سکان غول صنعت ایران به قلعه‌بانی سپرده شد

بذرپاش در راس گروه سایپا

بحث واگذاری ایدرو منتفی شد. عکس: دنیای اقتصاد، نسیم گلی

سکان غول صنعت به قلعه‌بانی سپرده شد

مراسم تودیع و معارفه مهدی مفیدی و احمد قلعه‌بانی روسای قدیم و جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حالی برگزار شد که مفیدی در این مراسم حاضر نبود.

علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن در این مراسم با اشاره به انتقاداتی که از کاهش رشد بخش صنعت در دولت نهم مطرح می‌شود، گفت: اگر رشد بخش صنعت در برخی سال‌ها مطابق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای نبوده است، نخستین جایی که باید عملکردش بررسی شود، ایدرو است. از همین رو باید مدیرانی بر کرسی مدیریت ایدرو تکیه بزنند که با برنامه‌ها و انتظارات دولت همسو باشند.

وی ادامه داد: در پایان عمر دولت گذشته از ماهیت ایدرو تفسیر اشتباهی شد و به جای این که ایدرو به عنوان سازمانی توسعه‌ای در نظر گرفته شود، به عنوان بنگاه قابل واگذاری در نظر گرفته شده بود و مقرر شد ۲۰درصد سهام ایدرو به جای مطالبات یک بنگاه عمومی از دولت، به آن بنگاه واگذار شود، در حالی که تصمیمی کاملا اشتباه بود و ماهیت ایدرو سازمانی توسعه‌ای است و نباید واگذار شود.

محرابیان افزود: در کشورهای پیشرفته در عرصه خصوصی‌سازی هم چنین سازمان‌های توسعه‌ای وجود دارد.

از این رو در دولت نهم تصمیم گرفتیم که بحث واگذاری ایدرو منتفی شود. البته ابطال تصمیم بر واگذاری ایدرو، به معنی کند کردن روند خصوصی‌سازی نیست.

به گفته محرابیان سرمایه‌گذاری در صنایع نوین و پرریسک و سرمایه‌گذاری در مناطقی که بخش‌خصوصی نمی‌تواند یا نمی‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، دو وظیفه اصلی سازمان‌های توسعه‌ای است.

وی ادامه داد: در نظر داریم به کمک ترکیب جدید هیات‌مدیره ایدرو و برنامه زمان‌بندی و اجرایی برای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه و قابل واگذاری ایدرو را به طور شفاف و شایسته اعلام کنیم؛ اما واگذاری بنگاه‌های تحت پوشش، به معنی توقف فعالیت ایدرو نیست و ایدرو در بسیاری زمینه‌های جدید سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وزیر صنایع و معادن توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته را از وظایف مهم ایدرو خواند و افزود: امیدوارم قلعه‌بانی از عهده برآورده کردن انتظارات دولت برآید و با اجرای ۱۰ محور کاری که برای ایدرو در نظر گرفته‌ایم، بتواند ما را در ارائه کارنامه‌ای موفق کمک کند.

همچنین احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مراسم ضمن عذرخواهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: بحثی که در مورد گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو شد،

قصد توهین به مجلس را نداشتم و تحقیق و تفحص را حق مجلس می‌دانم.

وی همچنین با اشاره به رئوس تعیین‌شده برای ایدرو توسط وزارت صنایع و معادن گفت: برنامه‌های تعیین شده توسط وزیر صنایع و معادن را در اولویت قرار خواهم داد و تمام تلاشم بر این خواهد بود که سرعت کارها را به بیش از گذشته برسانم.