ماشین‌ها را با دقت اسپرت کنید
میرمحمد طجوزی
چند روز بیشتر نبود که یک ماشین صفر خریده بودم. خیلی خوشحال بودم که حالا من هم مثل خیلی از دوستانم یک ماشین شخصی دارم و می‌توانم هر چقدر که بخواهم پشت فرمان آن بشینم و هی گاز بدم.

اما این خوشحالی چند روزی بیشتر میهمان من نبود. چراکه سادگی ماشین دلم را زد و دیگر هیچ میلی به استفاده از آن نداشتم تا اینکه با پیشنهاد یکی از دوستانم به فکر اسپرت کردن ماشین‌ افتادم. اولین چیزی که به ذهنم رسید تعویض رینگ و لاستیک بود برای آنکه تمام رخ یک خودرو اسپرت شده اول به رینگ و لاستیک آن بستگی دارد بعد به سایر تغییراتی که در ماشین ایجاد می‌شود.
آیا شما نیز تا به حال به فکر خرید رینگ و لاستیک اسپرت افتاده‌اید؟
اغلب افراد آنچه برایشان در درجه اول اهمیت دارد، زیبایی است نه ایمنی. آنها سعی می‌کنند رینگ‌های بزرگتر، لاستیک‌های پهن‌تر و با دیواره کوتاه انتخاب کنند و صدالبته رنگی را انتخاب می‌کنند که از نظر خودشان زیباتر از بقیه باشد. جالب این است که عده‌ای دیگر فکر می‌کنند برای خارج نشدن از استاندارد خودرو نباید سایز رینگ را تغییر داد و فقط لاستیک را عوض می‌کنند یا از رینگی با قطر مشابه استفاده می‌کنند. عده‌ای دیگر اعتقاد دارند کوتاه کردن ارتفاع لاستیک، خودرو را از استاندارد خارج می‌کند و پهن‌تر شدن لاستیک نیز چرخش فرمان را مشکل و مصرف سوخت را بالا می‌برد و بدین خاطر فقط به تعویض رینگ می‌پردازند.
هیچ‌گاه نباید فراموش کنید، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در هنگام تعویض رینگ و لاستیک ثابت نگه داشتن قطر مجموعه رینگ و لاستیک در میزان استاندارد کارخانه است، چرا که تغییر قطر کلی چرخ باعث ایجاد خطا در کیلومتر شمار و اخلال در نحوه تعویض دنده‌ها و خصوصا در خودروهای اتوماتیک، می‌شود و در خودروهای مجهز به ABS نیز در کار ECU اخلال به وجود می‌آورد و می‌توان گفت تنها مزیت در هنگام بزرگ‌تر شدن چرخ، افزایش شتاب خودرو در حد ناچیزی است.
مطلب قابل توجه دیگر پهنای رینگ است، باید بدانید که برای داشتن استاندارد بهینه و فیت شدن دقیق لاستیک روی رینگ و داشتن هندلینگ بهتر باید در ازای افزایش هر 5میلیمتر پهنای لاستیک، پهنای رینگ را 5/0 اینچ افزایش داد، البته میزان پهنای رینگ برای هر سایز لاستیک می‌تواند تا حدود 5/1 اینچ که مقدار زیادی است در نوسان باشد، اما وزن رینگ و لاستیک نیز جزو مسائل مهم انتخاب رینگ و لاستیک است، از آنجایی که این وزن شامل سیستم فنربندی خودرو نمی‌شود، هنگام مواجهه با دست‌اندازها و دیگر نارسایی‌های جاده، فشار بیشتری به فنربندی خودرو وارد می‌کند، پس هرچه رینگ و لاستیک سبک‌تری داشته باشیم، سواری بهتر و شتاب بیشتری خواهیم داشت، پس حتی‌المقدور سعی کنید رینگ و لاستیک جدید از رینگ و لاستیک استاندارد خودرو
سنگین‌تر نباشد.
گفتنی است نکته قابل توجه دیگر چگونگی قرار گرفتن چرخ روی سیستم تعلیق است یا به عبارتی ساده‌تر، برخورد بیرون‌زدگی چرخ با لبه گلگیر در سمت بیرونی و برخورد چرخ با متعلقات داخل گلگیر، که باعث بروز مشکلاتی چون پارگی لاستیک و نچرخیدن کامل فرمان می‌شود، بدیهی است که با بزرگ کردن بیش از حد لاستیک و رینگ با این مشکل مواجه خواهید شد، اما در مواردی با افزایش تنها یک سایز PLUS به چرخ یا حتی با خرید رینگی با سایز مشابه با رینگ اصلی نیز با این مشکل مواجه خواهید شد که دلیل آن رعایت نشدن offset در رینگ است.
توصیه
1 - هنگام انتخاب رینگ به نوع وسیله نقلیه، اندازه و نوع تایر توجه کنید. رینگ مورد نظر حتما باید با استاندارد وسیله نقلیه و متناسب با نوع تایر انتخاب شود.
۲ - حرکات غیرعادی اتومبیل از قبیل کشیده شدن به یک جهت یا لرزش و غیره را جدی بگیرید و درصدد رفع نقص فنی خودرو یا رینگ یا نابالانسی تایر اتومبیل خود برآیید.
3 - از رینگ‌های زنگ‌زده، پوسیده و تابدار و جوشکاری شده مطلقا استفاده نکنید.
۴ - در صورت استفاده از تایر تیوبلس دقت کنید لبه‌های رینگ سالم باشد.
5 - از هرگونه تغییرات بر روی رینگ خودرو مانند جوشکاری، ساج انداختن، سنگ‌زنی و... خودداری کنید.
۶ - مجموعه تایر و رینگ مورد استفاده در خودرو را حتما بالانس دینامیک کنید.