سفر به قلب اروپا با قطار - ۲۷ دی ۸۶
میترا یزدچی
قسمت دوم
قسمت اول این مطلب دیروز در همین صفحه منعکس شد و اینک قسمت دوم و پایانی آن...

قطارهای ویژه
علاوه بر قطارهای عادی اروپا، قطارهای ویژه‌ای نیز در خطوط ریلی اروپا خدمت‌رسانی می‌کنند و امکانات خاصی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.
قطارهای تندرو: اگر می‌خواهید با سرعت ۳۰۰کیلومتر در ساعت در نهایت آرامش و آسایش به مقصد برسید از قطارهای تندروی اروپا استفاده کنید. این قطارها هر روزه در در خطوط ریلی در حرکت هستند و نقاط اصلی اروپا را به هم متصل می‌کنند. سفر با این قطارها نیاز به رزرو جا دارد که با پرداخت هزینه‌ای جداگانه صورت می‌پذیرد. این هزینه بسیار اندک است، با این حال دارندگان پاس‌های مختلف با توجه به نوع پاس خود از تخفیف‌های متنوعی برخوردار می‌شوند.
قطارهای توریستی: اگر دلتان می‌خواهد از مناظر وصف‌نشدنی و دور از دسترس دیدن کنید، سفر با قطارهای توریستی که عموما با سقفی شیشه‌ای، منظره‌ای تمام نما را به نمایش می‌گذارند، برایتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود. این قطارها از مناطق صعب‌العبور و دیدنی در کمال امنیت عبور می‌کنند و امکانات ویژه‌ای را در اختیار شما می‌گذارند.
قطارهای شبانه: اگر قصد سفری بدون توقف به مقصدی نسبتا دور را دارید، استفاده از قطارهای شب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این قطارها در طول شب استراحت می‌کنید و صبح در مقصد بیدار می‌شوید. رستوران و بوفه در این قطارها امکانات بسیار خوبی را در اختیار شما می‌گذارند.
جهت استفاده از کابین‌های تخت‌دار و خوابگاه‌ها هزینه‌ای جدا از پاس‌ها پرداخت می‌شود.
بلیت‌های مرکب چه بلیت‌هایی هستند؟
بلیت‌های مرکب برای قطارهای Journey طراحی شده است. این بلیت‌ها رزرو را نیز دربرمی‌گیرند. در این نوع بلیت Open Ticket یا بلیت باز مورد قبول نیست. هر قطار Journey به طور جداگانه و خودگردان اداره می‌شود. این نوع مدیریت به قطارهای اروپایی امکان می‌دهد که به بالاترین نرخ بهره‌وری برسند. در هر قطار سرویس‌های متنوعی با قیمت‌های متفاوتی پیش‌بینی شده است. برای مثال، تمام‌بها، سالخوردگان، جوانان، تفریحی، دارندگان پاس holder و گروه به هر قطار تعداد محدودی از صندلی‌ها در درجات مختلف اختصاص داده نشده است. در دسترس بودن جا در هر درجه به روز و ساعت حرکت همچنین زمان شلوغی قطار بستگی دارد،‌ این قطارها عبارتند از:
*Artesia Day
*TGV
در مسیر فرانسه- بروکسل و مسیرهای داخل فرانسه
* TGV Lyria
*Eurostar
*Genera Med
*Italian Train
*Riviera Trains
*Swedish Trains
سفر با مبدا و مقصد معین
بلیت‌هایی با مبدا و مقصد معین، برای مسافرت از یک مبدا اروپایی به مقصدی دیگر در اروپا و در طول مسیری معین استفاده می‌شوند و از اعتباری ۲ماهه برخوردارند. این بلیت‌‌ها محدودیت انتخاب روز برای مسافرت قائل نمی‌شوند و مسافر مجبور به سفر در روزی خاص در طول مدت اعتبار بلیت خود نیست. شما می‌توانید در میانه سفر، از قطار پیاده شده و چند ساعت بعد دوباره در همان مسیر به سفر خود ادامه دهید. بنابراین شما باید تا قبل ازنیمه شب روز سفر به مقصد نهایی برسید. قطار سراسری اروپا در مسیر خود از ۲۶ کشور اروپایی عبور می‌کنند و می‌توانید بلیت‌هایی با مبدا و مقصد مشخص را ۴ماه قبل از سفرتان تهیه کنید.
امکاناتی برای چمدان‌ها
بیشتر ایستگاه‌های قطار دارای صندوق امانات مخصوص چمدان‌ها هستند تا در زمان توقف‌هایی کوتاه در شهرها خیال شما از بابت چمدان‌هایتان راحت باشد. در داخل قطار نیز فضایی در بالای سر شما به وسایلتان اختصاص داده شده است. در بعضی از قطارها فضایی در انتهای هر کوپه به چمدان‌های شما اختصاص دارد. با این همه پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان سبک سفر کرده و از حمل وسایل اضافی خودداری کنید.
کابین‌های تخت‌دار و خوابگاه‌ها
استفاده از کابین تخت‌دار، روشی ایده‌آل برای سفر با قطارهای شبانه است. برای راحتی بیشتر می‌توانید کابین درجه یک را برای سفرتان رزرو کنید. دراین کابین محلی برای شستن دست‌ها نیز تعبیه شده است و دستشویی‌ها در انتهای راهروی واگن قرار گرفته‌اند. در کابین‌های درجه یک، حداکثر دو تخت وجود دارد. در برخی از قطارها دوش و دستشویی نیز برای این کابین‌‌ها تعبیه شده است.برای پاس‌های درجه ۲، کابین‌های مختلفی با ظرفیت‌های دو، سه یا چهار مسافر در نظر گرفته شده است. هر یک از این کابین‌ها صرفا برای مسافران زن یا مرد رزرو می‌شوند و این راحتی بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کند، با این حال خانواده‌ها و زوج‌ها می‌توانند این کابین‌ها را جداگانه رزرو کنند.
خوابگاه‌ها در درجه یک، شامل 4 نیمکت باز و در درجه 2، شامل 4 تا 6 نیمکت باز بوده و به صورت مختلط رزرو می‌شوند. یک ملحفه، یک بالش و لحاف برای هر تخت در نظر گرفته شده است. با توجه به مختلط بودن خوابگاه‌ها انتظار می‌رود مسافرین با لباس‌های مناسب به استراحت بپردازند.
صندلی‌های راحتی تخت‌شو در واگن‌های درجه ۲ در برخی از قطارها موجود هستند.
علاوه بر این اکثر قطارهای شبانه فقط کابین‌های تخت‌دار و خوابگاه دارند و در صورتی که صندلی هم در آنها تعبیه شده باشد، عموما درجه 2 هستند.این صندلی‌ها مخصوص سفرهای شبانه طراحی شده، آرامش و آسایش شما را تامین می‌کنند.
در حال حاضر قطار سراسری اروپا در ایران نمایندگی داشته و شما می‌توانید از طریق این نمایندگی از کلیه خدمات فوق بهره‌مندشوید.