در پی افزایش اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی، کارشناسان در آلمان اکنون درباره احتمال افزایش بهای بنزین گمانه‌زنی می‌کنند. به‌نظر کارشناسان موسسه آلمانی تحقیقات اقتصادی در ده سال آینده این خطر وجود دارد که بهای بنزین سه برابر گردد.

خانم «کلودیا کمفرت» از کارشناسان «موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان» (DIW) به روزنامه «بیلدسایتونگ» گفته است، اگر بهای نفت در بازارهای جهانی دو برابر شود و نرخ دلار نیز وضع عادی پیدا کند، قیمت هر لیتر بنزین می‌تواند تا ۴ یورو افزایش پیدا کند.

«میشائیل برونینگر»، کارشناس اقتصادی از موسسه اقتصادی هامبورگ نیز می‌گوید، همین اندازه افزایش قیمت نفت، در مدت زمانی نسبتا کوتاه‌ بر روی نرخ بنزین مصرفی اثر خواهد گذاشت. به اعتقاد این کارشناس، در آن صورت بهای هر لیتر بنزین بیش از ۱/۵‌‌یورو، امری عادی خواهد بود.

افزایش بهای نفت همچنین بر روی هزینه مسکن و اجاره‌بها نیز اثر خواهد گذاشت. بنا‌به ارزیابی کارشناسان این رشته، اگر بهای نفت در ۱۰‌سال آینده دو برابر گردد، موجب افزایش ۷۵ تا ۸۰‌درصد در هزینه‌های گرمایشی منازل خواهد شد.

باردیگر بحث انرژی‌های جایگزین

افزایش بی‌سابقه بهای نفت در روزهای اخیر، موضوع یافتن انرژی‌های جایگزین و ضرورت ادامه استفاده از انرژی اتمی و یا صرف‌نظر کردن از آن را بار دیگر به بحث مهم محافل اقتصادی و دولتی تبدیل کرده است.

«میشائیل گلوس»، وزیر اقتصاد آلمان، بحت مجدد درباره کنارگذاشتن انرژی اتمی را ضروری می‌داند. او می‌گوید آلمان باید اساس را بر استفاده هم‌زمان از انرژی‌های مختلف بگذارد، از آن جمله انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز انرژی اتمی. گلوس می‌گوید، این دو منبع انرژی، وابستگی ما را به واردات انرژی گران‌قیمت کمتر می‌کند. وزیر اقتصاد آلمان تاکید می‌کند، با توجه به افزایش بهای نفت، درست آن است که شهروندان آلمان درباره رفتار خود در استفاده از انرژی تامل نمایند.

جای چندان بدبینی نیست

در میان کارشناسان آلمان، اما کسانی نیز هستند که نسبت به زیاده‌روی در ارزیابی از بهای نفت در ماه‌ها و سال‌های آتی و بدبینی بیش از اندازه در این باره هشدار می‌دهند. «برت رورپ»، کارشناس ارشد امور اقتصادی در آلمان می‌گوید، بنا به اتفاق‌نظر شماری زیادی از کارشناسان، قیمت نفت در سطح بالای کنونی باقی نخواهد ماند. به نظر این کارشناس، بهای نفت تا پایان سال جاری به سطح ۸۰‌دلار در هر بشکه کاهش می‌یابد، اما اگر برخلاف انتظار، به‌طور طولانی‌مدت قیمت نفت در سطح کنونی باقی بماند، روی دیگر شاخص‌های اقتصادی اثر خواهد گذاشت.