نرخ تورم ایران در سال 2007 به 19درصد رسید

بانک مرکزی بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد نرخ تورم ایران در سال ۲۰۰۷ معادل ۱۹‌درصد بوده است که این میزان در سال آینده میلادی به ۷/۱۷‌درصد کاهش خواهد یافت. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی چهارمین فصلنامه تخصصی حساب‌های اقتصادی کشور را منتشر کرد که در آن درباره برآورد جدید ارزش افزوده بخش صنعت، استفاده از صورت‌های مالی تجاری برای تهیه حساب‌های ملی، آمارهای پولی و مالی، اخبار حساب‌های اقتصادی، گزارشی از تحولات اقتصادی ایران در بخش واقعی، گزیده آمارهای اقتصادی و مواردی از این دست به چاپ رسیده است.

بانک مرکزی در این فصلنامه که در آذرماه امسال منتشر شده است به نقل از صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم برای کشورهای عضو OECD (سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی)، ۲۰ کشور، و منطقه MENA (کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا)، ۱۰ کشور را بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ اعلام و برای سال ۲۰۰۸ را نیز پیش‌بینی کرده است. براساس این گزارش کمترین نرخ تورم در سال ۲۰۰۷ متعلق به کشور سوییس با ۶‌درصد و بیشترین نرخ تورم نیز متعلق به ایران با ۱۹‌درصد است. تولید ناخالص داخلی سرانه ایران براساس شاخص برابری قدرت خرید نیز براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۰۷، ۱/۹هزار دلار است که پیش‌بینی شده در سال آینده به ۷/۹هزار دلار می‌رسد. در میان کشورهای عضو OECD و MENA کمترین تولید ناخالص داخلی سرانه براساس شاخص برابری قدرت خرید سال ۲۰۰۷ با ۵/۴‌هزار دلار مربوط به سوریه و بیشترین با ۱/۴۷‌هزار دلار مربوط به نروژ است.

از سویی تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت‌های جاری در سال ۲۰۰۷ باز هم براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول ۲۷۸میلیارد دلار تعیین شده که براساس پیش‌بینی صورت گرفته در سال ۲۰۰۸ به ۳۲۵‌میلیارد دلار می‌رسد. در میان کشورهای عضو OECD و منطقه MENA بیشترین تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های جاری به میزان ۱۳‌هزار و ۷۴۹‌میلیارد دلار مربوط به آمریکا و کمترین به میزان ۱۷‌میلیارد دلار مربوط به بحرین است. این میزان برای ایران ۲۷۸‌میلیارد دلار و برای سال آینده ۳۲۵‌میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. نرخ رشد اقتصادی یکی از شاخص‌های مورد بررسی صندوق بین‌المللی پول بوده است که برای ایران در سال ۲۰۰۷، ۶‌درصد تعیین و برای سال ۲۰۰۸ نیز همان ۶‌درصد پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که در میان کشورهای عضو OECD و منطقه MENA بیشترین نرخ رشد اقتصادی سال ۲۰۰۷ متعلق به امارات با ۷/۷‌درصد و کمترین با ۷/۱‌درصد متعلق به ایتالیاست.