دنیای اقتصاد - نشست مشترک دولت و مجلس برای تفاهم درخصوص اختلافات مهمی که بر سر تغییر نحوه بودجه‌ریزی بروز کرده است و قرار بود عصر دیروز برگزار شود، لغو شد و ابهامات نسبت به سرنوشت بودجه ۸۷ را افزایش داد. قرار است بودجه ۸۷ بنابر اقوال متفاوت امروز یا فردا تقدیم مجلس شود. سرنوشت بودجه ۸۷ در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت

لغو نشست مشترک نمایندگان مجلس و دولت برای بررسی بودجه ۸۷

دنیای‌اقتصاد- در حالی که قرار بود با توجه به نزدیکی ارائه لایحه بودجه ۸۷ به مجلس، برخی از نمایندگان مجلس به دعوت ریاست‌جمهوری عصر دیروز در نشستی ابعاد مختلف بودجه را بررسی کنند، این نشست به دلیل حضور تعداد زیادی از نمایندگان دعوت شده به این جلسه در حوزه‌های انتخابیه خود، لغو شد و سرنوشت لایحه بودجه ۸۷ در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. روند تدوین لایحه بودجه ۸۷ و برخی ابهامات موجود در آن از جمله حذف تبصره‌ها و کاهش ردیف‌های بودجه‌گیر، به بهانه‌ای برای تشکیل جلسات مشترک میان دولت و مجلس تبدیل شد تا براساس تفاهمات صورت گرفته میان یکدیگر عمل کنند، اما خبرها حکایت از تاکید دولت بر شیوه جدید بودجه‌نویسی و نیز حذف تبصره‌ها و کاهش ردیف‌ها دارد در حالی که نمایندگان مجلس در آخرین موضع‌گیری خواستار ارائه لایحه بودجه ۸۷ به مجلس همانند سال‌های گذشته شده‌اند.

در عین حال دیروز ثمره هاشمی، مشاور ارشد احمدی‌نژاد از ارسال لایحه بودجه ۸۷ توسط رییس‌جمهوری در روز یکشنبه (امروز) خبر داد آنچه که حاجی‌بابایی، عضو هیات‌رییسه مجلس هم بر آن صحه گذاشت، پیش از این برقعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری از تحویل لایحه بودجه ۸۷ در روز دوشنبه خبر داده بود.

لغو نشست مشترک برخی از نمایندگان دولت و مجلس در حالی صورت می‌گیرد که تا ۲۴ اسفند ماه زمان برگزاری انتخابات مجلس فرصتی باقی نمانده و در صورت ارسال لایحه بودجه ۸۷ از امروز به مجلس کمتر از دو ماه برای بررسی این لایحه در مجلس فرصت وجود دارد.

با توجه به اینکه دولت مصمم است تا تغییرات صورت گرفته در شیوه بودجه‌نویسی جدید همچنان به قوت خود باقی بماند، لغو این نشست مشترک، سرنوشت لایحه بودجه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و احتمال تعویق ارسال لایحه به مجلس را قوت می‌بخشد.

لایحه بودجه احتمالا امروز تقدیم مجلس می‌شود

مشاور ارشد رییس جمهوری گفت: به احتمال زیاد رییس‌جمهوری روزیکشنبه لایحه بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند. مجتبی ثمره هاشمی در گفت‌وگو با ایرنا، در پاسخ به سوالی درمورد زمان تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس خاطرنشان کرد که به احتمال زیاد لایحه بودجه، روز یکشنبه (امروز) به مجلس تقدیم می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد انتخاب و معرفی معاون جدید حقوقی و امور مجلس رییس‌جمهوری اظهار کرد: معاون جدید حقوقی و امور مجلس رییس‌جمهوری بزودی معرفی می‌شود. هیات وزیران در جلسه چهارشنبه دوازدهم دی ماه جاری، لایحه بودجه سال ۱۳۸۷را تصویب کرد. براساس اظهارات امیر منصور برقعی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری، سقف بودجه‌سال آینده حدود ۷۱۰تریلیون ریال و بودجه شرکت‌های دولتی بیش از ۲هزار تریلیون ریال برآورد شده است.

عضو هیات‌رییسه مجلس نیز دیروز گفت: احتمالا رییس‌جمهوری یکشنبه لایحه بودجه سال ۸۷ را تقدیم مجلس خواهد کرد. حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده همدان در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه براساس اعلام دولت لایحه بودجه سال آینده این هفته تقدیم مجلس می‌شود، گفت: این لایحه با حضور رییس‌جمهوری در مجلس تقدیم مجلس خواهد شد و محمود احمدی‌نژاد گزارش مفصلی از لایحه بودجه ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: اگر لایحه بودجه یکشنبه تقدیم مجلس شود، معنای آن این است که حداقل تا دهم اسفند بررسی آن در مجلس به طول خواهد انجامید، مگر اینکه بررسی آن زودتر از فرصت‌های پیش‌بینی شده در صحن علنی یا در کمیسیون‌های مجلس به پایان برسد.