اعتراف به شکست طرح تثبیت قیمت‌ها

دنیای اقتصاد- غلامحسین نوذری، وزیر نفت که برای پاسخ به سوال دو نماینده مجلس به پارلمان رفته بود، گفت: مجلس باید با واقعی کردن قیمت گاز این امکان را فراهم آورد که گاز به صنایعی که دارای توجیه اقتصادی هستند، عرضه شود. وزیر نفت: مجلس قیمت گاز را واقعی کند

وزیر نفت تاکید کرد: مجلس باید با واقعی کردن قیمت گاز این امکان را فراهم آورد که گاز به صنایعی که دارای توجیه اقتصادی هستند، عرضه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر غلامحسین نوذری که برای پاسخ به سوال دو نماینده به مجلس رفته بود، گفت: حساسیت وزارت نفت در خصوص تزریق گاز، کمتر از نمایندگان سوال‌کننده نیست. وزیرنفت با استناد به آمارهایی که به مجلس ارائه کرد، گفت: بخش عمده‌ای از گاز تولید شده در کشور به مصرف خانگی و تجاری می‌رسد و متاسفانه گاز چندانی برای تزریق به میدان‌های کم فشار نفتی و صنایع انرژی بر که مهم‌ترین بخش‌های مصرف‌کننده گاز هستند و به تولید ثروت درکشور کمک می‌کنند، باقی نمی‌ماند.

نوذری گفت: وزارت نفت موافق قطع گاز خانگی مردم نیست و به طور قطع تامین گاز مورد نیاز مردم در سرمای منهای ۳۰‌درجه در اولویت قرار دارد؛ هرچند که از دیدگاه اقتصادی، تزریق گاز به میادین نفتی و صنایع انرژی بر در اولویت است.

وی با درخواست گران کردن منطقی و به قیمت واقعی رساندن قیمت گاز از سوی مجلس گفت: هیچ توجیهی وجود ندارد که بیش از ۲۰۰‌میلیون مترمکعب گاز مصرفی در صنایع کشور و با قیمت یک سنت و نیم عرضه شود؛ در حالی که هزینه تولید گاز بیش از این رقم است. وزیر نفت با تاکید بر تولید روزانه ۴۶۰‌میلیون مترمکعب گاز در سال جاری برای مصرف خانگی گفت: با اعمال مدیریت مصرف، باید حداقل ۳۰‌درصد از میزان مصرف گاز خانگی کاهش یابد.