محمد علی حسینی با یادآوری موضع تهران در خصوص اصل مذاکره با آمریکا، از ارائه نقطه نظرات کشورمان به طرف عراقی درباره این گفت‌وگوها خبر داد و گفت: نقطه نظرات خود را درباره این دور از گفت‌وگوها به طرف عراقی منتقل کرده و در انتظار پاسخ هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در واکنش به مواضع اخیر جرج بوش مبنی بر خطرساز بودن جمهوری اسلامی ایران این سخنان را تلاشی نافرجام برای مخدوش کردن مناسبات خوب منطقه‌ای توصیف کرد. سخنگوی وزارت خارجه در خصوص جدیدترین تحولات مربوط به دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در خصوص مسائل امنیتی عراق، گفت: ما در خصوص اصل گفت‌وگوهای دور آتی مخالفتی نداریم و نقطه نظرات خود را درباره این دور به طرف عراقی منتقل کرده و در انتظار پاسخ هستیم.

وی لزوم پایبندی آمریکا به نتایج گفت‌وگو با کشورمان در خصوص عراق را از جمله نکاتی عنوان کرد که در راس مسائل اعلام شده به طرف عراقی قرار دارد.

وی در خصوص بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه قطع رابطه با آمریکا همیشگی نیست‌، اظهار کرد: نکته‌ای که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند در واقع توضیح اصولی بود که در گذشته نیز در بیاناتشان مطرح کرده بودند.

وی افزود: این که جمهوری اسلامی ایران غیر از رژیم صهیونیستی برای گفت‌وگو یا عادی سازی روابط با تمام کشورها آمادگی دارد، نکته‌ای است که پیش از این مورد اشاره قرار گرفته و البته در خصوص آمریکا آنچه که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز شاهد بوده‌ایم به کارگیری سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

حسینی تاکید کرد: با توجه به تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران ما برنامه‌های برای عادی‌سازی روابط با آمریکایی‌ها نداریم و این موضوع در دستور کار ما نیست.

حسینی همچنین خبر منتشر شده مبنی بر اخراج یک دیپلمات آلمانی از ایران را تایید کرد و گفت: مبانی ذیربط تشخیص دادند که فعالیت‌هایی غیر دیپلماتیک از سوی این فرد صورت گرفته و از این رو، اعلام کردند که باید خاک ایران را ترک کنند.وی همچنین با تایید دیدار علی‌اکبر ولایتی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با نیکلا سارکوزی زمان این دیدار را سه‌ماه پیش اعلام کرد.