سالانه ۵/۲ میلیارد تومان برای درمان معتادان استفاده با متادون در ایران هزینه می‌شود. در همین حال، درمان با متادون در ایران ۷۵‌درصد و در دنیا ۷۰‌درصد عود و بازگشت دارد اما همین درمان سالانه با جلوگیری از ایدز و بیماری‌های عفونی دیگر نزدیک به ۲۴‌میلیارد تومان فایده دارد. سعید صفاتیان، مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اجتماعی فارس افزود: در زمان حاضر درمان معتادان اولویت اصلی برخورد با پدیده اعتیاد در ایران است، گرچه حدود ۱۰‌ اردوگاه نگهداری معتادان در کشور فعال است اما اکثر قریب به اتفاق معتادان پس از شناسایی به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند و شاید حداکثر ۵‌درصد معتادان تزریقی پرخطر که درمان را نمی‌پذیرند به اردوگاه نگهداری معتادان فرستاده می‌شوند.

وی ادامه داد: قبلا به علت کمبود مراکز درمانی در برخی استان‌ها معتادان به اردوگاه بازتوانی ارجاع می‌شدند اما اکنون مراکز درمانی به قدری در استان‌ها افزایش یافته است که احتیاجی به اردوگاه نگهداری از معتادان نیست.

صفاتیان گفت: اکنون حدود ۹۰‌هزار نفر در کشور فقط تحت درمان با متادون هستند،‌ البته چون بیماری اعتیاد به طور کلی یک بیمار عودکننده و پیش‌رونده است، حدود ۷۵‌درصد معتادان تحت درمان با متادون دوباره به اعتیاد بازمی‌گردند و بیماری آنان طی یک دوره درمان یکساله عود می‌کنند. وی افزود: میزان عود اعتیاد در معتادان تحت درمان با متادون در دنیا حدود ۷۰‌درصد است، در حالی که در اکثر این کشورها سیستم‌های قوی بیمه تامین اجتماعی، بیکاری و انواع حمایت‌های اجتماعی از معتادان وجود دارد، در هیچ جای دنیا کسی مدعی نیست که مثلا ۴۰‌درصد معتادان تحت درمان کاملا درمان شده‌اند، این حرف خنده‌داری است و علمی نیست و کسی چنین حرفی را قبول نمی‌کند. مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سالانه حدود ۵/۲‌میلیارد تومان از سوی دولت برای افراد تحت درمان با متادون هزینه می‌شود، گرچه میزان عود این درمان نیز بالا است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر این درمان نبود چند نفر از این معتادان و اطرافیان آنها به ایدز و بیماری‌های ریوی مبتلا می‌شدند و این حداقل فایده این درمان است. وی اظهار کرد: در تمام دنیا این نکته ثابت شده است که هر دلار که برای درمان اعتیاد هزینه می‌شود،‌ ۱۲‌دلار صرفه جویی می‌شود، بنابراین اگر تصور کنیم که ۲‌میلیارد تومان در هر سال برای درمان با متادون در ایران هزینه می‌شود این کار حدود ۲۴میلیارد تومان برای کشور فایده دارد.