قرآن که ترانه عزاداری نیست
میرمحمد طجوزی
میان تمام مردم مکه ولوله افتاده بود. هیچ‌کس نمی‌دانست باید چکاری انجام دهد. بزرگان مکه تمام شرف و عزت خود را که همانا بت‌هایشان بود در خطر می‌دیدند.

کسانی که تا دیروز بت‌های مصنوع دست خودشان را می‌پرستیدند دیگر باید آنها را می‌شکستند چرا که شخصی به نام حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام تمام شالوده زندگی آنها را به لرزه در آورده بود و با در دست داشتن قرآن که بیانات و فرامین پروردگار عالم است، سعی بر اصلاح و تربیت تمام مردم مکه و کل جهان داشت.
آری خداوند قرآن را به سینه پیامبر نازل کرده بود تا با استناد به آیات قرآن و عمل کردن به آنها تمام مردم سربلند و عاقبت بخیر شوند.
البته قرآن کتابی است که در ابتدای نبوت شکل گرفت و تا ختم رسالت پیامبر ختمی مرتبت تکامل یافت و خداوند که طی بیست و سه سال این کتاب را به شکل یک راهنمای کلی برای هدایت و بشارت بندگان خود نازل کرده است، تمام نکات مهم در زندگی را در آیات متعدد قرآن شرح داده است.
البته عده بسیار معدودی نیز هستند که قرآن را فقط برای داشتن برکت در خانه‌هایشان نگه می‌دارند و همین عده کم هستند که قرآن را به ترانه‌ای برای عزاداری مبدل ساخته‌اند و فقط در مراسم‌های مذهبی و هنگام فوت یکی از بستگان است که از قرآن استفاده می‌کنند.
قرآن در زندگی
نزول قرآن فقط به این خاطر نبوده است که ما از حوادثی که برای قبایل و طوایف گوناگون افتاده است مطلع شویم یا این که اگر چنین و چنان نکنید عاقبت اهل دوزخید و پاکان در قیامت وارد خلد برین خواهند شد؛ بلکه خداوند تمام نیازهای آدمی را در قرآن به صورت کاملا موشکافانه مورد بحث و بررسی قرار داده و هر آیه‌ای که جبرئیل ملک مخصوص وحی از جانب خداوند به پیامبر اکرم نازل کرده است گذشته از شان نزول دارای خواص خاصی است که در کتاب‌های بسیار زیاد از جمله کتاب خواص الایات به آن اشاره شده است به طور مثال می‌گویند کسانی که از بیماری رنج می‌برند می‌توانند آیه «و ننزل من القران ما هو شفاء و رحمه للمومنین» را بخوانند تا بیماری آنها رو به بهبود برود.
خلاصه قرآن بزرگ‌ترین معجزه عالم انبیاء است. تمام معجزاتی که از انبیای قبل از حضرت محمد (ص) مشاهده شده است همگی گذرا بوده‌اند به طور مثال ید بیضا و عصایی که اژدها شد، از معجزات حضرت موسی (ع) بود یا زنده کردن مردگان از معجزاتی بود که پیامبر عظیم‌الشان مسیحیان به اراده پروردگار انجام می‌دادند، اما تمام این معجزات تنها و تنها در مدت زمان حیات این پیامبران بوده است در صورتی که قرآن به هیچ وجه این گونه نیست و از بزرگ‌ترین معجزات قرآن این است که آن را می‌توان با توجه به علم زمان و نیازهای روز تفسیر کرد و این تفسیرها تا زمان ظهور موعود نیز ادامه خواهد داشت.
حال چرا مسلمانان در طول سال کمتر به قرآن توجه می‌کنند، خود جای تامل و بحث بسیار دارد!
انواع قرآن
کتاب قرآن به زبان‌ها و خط‌های گوناگونی نوشته شده است و تنها کتاب الهی است که در آن به هیچ عنوان تحریف نشده است.
در گذشته قرآن با خط‌های کوفی و عربی نی‌ریزی و عثمان طه عموما نوشته می‌شد، اما چند وقتی است که قرآن‌های مکتوب به خط کوفی‌ جای خود را به کتاب‌های قرآن با خط عثمان طه و نی‌ریزی داده است و در بازارهای عرضه قرآن این دو نوع کلام‌ا... از تقاضای بسیار زیادی برخوردار هستند.
ناصر کاظمی از فروشندگان قرآن در بازارچه طرخانی می‌گوید: قرآن‌هایی که اکنون در بازار موجود است به شکل‌های مختلفی در آمده است؛ یعنی گذشته از قطع‌های مختلف آن شکل‌های چاپی و نوشتاری گوناگونی نیز دارند. تعدادی از قرآن‌ها به صورت یک خط آیه به صورت عربی و در خط زیرین به صورت تفسیر چاپ می‌شود. تعدادی از آنها به صورت نوشتن یک سوره و بعد چاپ تفسیر سوره و تعدادی هم یک صفحه آیه عربی قرآن را می‌نویسند و سپس یک صفحه تفسیر آن را.
اما به راستی قرآن را فقط برای برکت خانه‌ها یا اینکه هنگام خرید آینه و شمعدان عروس و داماد باید استفاده کرد.
بورس قرآنی
اگر خواستید هر نوع قرآنی را که می‌خواهید تهیه کنید بد نیست سری به خیابان ناصرخسرو بزنید؛ چرا که ده‌ها فروشگاه‌ انواع کتاب کنار یکدیگر قرار گرفته است و نمای بسیار زیبایی را به این خیابان داده‌اند البته در این خیابان نیز کوچه‌ای با نام حاج‌نایب وجود دارد که گروهی آنجا را قلب قرآن‌فروشان می‌دانند؛ چرا که انواع قرآن‌های مختلف با هر اندازه‌ای که بخواهید را می‌توانید در این کوچه بیشتر که حالت یک پاساژ عظیم را پیدا کرده است، بیابید.
حبیب نهندی می‌گوید: حدود سی سال است که در این کوچه مشغول به عرضه انواع قرآن هستم اما چند وقتی است که تصمیم گرفته‌ام کم‌کم تغییر شغل بدهم یا اینکه مغازه‌ام را بفروشم چرا که دیگر کمتر کسی به سراغ خرید قرآن می‌آید و شاید بتوان گفت که سالی دو سه ماه است که مردم یاد خواندن قرآن می‌افتند.
البته بهترین روزهایی که فروش ما قرآن‌فروش‌ها خیلی زیاد می‌شود همان ماه مبارک رمضان است؛ چرا که در این ماه همگان به تب و تاب خریدن و خواندن می‌افتند و چه زیبا است لحظاتی که مسلمانان با جلوه‌ای خاص در کنار یکدیگر مشغول خواندن قرآن می‌شوند.
چه قرآنی را هدیه کنیم
اگر قصد خریدن یا خواندن قرآن را دارید توصیه می‌شود که سعی کنید قرآن‌هایی را که مناسب با شرایط اطلاعاتی شما از آن است تهیه کنید؛ یعنی اگر فقط معنی قرآن برای شما کفایت می‌کند قرآن فارسی را خریداری کنید و خلاصه قرآن‌هایی را بخرید که بتوانید از آنها کمال استفاده را ببرید.
بعد از آن که قرآن دلخواه خود را تهیه کردید حتما لااقل هفته‌ای یک مرتبه آن را بخوانید چرا که تمام مراجع عظام به اتفاق معتقدند حبس کردن کلام‌ا... در خانه جزو گناه‌های کبیره محسوب می‌شود.
البته نباید فراموش کنیم که در هنگام قرائت حتما باید وضو داشته باشیم و بدون وضو هرگز نباید به نوشته‌های قرآن دست زده شود.