چشم و همچشمی در تعیین قیمت
مهدیس فرقانی
اگر بخواهیم وضعیت بازار مسکن شهر سنندج را توصیف کنیم باید از آشفتگی آن صحبت کنیم؛ آشفتگی که از مدت‌ها پیش دامنگیر بازار مسکن این شهر شده است.

نمایی از شهر سنندج
همیشه در تعیین قیمت مسکن عواملی مانند نوع منطقه، نوع مصالح، نیروی انسانی و امکانات تاثیرگذار هستند اما در شهر سنندج عوامل دیگری نیز در بازار مسکن این‌شهر حکم‌فرماست.
طبق گفته برخی از مشاورین املاک شهر سنندج قیمت املاک این شهر توسط مالک آن و براساس یکسری معیارهای شخصی تعیین می‌شود.
متاسفانه در این زمینه چشم و همچشمی دردسرساز شده به طوری که شخصی که می‌خواهد برای ملک خود قیمتی تعیین کند به این نکته توجه می‌کند که همسایه دیوار به دیوار و یا اقوامش چه قیمتی را برای ملک خود تعیین می‌کنند که همین شیوه تعیین قیمت‌ها، بازار قیمت‌های غیرکارشناسی را رونق بخشیده است.
این در حالی است که قیمت هر ملک باید توسط یک کارشناس ساختمانی و طبق معیارهای معینی مشخص شود. اما به گفته برخی از مشاورین املاک مدت زیادی است که مسوولان شهر سنندج با بازار مسکن این‌شهر قهر کرده‌اند و وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند. این مساله به نوبه خود سبب مشکلاتی چون نارضایتی مردم و نبود احساس امنیت اقتصادی نسبت به مسکن شده است، چرا که قیمت‌ها کارشناسی شده نیستند و مدام تغییر می‌کنند.
به طور مثال گاهی اوقات مشاهده شده که قیمت ملکی که سه روز قبل تعیین شده طی سه یا چهار روز آینده دوباره تغییر می‌کند و رو به افزایش می‌رود و همین مساله مهم‌ترین عامل نگرانی مردم است.
البته از علل دیگر گرانی مسکن در سنندج می‌توان از مشاورین املاک نام برد. زیرا وقتی صاحبان املاک، ملک خود را با قیمت‌های آنچنانی به دست آنها می‌سپارند، مشاورین هیچ اعتراضی به مبلغ ندارند و حتی گاهی به صاحب ملک قول می‌دهند که ملک موردنظرشان را با قیمتی بالاتر هم بفروشند!
همین امر باعث شده که وضعیت بازار مسکن نسبت به شش ماه گذشته با سیر صعودی همراه باشد که با این اوضاع می‌توان رکود بازار مسکن در شهر سنندج را در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی کرد.
شهر سنندج از لحاظ طبقه بندی قیمت به سه منطقه تقسیم می‌شود، در خیابان مبارک آباد و بلوار شبلی که در منطقه شمال شهر هستند قیمت هر متر آپارتمان از ۶۰۰هزار تومان تا ۸۰۰هزار تومان معامله می‌شود. این در حالی است که قیمت هر متر آپارتمان در خیابان فردوسی و میدان آزادی که در مرکز شهر واقع شده‌اند از ۵۵۰هزار تومان تا ۶۵۰هزار تومان و در جنوب شهر در میدان نبوت و خیابان فیض‌آباد قیمت هر متر آپارتمان از ۲۵۰هزار تومان تا ۴۰۰هزار تومان برآورد می‌شود.در حال حاضر قسمت اعظم ساخت و سازها در منطقه شمال شهر سنندج صورت می‌گیرد، چرا که قیمت‌ها در منطقه شمالی بیشتر از سایر نقاط شهر است و مبلغ بیشتری از فروش آپارتمان در این قسمت عاید فروشنده می‌شود.