زمزمه‌های گرانی  مسکن در شیراز
مهدیس فرقانی
شهر شیراز مرکز استان فارس در فاصله ۹۱۹ کیلومتری تهران واقع شده است. این شهر یکی از کهن‌ترین شهرهای کشور است و در دوران زندیه و در دوره کوتاهی از سلطنت صفویان پایتخت ایران بوده است.

باغ ارم شیراز
طبق آخرین سرشماری شهر شیراز یک میلیون و ۷۲۷هزار و ۳۳۱ نفر جمعیت دارد و چهارمین شهر پرجمعیت‌ ایران محسوب می‌شود.
شیراز به علت داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان مقصدی برای بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است به طوری که شهر شیراز هر ساله پذیرای 100هزار گردشگر است و در ایام نوروز بیشتر از ایام دیگر پذیرای مهمان است.
این شهر به دلیل برخوردار بودن از هنرهای معماری بی‌شمار و اماکن تاریخی، در قرن ۱۳ میلادی مرکز فرهنگ و هنر ایران بوده است.
امروزه شهرداری شیراز به علت جمعیت این شهر و رفت و آمد گردشگران سعی کرده که علاوه بر چهار پایانه مسافربری برون شهری به منظور تسهیل در سیستم حمل‌ونقل و کاهش ترافیک، خط یک متروی شیراز را نیز احداث کند.
شیراز دومین شهر کشور پس از تهران است که فرودگاه بین‌المللی دارد.
شیراز را می‌توان از لحاظ جنبه‌های مختلف حایز اهمیت دانست. این شهر از نظر صنایع به یک شهرک صنعتی بزرگ تبدیل شده است که صنایع کوچک و متوسط را در خود جای داده است که صنایع الکترونیک، مجتمع پتروشیمی، پالایشگاه نفت، کارخانه سیمان سازی و صنایع لاستیک سازی و نساجی از جمله این صنایع است.
شیراز همچنین مرکز مهم بازرگانی در جنوب ایران است و چندی است که ساخت مجتمع‌های عظیم تجاری و مراکز بورس کالاهای مختلف در آن رونق گرفته است.
اما در کنار پیشرفت‌های صنعتی و تجاری هنوز کشاورزی حرفه اصلی مردم و بخش مهمی از اقتصاد شیراز است.
از نظر تقسیمات شهری، شیراز به ۸ منطقه شهری تقسیم می‌شود. اما به طور کلی می‌توان قیمت آپارتمان و یا زمین را در سه منطقه طبقه‌بندی کرد.
خیابان‌های بلوار فردوس و بلوار فرصت شیرازی در قسمت جنوبی شهر قرار دارند که قیمت هر متر مربع آپارتمان در این خیابان‌ها از 450هزار تومان تا 700هزار تومان است.
این در حالی است که در خیابان‌های سعدی، زند، بلوار گلستان و بلوار نصر که در مرکز شهر واقع شده‌اند، قیمت هر متر مربع آپارتمان از یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان و در خیابان‌های ارم، خاک شناسی و فرهنگ شهر قیمت هر مترمربع آپارتمان از یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان برآورد شده است.
طبق گفته برخی از مشاورین املاک شهر شیراز، بازار مسکن در این شهر با رکود مواجه است که علت آن افزایش قیمت مسکن و فصل سرما عنوان شده است. البته این مشاورین املاک برای چندین ماه آینده افزایش بیشتر قیمت مسکن در شیراز را پیش‌بینی می‌کنند و با این اوضاع گمان می‌رود که وضعیت بازار مسکن در ایام سال جدید بسیار وخیم‌تر شود.