پگاه آهنگرانی سالم است اما ...

سعیده خدابخش

مدتی پیش پگاه آهنگرانی بازیگر جوان سینمای ایران هنگام فیلمبرداری فیلم آتش سبز «محمدرضا اصلانی» دچار سانحه شد، اما هرگز در مطبوعات به طور شفاف گفته نشد که این بازیگر دقیقا دچار چه سانحه‌ای شده است. این در حالی است که در آن روزها منیژه حکمت (مادر پگاه آهنگرانی) در گفته‌هایش از آسیب دیدن ستون فقرات آهنگرانی خبر داد.

البته اگر بخواهیم خوش‌بینانه به قضیه نگاه کنیم این بازیگر جوان طبق گفته‌های مادرش حداقل ۶ ماه نمی‌توانست از جایش بلند شود.

این در حالی است که آهنگرانی در مراسم چلچراغ و مهمانی‌های دیگر بدون هیچ آسیب دیدگی مشاهده شده است.

البته منیژه حکمت‌ به عنوان یک مادر حق داشته است در مورد عدم امنیت برای دخترش اعتراض کند، ولی او به این حد بسنده نکرد و ضمن اعتراض در کلیه مطبوعات از عوامل فیلم هم شکایت کرد و شورای خانه سینما عوامل فیلم از جمله قلی‌پور، تهیه کننده آتش سبز را محکوم شناختند که آن مساله هم در نوع خود جالب توجه است. هرگز معلوم نشد که چه عاقبتی در انتظار آدم‌هایی است که از نظر شورای استیناف مجرم شناخته شده‌اند، اما اتفاق‌های این سانحه یکی پس از دیگری عجیب‌تر شد.

محمدرضا اصلانی که پس از مدت‌ها قصد ساختن فیلم کرده بود بعد از سانحه‌ای که برای پگاه پیش آمد به یکباره تصمیم گرفت حضور این بازیگر را از فیلم حذف کند. این اتفاق در حالی صورت گرفت که نیمی از بازی آهنگرانی به شیوه ۳۵ میلیمتری گرفته شده بود.

اصلانی ضمن اعلام این خبر جزییات حذف این کاراکتر را به نمایش «آتش سبز» در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر موکول کرد.

جالب‌تر این که پگاه آهنگرانی هرگز نسبت به عوامل این فیلم اعتراض نکرد و گویا قلبا معتقد بود که مادرش از پس کارها برمی‌آید.

اما با وجود بزرگنمایی‌هایی که شد عدم امنیت بازیگران بحثی است که سال‌ها مطرح شده است، اما هرگز هیچ کس به نتیجه معلومی درباره آن نرسیده، گویا به تنها چیزی که اهمیت داده نمی‌شود امنیت جانی بازیگر‌ها است.

قابل تامل‌تر این که خود بازیگرها هم به هیچ وجه برای سلامتی خود ارزشی قائل نبوده و اصلا آینده‌نگری نمی‌کنند.

چندی پیش خانه سینما نشستی برای فعالان مطبوعاتی به راه انداخت که در آن نشست از مطبوعات درخواست شد که به نوعی از بازیگران بخواهند نسبت به بیمه خود اقدام کنند. این مساله در حالی است که هیچ کدام از بازیگرها مساله بیمه را جدی نمی‌گیرند و هرگز فکر نمی‌کنند ممکن است پیر و ازکارافتاده شوند و دیگر توان کار کردن نداشته باشند. متاسفانه ما نمونه‌های بارزی از بازیگران را داریم که در حال حاضر پیر و ازکارافتاده شده‌اند و دیگر توان کار کردن ندارند به طوری که در خانه سالمندان به سر می‌برند و امیدوارند یک بار دیگر به دوران جوانی برگردند تا به گونه‌ای دیگر زیستن را تجربه کنند.

حالا همه عوامل سینما و حتی مردم عادی خوشحال هستند که پگاه آهنگرانی سالم است؛ اما باید دید که چقدر این مساله بازیگران و حتی مسوولان سینمایی را به فکر فرو برده که کمی بیشتر برای جان بازیگران ارزش قائل شوند و عوامل فیلم را متوجه کرده که از ابزاری استفاده کنند که هنگام فیلمبرداری به جای اینکه بازیگر به حفظ جانش فکر کند به درآمدن سکانس و در اختیار نقش بودن بیاندیشد.

چندی پیش باران کوثری یکی دیگر از بازیگران جوان هم در مصاحبه‌ای ضمن اعتراض به وضعیت کنونی سینمای کشور، خواستار بهبود شرایطی شد که بازیگرها محافظت از جان خود را فراموش می‌کنند و صرفا در اختیار نقش آفرینی قرار می‌گیرند.

در سانحه‌ای که برای «پگاه آهنگرانی» پیش آمد، صرفا به دلیل اینکه منیژه حکمت، مادر پگاه بود این حادثه حتی در مطبوعات مطرح شد؛ اما از این دست اتفاقات در سینمای ما بسیار رخ می‌دهد که فقط به دلیل اینکه بازیگر مشهور نیست و مادری مانند منیژه حکمت ندارد همه چیز مسکوت می‌ماند و حتی شکایتی هم صورت نمی‌گیرد.

عوامل فیلم و تهیه‌کننده آتش سبز همگی خواستار مطرح شدن این مساله شدند که قضایا به صورت غلو شده از جانب منیژه حکمت بیان شده است، اما باز هم به این مساله که باید برای حفظ جان بازیگرها تمهیداتی اندیشیده شود فکر نکردند. به عقیده من تمام این مسائل حاشیه‌ای بیش نیست و اصلا مهم نیست چه کسانی این مسائل را به صورت غلو شده و یا ... مطرح می‌کنند. اصل قضیه فراموش شده است از همه مهمتر بیمه هنرمندان و در نظر گرفتن امنیت هنگام کار است که متاسفانه هرگز به این مسائل توجه خاصی معطوف نمی‌شود.