رقص مرجان‌ها
میترا یزدچی
با تمام شدن فصل پاییز و شروع فصل سرما، گردشگران دو گروه می‌شوند. یک گروه آنهایی هستند که سراغ ورزش‌های زمستانی و اسکی می‌روند و گروه دیگر که ترجیح می‌دهند در هوای مطبوع و آب‌های گرم اوقاتشان را سپری کنند.

از این رو بیشتر نمایشگاه‌ها و همایش‌های این فصل در جزایر جنوبی کشور و به‌خصوص کیش برگزار می‌شود تا بهانه‌ای باشد برای سفر گروه دوم که به دنبال فرصتی برای استفاده از قابلیت‌های جنوب کشور هستند.
اما برای کسانی که جهت حضور در نمایشگاه‌ها به کیش سفر می‌کنند باید بگوییم که این جزیره دارای قابلیت‌های مختلف اقتصادی و تفریحی است که شما می‌توانید در کنار انجام امورات شغلیتان به آنها نیز بپردازید.
شهر زیرزمینی کاریز
شهر زیرزمینی کاریز در واقع قنات قدیمی و کهن جزیره کیش است که به دلیل زیبایی‌های آن به شهری توریستی تبدیل شده است.
قنات کاریز که حدود 2500سال قدمت دارد در سواحل شمالی کیش قرار داشته و 16هزار مترمربع وسعت دارد و در محل اتصال سه رشته قنات قدیمی واقع شده است.
در گذشته‌های دور به‌ویژه در قرون پنجم و ششم هجری که جزیره کیش، مرکز تجارت خلیج فارس و دریای عمان بود، با ۲۷۴حلقه چاه از این قنات‌ها آب می‌کشیدند و ساکنان جزیره و ساحل‌نشینان جنوب خلیج فارس را سیراب می‌کرد.
این قنات پس از بررسی کارشناسان جهت ایجاد یک شهر زیرزمینی طراحی و مورد بازسازی قرار گرفت. در این طرح ضمن حفظ بافت تاریخی شهر زیرزمینی کاریز، کاربری‌های جدیدی برای آن طراحی شد.
شهر کاریز در عمق ۱۶متری زیرزمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر آن مملو از سنگ‌واره، صدف و مرجان‌هایی است که به باور کارشناسان ۲۷۰ تا ۵۷۰میلیون سال قدمت دارد و تک‌تک آن شناسایی شده و دارای شناسنامه رسمی است. کارگزاران شهر زیرزمینی کاریز بر این باورند که این شهر به دلیل قرار گرفتن در دل تنها جزیره مرجانی دنیا و دارا بودن تنها بنای دنیا با سقفی از مرجان و صدف، در نوع خود منحصربه‌فرد است و قابلیت ثبت در میراث جهانی را دارد. مرجان‌ها و صدف‌های موجود در این شهر، فقط در موزه‌های طبیعی و دریاهای آزاد قابل‌رویت هستند و کاریز فصلی جدید و استثنایی در پیش روی تمامی دوستداران طبیعت گشوده که بی‌واسطه می‌توانند از این مجموعه مرجان دیدن کنند. علاوه‌بر این خاک‌های استخراج‌شده از این قنات دارای خواص درمانی بوده و برای درمان برخی بیماری‌های مفاصل و پوستی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
شهر باستانی حریره
گستره پستی و بلندی‌ها و خرابه‌های شهر قدیمی و باستانی حریره حدود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد.
این وسعت بازگو کننده این مطلب است که روزگاری شهری بزرگ و آباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیری را در خود جای داده است.
جز در پاره‌ای موارد که پوشش‌های طاقی شکل سنگی از گزند تخریب در امان مانده است بندر شهر تاریخی حریره یک شهر یکپارچه و متمرکز با معماری برون‌گرا بوده و از معماری دفاعی و درون‌گرای دیگر شهرهای تاریخی ایران در آن نشانی نیست.
انتخاب این بخش از جزیره برای ایجاد شهر حریره طبیعی‌ترین و معقول‌ترین انتخاب بوده است چرا که ساحل صخره‌ای مرتفع آن از سطح دریا تقریبا 10 متر بلندتر است و وجود سه خلیج و دماغه که نقش بندرگاه طبیعی را دارد و نیز دریای نسبتا آرام‌تر از دیگر کرانه‌ها و سواحل جزیره خود عامل شکل‌گیری شهر در ساحل شمالی شده است. تاکنون عملیات اکتشافی باستان شناسی بقایای شهر تاریخی حریره در سه مجموعه مجزا انجام شده است.
کشتی یونانی
در غرب جزیره کیش یک کشتی عظیم‌الجثه قرار دارد که به کشتی یونانی معروف است.
این کشتی در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام هامیلتون به وزن ۷۰۶۱ تن و طول ۱۳۶ متر در بندر گلاسکو اسکاتلند ساخته شد و در سال ۱۳۴۵ به هنگام بازگشت از ایران به یونان به گل نشست و حتی هشتاد روز تلاش اورینوکو، یدک‌کش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمر ننشست و به ناچار سرنشینان کشتی مجبور به ترک آن شدند.
با وجود گذشت حدود 40 سال از این ماجرا هنوز هم علت دقیق به گل نشستن این کشتی در پرده‌ای از ابهام است.
هنگام غروب در جزیره کیش که خورشید از پشت کشتی یونانی در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس غروب می‌کند، منظره‌ای خاطره‌انگیز است که برای هر گردشگری جذاب بوده و جزو زیبایی‌های آن محسوب می‌شود.
پارک دلفین‌ها و پرندگان
پارک دلفین‌ها یا دلفیناریوم، یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد جزیره کیش است که در آن حیوانات مختلف نگهداری شده و به نمایش گذارده شده است. در دلفیناریوم دلفین‌ها، شیرها و فیل‌های دریایی به اجرای برنامه‌های دیدنی و نمایشی پرداخته و حیرت بازدید کنندگان را برمی‌انگیزند.
در باغ پرندگان نیز انواع پرندگان مناطق گرمسیری مانند طوطی، لک‌لک، توکان، تورکو، قو و جانوران نادر ایران و جهان به نمایش گذارده شده‌اند.
باغ بهشت
پرورش نخل در کیش از سابقه‌ای دیرینه برخوردار است. اغلب جهانگردانی که در سده‌های گذشته از کیش دیدار کرده‌اند به وجود نخلستان‌های انبوه در این جزیره اشاره کرده‌اند.
متاسفانه بسیاری از نخلستان‌ها در طول دهه‌های گذشته از میان رفته‌اند. «باغ بهشت» تنها نخلستان به جای مانده از دوره‌های گذشته‌ای است که در غرب محله سفین واقع شده و از جمله زیباترین نخلستان‌های کیش است که به ویژه در هنگام غروب آفتاب چشم‌اندازی زیبا و تماشایی دارد. در دهه اخیر، سازمان منطقه آزاد کیش در طرح‌های توسعه فضای سبز جزیره برای نخل اهمیت ویژه‌ای قائل شده است. نخلستان‌های طلوع و غروب، نمونه‌هایی از این‌گونه موارد است. نخلستان طلوع با حدود ۱۵کیلومتر در شرق جزیره واقع است و نهال‌های آن در سال ۱۳۷۳ غرص شده‌اند.
تفریحات ورزشی
یکی از جاذبه‌های جزیره کیش امکانات ورزشی این جزیره برای گردشگران است که در مدت اقامت در کیش به آنها می‌پردازند. غواصی در کیش به علت صخره‌های زیبای مرجانی و گونه‌های کمیاب ماهی‌های رنگارنگ بسیار مورد علاقه و توجه ساکنان و گردشگران است، آنها می‌توانند شگفتی‌های زیر آب را با این ورزش تجربه کنند و با دیدن زیبایی‌های دنیای زیر آب، خاطرات خوشی را به یاد بسپارند.
قایق‌های شیشه‌ای
آب‌های اطراف کیش محل زندگی انواع موجودات دریایی نظیر مرجان‌ها، ماهی‌های تزئینی و خوراکی‌، توتیاها، خرچنگ‌ها، ستاره‌های دریایی و... است. با قایق‌های کف‌شیشه‌ای تماشای این زیبایی‌ها امکان‌پذیر است. این قایق‌ها در اسکله تفریحی مستقر هستند و با استفاده از نورافکن امکان گشت دریایی شبانه را نیز فراهم کرده‌اند.دوچرخه‌سواری و سوارکاری
یکی از طولانی‌ترین و زیباترین مسیرهای دوچرخه‌سواری کشور در جزیره کیش قرار دارد، سرتاسر این مسیر 75 کیلومتری کاملا مستقل از مسیرهای اتومبیل رو بوده و بخش اصلی آن به موازات جاده جهان، در حاشیه نوار ساحلی احداث شده است و در ایستگاه‌های ویژه به علاقه‌مندان دوچرخه کرایه می‌دهند.
طبیعت بکر بخش‌های جنوبی و غربی جزیره با چشم‌اندازهای زیبایی از دریا، سواحل، بوستان‌ها، نخلستان‌ها و پوشش گیاهی در دسترس همگان بوده و عبور گردشگران با دوچرخه از این مناطق جذابیت آن را چندین برابر می‌کند.
سوارکاری از جمله ورزش‌هایی است که علاوه بر تاثیر آن در سلامت جسمانی، به سوارکار آرامش می‌دهد و باعث تمدد اعصاب و راحتی فکر او می‌شود. باشگاه سوارکاری کیش در شمال جزیره (جنب دهکده المپیک) در مساحت 50هکتار برای برگزاری مسابقات بین‌المللی سوارکاری تاسیس شده است و قسمت‌های مختلفی از جمله مانژ صحرایی، پیست کورس و... سبب شده این باشگاه قابلیت برگزاری مسابقات اسب‌دوانی کشوری را نیز داشته باشد.