خانه ارزان می‌شود

مهدیس فرقانی

فصل پاییز و زمستان را می‌توان جزو فصولی دانست که در آن خرید و فروش مسکن با رکود چشمگیری مواجه می‌شود که شرایط نامناسب جوی و دائر بودن مدارس از جمله عوامل موثر در این رکود به شمار می‌آید؛ اما در عوض فصل تابستان بهترین فصل برای جابه‌جایی است و همین امر باعث داغ شدن بازار مسکن می‌شود؛ به خصوص در اواخر این فصل که متقاضیان تمایل دارند قبل از شروع شدن فصل سرما و بازگشایی مدارس، سریع‌تر جابه‌جا شوند. اما از طرف دیگر گرانی مسکن، مشکلی اساسی است که در جابه‌جایی محل سکونت تاثیر می‌گذارد. ما هر روزه شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم و متقاضیانی که سرمایه کمی برای خرید خانه‌ دارند، باید منتظر بنشینند تا شاید بازار مسکن با عوامل کاهش قیمت روبه‌رو شود و متقاضیان بتوانند به آرزوی دیرینه خود برسند.

این روزها، دقیقا روزهایی است که متقاضیان برای رسیدن به آن لحظه‌شماری می‌کنند؛ چرا که واگذاری گسترده زمین‌های ۹۹ساله به کمک متقاضیان شتافته است. البته اگر این موضوع باعث کاهش قیمت نشود، حداقل سبب ثابت ماندن قیمت در یک زمان نامشخص می‌شود و به زودی به ارزانی قیمت خانه یاری می‌رساند. پس اگر شهروند موفقی هستید و پس‌انداز شما برای خرید یک خانه کوچک یا بزرگ، کفایت می‌کند، الان زمان خوبی برای عملی کردن تصمیم‌تان است.

علاوه بر این شما می‌توانید با استفاده از تسهیلات بانکی به خواسته‌هایتان جامه عمل بپوشانید. در همین ارتباط رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است، تنها راه خانه‌دار شدن در شهرهای بزرگی مثل تهران حرکت به سمت بلندمرتبه‌سازی و در نتیجه تراکم فروشی است.

مصطفی قلی خسروی توصیه می‌کند که متقاضیان بهتر است قبل از امضای هر قراردادی از واقعی‌ بودن قیمت مطمئن شوند و معامله را در بنگاه‌های صاحب مجوز، رسمی کنند.