خودرو همچنان گران است
محسن گروسی
بازار خودرو طی هفته جاری شرایطی مشابه نمودار سینوس را در قیمت تجربه کرد. به نحوی که برخی خودروها دچار افزایش قیمت و برخی دیگر نیز با سیر نزولی در این زمینه مواجه شدند.

البته این نمودار سینوسی که بیشتر گریبان محصولات ایران‌خودرو را گرفته است، در میان محصولات این شرکت، نواده خلف پیکان یا همان پژو روآ (البته نوع دوگانه‌سوز آن) کاهش بهای 200هزار تومانی را در بازار تجربه کرد و به 9میلیون و 150هزار تومان رسیده که 250هزار تومان گران‌تر از قیمت کارخانه‌ای این خودرو است.
مدل بنزین‌سوز آن نیز طبق معمول حدود یک‌میلیون تومان ارزان‌تر از نوع دوگانه‌سوزش است، اما در حالی که روآ سیر نزولی در قیمت را تجربه می‌کند، پژو پارس معمولی، با ۴۵۰هزار تومان افزایش با قیمتی معادل ۱۷میلیون و ۱۰۰هزار تومان در بازار عرضه ‌شد، یعنی ۸۰۰هزار تومان بیشتر از قیمت کارخانه‌ای این خودرو! البته نوع دوگانه‌سوز پژوپارس معمولی، نیز با ۶۰۰هزار تومان اختلاف نسبت به قیمت کارخانه با بهایی معادل ۱۸میلیون تومان به فروش می‌رسد.
پژو206 تیپ2 که از دیگر محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شود، نیز 200هزار تومان گران شده به نحوی که برای خرید آن باید 13میلیون و 400هزار تومان پیاده شوید. (خیلی هم از این موضوع تعجب نکنید که بهای بازاری این خودرو بیش از یک‌میلیون تومان گران‌تر از قیمت کارخانه‌ای آن است، باور کنید طبیعی است!) مدل تیپ3 پژو206 هم، هم‌اکنون با اختلاف قیمتی یک‌میلیون و 100هزار تومانی (باز هم تاکید می‌کنیم، طبیعی است!) نسبت به بهای کارخانه، 14میلیون و 400هزار تومان در بازار معامله می‌شود. بهای این خودرو نیز 100هزار تومان گران شده است.
پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V۱ هم‌اکنون با افزایش بهای ۸۰۰هزار تومانی، با قیمت ۱۴میلیون و ۶۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، در حالی که قیمت کارخانه‌ای آن ۱۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان است (احتمالا دلال‌ها دوباره سر و کله‌شان پیدا شده و موجبات اختلاف قیمت یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومانی میان قیمت کارخانه‌ای و بازار این خودرو را فراهم آورده‌اند!) البته ظاهرا مدل V۸ پژو۲۰۶ صندوق‌دار کماکان حول و حوش ۱۷میلیون تومان در بازار بوده و تغییر خاصی نکرده است.
هر چند که رقم عجیب و غریب 2میلیون و 300هزار تومان اختلاف بها میان قیمت کارخانه‌ای و بازار این خودرو مشاهده می‌شود. (احتمالا در این زمینه نیز، هم دلال‌ها مقرصند، هم دلال‌‌ها مقصرند و هم دلال‌ها مقصرند، نه ایران‌خودرو!!!) مدل V20 پژو 206 صندوق‌دار هم که ظاهرا مدتی است ستاره سهیل شده و کمتر آفتابی می‌شود بنابراین اطلاعات چندانی در زمینه احوالات این خودرو و تغییرات قیمتی آن در دست نیست!
اگر خبر جدید دریافت کردیم، سریعا منعکس خواهیم کرد. اما پژو ۴۰۵ که طی دو، سه سال اخیر موجبات رفت و آمد خانوادگی میان ایران‌خودرو و آتش‌نشانی را فراهم کرده و این دو را به نوعی به یکدیگر پیوند زده نیز در نوع دوگانه‌سوز خود، با افزایش قیمت حدودا ۳۰۰هزار تومانی مواجه شده و بهای آن در بازار به مرز، ۱۴میلیون و ۱۵۰هزار تومان رسیده است که از این نظر، ۴۰۰هزار تومان اختلاف نسبت به قیمت کارخانه‌ای این خودرو دیده می‌شود. خرید مدل بنزین‌سوز پژو ۴۰۵ هم با ۷۰۰هزار تومان اختلاف قیمت میان بهای کارخانه‌ای و بازار آن، ۱۳میلیون و ۱۵۰هزار تومان برایتان آب می‌خورد که البته ۳۵۰هزار تومان ارزان شده است.


ببخشید نزدیک بود سوگلی ایران‌خودرو یعنی سمند را از قلم انداخته و شرمنده محصولات ملی شویم.
هم اکنون در بازار خودروهای سمند معمولی با 300هزار تومان افزایش قیمت، به 13میلیون تومان رسیده که 700هزار تومان بیش از بهای کارخانه‌ای این محصول است، مدل LX سمند البته با کاهش قیمت 150هزار تومانی، 14میلیون و 500هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.
سورن که طبق گفته مسوولان ایران‌خودرو تغییرات قیمتی آن با سمند LX، همسان و همزمان بوده و به قول معروف دمش به دم این خودرو وصل است، لطف کرده و ۵۰هزار تومان ارزان شده و بدین وسیله منت لایزالی بر سر بازار خودرو گذاشته است.
(این را هم داشته باشید که قرار بود بهای سورن نهایتا یک و نیم میلیون تومان بیشتر از سمند LX باشد که فعلا نشده، به هر حال همین است که هست!) هم اکنون بهای سورن در بازار 18میلیون و 650هزار تومان است آن هم با تفاوت قیمتی حدود 2میلیون و 700هزار تومان نسبت به بهای کارخانه‌ای این خودرو!