دانلود غیر‌مجاز موسیقى، سال‌ها است که بزرگ‌ترین نگرانى تولید‌کنندگان موزیک است. نگرانى که چندان هم بى‌مورد نیست. تنها در آلمان، تا کنون از ۳۰۰۰۰ کاربر اینترنتى که بصورت غیرمجاز موزیک دانلود کرده‌اند، شکایت شده است.

گردانندگان سایت‌هاى عرضه‌کننده موسیقی، براى کوتاه کردن دست کاربرانى که قفل هر سیستمى را باز مى‌کنند و گاه به جاى یک ترانه کل سى‌دى را رایگان دانلود مى‌کنند، حاضرند روى هر طرح و ایده‌اى سرمایه‌گذارى کنند. طرح‌هاى که از قرار معلوم نباید به موفقیتشان امیدوار بود.

شرکت آلمانى آیی‌پوک گزارشى منتشر کرده است که نشان مى‌‌دهد، کاربران اینترنتى، با در اختیار داشتن برنامه‌هاى از قبیل بیتورنت نه فقط موزیک بلکه یک فیلم‌سینمایى کامل را هم مى‌توانند به راحتى دانلود ‌کنند! این دسته از نرم‌افزارها براى انتقال فایل‌، از جمله فایل‌هاى بزرگ برنامه‌نویسى شدند و مى‌شود آنها را، حتى روى استیک هم ذخیره کرد. کاربر، برنامه را در اینترنت باز مى‌کند و به کمک آن فایل مورد نظرش را جست‌وجو مى‌‌کند. نرم‌افزار بعد از پیدا کردن فایل مورد‌نظر که حتما هم نباید در بانک اطلاعاتى باشد! آنرا ذخیره مى‌کند. یعنى هر کامپیوترى که به اینترنت متصل است و این برنامه روى آن باز است، جست‌وجو مى‌‌شود و فایل مورد‌نظر در کامپیوتر کاربر، کپى مى‌شود.

جالب اینجا است که گزارش شرکت آیی‌پوک که در بخش مدیریت شبکه‌ فعال است، نشان مى‌دهد در میان اطلاعات دانلود و یا منتقل شده، سهم موزیک کمتر از هشت درصد است! با این حال گردانندگان سایت‌هاى عرضه‌‌کننده موسیقى، همچنان در جست‌وجوى را‌هى هستند که بازده مالى سرمایه‌گذارى‌شان را تضمین کند. راه‌هایی از قبیل طولانى کردن زمان دانلود و یا پر کردن سایت با تبلیغات اینترنتى.