نگاه سوم - ایتالو کالوینو، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ایتالیایی قرن بیستم است. بسیاری از آثار وی به زبان فارسی ترجمه شده است. کالوینو غیر از نویسندگی و نظریه‌پردازی در زمینه ادبیات، مدتی را هم به عنوان منتقد و خبرنگار در برخی از روزنامه‌های ایتالیایی زمان خودش گذرانده است.

کالوینو در پایان دهه ۶۰ میلادی با دستیابی به سبک اصلی و طنز خاص خود به ادبیات تخیلی - فانتزی روی آورد و داستان‌هایی نظیر مارکو والدو، کمدی‌های کیهانی و شهر نامریی را نوشت.

وی در طول حیات نویسندگی خود در زمینه‌های گوناگونی دست به نوشتن زده است. داستان کوتاه، رمان، مقاله نوشته و تحقیقات ادبی فراوانی کرده است.

کالوینو نویسنده مبدع و نوآور است. خلاقیت او در قصه‌نویسی اعجاب‌انگیز است. رولان بارت او را با خورخه لوئیس بورخس به دو خط موازی تشبیه کرده و از کالوینو به عنوان نویسنده‌ای پست مدرن یاد می‌کند.

وی در دهه ۵۰ مطالعه بر افسانه‌های ایتالیایی را آغاز می‌کند و در همان سال‌ها تریلوژی خود را با انتشار کتاب‌های ویکنت شقه شده و شوالیه ناموجود کامل می‌کند.

بارون درخت نشین اوج خلاقیت و پرواز فکری کالوینو است.

این کتاب خواننده را به حیرت وا می‌دارد. آثار مهم وی که به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌اند به این شرح هستند: شهرهای نامریی، کاخ سرنوشت‌های متقاطع، بارون درخت نشین، اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری، تی‌ صفر، کمدی‌های کیهانی، یادداشت‌هایی برای هزاره بعد، مورچه آرژانتین و دو مجموعه داستان‌ کوتاه به نام‌های کلاغ آخر از همه می‌رسد و قارچ‌ها در شهر.

کالوینو که در سال ۱۹۲۳ در کوبا به دنیا آمد سرانجام در سال ۱۹۸۵ در ایتالیا درگذشت.