«ژانکلود کاریر» خطاب به اهالی سینما:
سینمای قدرتمندی دارید
«ژانکلود کاریر» سینمای ایران را یکی از بهترین سینماهای دنیا دانست و گفت: از ۳۰سال پیش فیلمهای زیبایی در ایران ساخته شده است و من درس تازهای برای این سینما ندارم. این نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس فرانسوی در خانه سینما با تعدادی از اهالی سینما دیدار داشت، از حضورش در ایران اظهار خرسندی کرد و گفت: وقتی در خانه سینما هستم، حس میکنم در خانه خودم هستم و همه چیز اینجا برایم آشنا است.
او خود را نویسندهای چندرسانهای توصیف کرد که کتاب، فیلمنامه و نمایشنامه نوشته است و همیشه علاقهمند به کشف روشهای گوناگون نوشتن است و همواره علاقهمند است، نویسنده باقی بماند.
ژان کلود کاریر با تشریح تجربههای مشترکش با «ژاگ تاتی» و «لوئیس بونوئل» دو فیلمسازی فرانسوی و اسپانیایی اضافه کرد: شیوه آن دو کاملا متفاوت بود و بعد از کار کردن با هر دو آنها بود که دریافتم پایبندی به واقعیت و تخیل هیچ کدام به تنهایی کافی نیستند و باید به هر دو آنها توجه کرد. هرچند در قرن ۱۹ عدهای از بورژواها تلاش کردند، تصور و تخیل را عامل خطرناکی بدانند، در حالی که «بونوئل» به من آموخت، تخیل ما معصوم و نامحدود است و نویسندگان هرگز نباید خود را محدود کنند و شهامت و جسارت خود را بکشند.
به اعتقاد او فیلمنامهنویس، رماننویس نیست. بلکه یکی از اعضای گروه فیلمسازی است، چرا که سینما زبان خاص خود را دارد و فیلمنامهنویس موظف است که این زبان را بداند.
او با اشاره به اقتباس سینماییاش از آثار ادبی توضیح داد: بسیاری از آثار ادبی را رد کردهام، چراکه در آنها فیلمی ندیدهام، اما گاه با اثری روبهرو میشوم که به شدت قابلیت فیلم شدن را دارد و در اینجا است که تنها به فیلم فکر میکنم و نه به آن اثر ادبی، چراکه اگر هنگام نوشتن فیلمنامه مدام به آن اثر ادبی رجوع کنیم، دیگر فیلم نخواهیم ساخت، بلکه کتاب مصور ساختهایم در صورتی که سینما آن قدر گسترده هست که مستقل باشد.
کاریر سپس به تجربه مشترکش با «پیتر بروک» در مورد اجرای نمایش «گروههای پرندگان» اشاره کرد و گفت: ما این نمایش را براساس «سیمرغ» عطار اجرا کردیم، زیرا زبان سمبلیک عطار باعث شد تا این کار به صورت تئاتر زنده اجرا شود و ساخت فیلم سینمایی براساس آن بسیار دشوار است.
او در پایان گفت: هر بار که به ایران میآیم حس میکنم در کشوری هستم که آنچه دیده نمیشود، مهمتر است. چون همیشه در هر فیلمی چیزهایی نهان وجود دارد که به اندازه دیدنیهای آن، مهم هستند و ایران کشوری است پررمز و راز و به همین دلیل است که سینمایی قدرتمند دارد.
ارسال نظر