وی در ادامه بار دیگر بر تعهدات کشورش برای تحقق صلح در منطقه و تکمیل مذاکرات نهایی صلح بین فلسطین و اسرائیل تاکید کرده و افزایش حمایت‌های کشورهای عربی را جهت پیشبرد روند صلح ضروری دانست. رایس همچنین از تصمیم عربستان مبنی بر بازگشایی سفارت این کشور در بغداد استقبال کرده و تاکید کرد: در جریان سفر غیرمنتظره به عراق در خصوص مقدمات تحقق این امر گفت‌وگو کرده است.

وی در ادامه موضوع اصلاحات و دموکراسی را یکی از مهمترین موضوعات در جدول کاری جورج بوش برای تمامی کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان دانست و تاکید کرد: مذاکرات استراتژیک و شفاف در خصوص این مساله عربستان را به آمریکا نزدیک ساخته است.

رایس پیش از این در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ عراق در بغداد، آمریکا را یک قدرت مهم جهت تحقق ثبات در منطقه و خلیج‌فارس دانسته بود. وی در این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: عراق باید به کشورهای همسایه‌ تاکید کند که یک کشور خواهان صلح است.

رایس همچنین عنوان کرد: روند مصالحه‌ ملی در عراق با سرعتی که واشنگتن انتظار آن را داشت پیش نمی‌رود. وی افزایش نیروهای آمریکایی در عراق را فرصت مناسبی برای بهبود وضعیت امنیتی این کشور و فراهم کردن شرایط مناسب جهت تحقق مصالحه‌ ملی دانست.