گردشگری - ۱۶ دی ۸۶

کلکته

کلکته، با قدمتی بیش از سیصدسال دیدنی‌های فراوانی دارد و به عنوان شهر مرکزی ایالت بنگال غربی امروزه رشد فراوانی کرده است. اگر دهلی را مرکز سیاسی و پایتخت و مومبای بندر اصلی و مرکز صنعتی بدانیم، کلکته نیز مرکز روشنفکران و هنرمندان هند است. این شهر را می‌توان محل تردد شعرا، روشنفکران و کارگردان‌های این کشور نامید.کلکته، اولین مرکز شرکت هند شرقی بوده و اغلب آثار هنری و قدیمی مهم این شهر توسط این شرکت ساخته شده‌اند.علاوه بر این کلکته با قدمتی بیش از ۳۰۰سال دارای آثار فراوانی از ملیت‌های مختلف چینی، آمریکایی و حتی یهودی است که تمامی آنها اثر خاصی از خود بر این شهر باقی گذاشته‌اند.

دارجلینگ

دارجلینگ، پرطرفدارترین مرکز کوهستانی بنگال غربی است و در منطقه‌ای فوق‌العاده زیبا با ارتفاعی حدود ۲۱۳۴متر از سطح دریا قرار دارد. سراسر این منطقه از مزارع چای که به «چای دارجلینگ» معروف بوده پوشیده شده و بسیار قیمتی هستند.دارجلینگ دارای معابر زیاد و زیبایی از مذهب بودیسم نیز است.

اوریسا

فرهنگ، صنایع دستی، سواحل زیبا، پارک‌های وحش حفاظت شده پرندگان و حیوانات از جاذبه‌های اوریسا، یکی از ایالات زیبای هند است. اما شهرت این ایالت به دلیل این جاذبه‌ها نیست، بلکه به سبب معابدی است که در دل کوه‌ها قرار دارند و در کوه تراشیده شده‌اند.

آسام

آسام، بزرگ‌ترین ایالت شمال شرقی هند مرکز آن گوواهاتی است. این شهر در امتداد سواحل براهماپوترا، یکی از رودخانه‌های زیبای هند است. تمام زمین‌های این ایالت به کاشت چای اختصاص دارد که در دنیا معروف است.

ارونا چال‌پرادش

ارونا چال پرادش، به معنی خورشید تابان و یکی از شرقی‌ترین ایالات هند است که دارای تاریخ و فرهنگ مملو از مذاهب، ادیان و حکمرانان بسیار مختلف است.

سی‌کیم

منطقه‌ای است که در دامنه کوه‌های هیمالیا واقع شده و یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق هیمالیا به شمار می‌رود. این منطقه با مناظر فوق‌العاده زیبای طبیعی و مراکز تولید گل ارکیده یکی از دیدنی‌ترین مناطق این کشور به شمار می‌رود. کوه کانچنجونگا، در شانگدیلا، یکی از زیبایی‌های این منطقه و سومین کوه بلند جهان است. کانگتسوک، یکی دیگر از شهرهای زیبای سی‌کیم است. در این شهر ساختمان‌هایی به سبک چینی و ژاپنی آن قدر زیاد است که هر بیننده‌ای را به یاد چین و ژاپن می‌اندازد. در این شهر یک مزرعه نگهداری و پرورش گل ارکیده قرار دارد که دارای ۵۰۰ نوع از این گل زیبا است و در این رابطه شهرت دارد. سیکیم، دارای جاده‌های زیبا است که از بین جنگل‌های مملو از درختان موز و نارگیل و دهکده‌های زیبا و نیز در کنار دریاچه‌های زیبا می‌گذرد. این منطقه برای قایق‌رانی، کوه‌نوردی و صخره‌نوردی نیز بسیار مورد توجه گردشگران است. این ایالت در بین ایالات مختلف هند، نزدیک‌ترین فرهنگ را به مذهب بودیسم دارد و تاریخ و فرهنگ آن مملو از داستان‌های تاریخی و سنتی مذهب بودیسم است. در سراسر این ایالت می‌توان آثار بودا را دید و داستان‌های این فرقه را شنید و عکس‌ها و نقاشی‌های مخصوص این مذهب را مشاهده کرد.

هند و ورزش‌های زمستانی

پهناوری جغرافیایی هندوستان باعث می‌شود این کشور بتواند امکانات تفریحی فراوانی را ارائه کند که می‌توانند جوابگوی هر نوع سلیقه در هر مرحله‌ای، مبتدی و حرفه‌ای باشند. در این کشور می‌توان هر چیزی پیدا کرد و هر کسی را راضی نگه داشت. مساله فقط این نیست که هندوستان دارای همه گونه تفریحاتی است و جوابگوی هر سلیقه‌ای است، بلکه قیمت‌ها در این کشور نسبت به استانداردهای بین‌المللی بسیار ارزان و قابل تحمل هستند. فصل زمستان، ایالات اطراف کشمیر اوتار پرادش و هماچال پرادش، مناطق سردسیر هند هستند و علاقه‌مندان اسکی از اواخر دسامبر تا اواخر مارس می‌توانند برای ورزش‌های زمستانی به این ایالات بروند. در این مناطق امکاناتی برای ورزش تمامی علاقه‌مندان از آماتور تا حرفه‌ای وجود دارد. در سال‌های اخیر ورزش اسکی در هندوستان رونق گرفته و ارزان‌ترین امکانات اسکی‌بازی دنیا در این کشور فراهم شده است. در مناطق مانالی و گولمارگ، اسکی هیجان بیشتری دارد چرا که اسکی‌بازان در ارتفاعات این مناطق با استفاده از هلی‌کوپتر ورزش می‌کنند به طوری که هلی‌کوپتر اسکی‌باز‌های حرفه‌ای را به ارتفاعات برده و آنها با اسکی‌ به پایین کوه می‌روند.

غذاهای هندی

بوی خوش گل‌های رز و یاسمن تنها عطرهای فراموش نشدنی هندوستان نیستند بلکه هندوستان دارای پیشینه کهنی از علم تغذیه است. ادویه جزء غیرقابل تفکیک زندگی مردم هندوستان است که برای هیچ کس فراموش شدنی نیست. در منطقه شمال هند، انواع غذاهای هندی تهیه شده از انواع گوشت طرفداران بی‌شماری دارد؛ مانند روگان جوش، گوشتابا و بریانی. انواع غذاهای مغولی نیز در این قسمت از کشور دارای طرفداران زیادی است. در قسمت شرقی هند نیز غذاهای دریایی طرفداران بسیاری دارد و انواع ماهی، صدف، خرچنگ و اردک از غذاهای پرطرفدار این منطقه است. تنوع و خوشمزگی غذاهای هندی به حدی است که در تمام کشورهای دنیا رستوران‌های هندی فعال بوده و مشتریان ثابتی دارند.