مردى از جنس دیگر: بیل‌ گیتس.

متولد اکتبر ۱۹۵۵. تنها پسر ویلیام گیتس، یکى از سرشناس‌ترین وکلاى آمریکا. متاهل و پدر دو دختر و یک پسر. همسر: ملیندا فرنچ برنامه‌نویس.

تحصیلات: دانشجوى هاروارد

مدرک تحصیلى: ندارد!

کارنامه شغلى: بیست‌وپنج سال مدیریت خلاق و موفق؛ آن هم بدون وقفه.

دارایى: ۵۶‌میلیارد دلار.

سابقه: «شخصیت برگزیده» سال ۲۰۰۵. هفتمین مرد قدرتمند دنیاى تجارت. دومین مرد سخاوتمند دنیا.

بیل‌ گیتس مرد افسانه‌اى دنیاى کامپیوتر، براى آخرین بار غرفه شرکت مایکروسافت در نمایشگاه «وسایل الکترونیکى خانگى» لاس‌وگاس را افتتاح کرد. او پیش از این اعلام کرده بود، تابستان سال ۲۰۰۸ از سمت خود کناره‌گیرى مى‌کند.

مردى که هنوز هم، وقتى روى صحنه مى‌رود، کمى دستپاچه مى‌شود! و وقتى صحبت از ایده‌هایش مى‌شود با فروتنى پاسخ مى‌دهد: «این کامپیوترها براى اینکه محاسبه کنند و امکان تهیه فایل‌هاى بزرگ اطلاعاتى را فراهم کنند ساخته شدند. قرار نبود با تحول فردیت و برطرف‌کننده نیازهاى شخصى انسان ربطى داشته باشند. چیزى که واقعا ماجرا را تغییر داد جادوى میکروپروسسورها بود که به ما ظرفیت فوق‌العاده زیادى روى یک چیپ داد. دوست من پاول آلان(Paul Allan) و من این چیپ را دیدیم و به خودمان گفتیم، این همان چیزى است که مى‌تواند کامپیوتر را به وسیله شخصى‌اى براى هرکس تبدیل ‌کند.»

خوب! این‌طور هم مى‌شود داستان را تعریف کرد، اما واقعیت این است که شرکت مایکروسافت، دنیاى کامپیوتر را متحول کرد. قبل از آن، کامپیوتر وسیله گران قیمت چند میلیون دلارى بود که شرکت‌هاى بزرگى که توان خریدش را داشتند، براى محاسبه از آن استفاده مى‌کردند.

با وجود این گیتس مى‌گوید: «از آن روزها زمان زیادى مى‌‌گذرد. در فاصله این سال‌ها کامپیوترها بهتر و بهتر شده‌اند. خوب، ما این امتیاز را داشتیم که با جمعى از دوستان، یک شرکت کامپیوترى با ابعاد جهانى بسازیم. این حق ویژه به ما امکان این را داد که بخشى از یک دنیاى شگفت‌انگیز شویم. همزمان باید گفت که هنوز در ابتداى راه «انقلاب دیجیتالى» هستیم.»

بیل گیتس روز یکشنبه ششم ماه ژانویه، در نمایشگاه شهر لاس‌وگاس، شهرى که بیست‌وپنج سال کارش را از آنجا شروع کرده بود، اعلام کرد که در تابستان سال ۲۰۰۸ از پست خود در شرکت مایکروسافت کناره‌گیرى مى‌کند. او در شهرى از دنیاى کامپیوتر خداحافظى مى‌کند، که قله‌هاى موفقیتش را در آن پشت سر گذاشته است. او در حالى از صحنه خداحافظى مى‌کند که مایکروسافت براى حفظ نمودار صعودى موفقیتش، با چالش‌هاى مختلفى روبه‌رو است. مایکروسافت براى حفظ جایگاهش باید با رقیبان سرسختى مثل گوگل دست‌وپنجه نرم کند. آن هم بدون گیتس!بیل گیتس تصمیم دارد از این پس تمام وقتش را همراه همسرش، وقف بنیاد خیریه‌اى کند که در سال ۱۹۹۴ بنیان‌گذارى کرده است: «بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس». بنیادى که در پنج سال گذشته سه‌ونیم میلیارد دلار صرف مبازره با فقر و بیمارى ایدز کرده‌ است.

او در پاسخ خبرنگارانى که مى‌خواهند بدانند آیا او روزى دوباره روى صحنه ظاهر خواهد شد، مى‌گوید: «هر وقت که بخواهید مى‌توانید مرا دعوت کنید. اما مطمئن نیستم که آیا این‌ کار را مى‌کنید یا نه، چون من درباره بیماری‌هاى واگیر صحبت خواهم کرد، نه درباره نرم‌افزارهاى فوق‌العاده!»