پراید باد کرده

قرار است به زودی محصول جدید سایپا به نام پراید ۱۳۲ (ببخشید سایپا ۱۳۲) که ظاهرا نمونه به اصطلاح ارتقا یافته همان پراید خودمان است و فقط کمی شکل ظاهری آن باد کرده، وارد بازار شود. البته به گفته برخی مسوولان سایپا، هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ دستگاه از این خودرو تولید شده ولی راهیابی آن به بازار نیازمند رخصت علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن است.

چرا که مسوولان سایپا در صدد گرفتن وقتی کوتاه از وی جهت بریدن روبان و انجام کارهای تشریفاتی مربوطه هستند که ظاهرا تاکنون جوابی از طرف محرابیان دریافت نکرده و همچنان منتظرند.

پراید ۱۳۲ ظاهرا از لحاظ فنی و کیفی، هیچ‌گونه فرقی با پرایدهایی که هر روز بخش اعظمی از مشاهدات مردم را در خیابان‌های کشور تشکیل می‌دهند، نداشته و فقط کمی شکل و قیافه ظاهری آن تغییر کرده و به اصطلاح جوان‌پسند شده است.

البته اگر پا توی کفش امثال زانتیا، مگان، پژو‌۲۰۶، نکرده باشیم شاید بتوان گفت این خودرو نیز مورد توجه جوان‌ها، (البته نه برای کورس گذاشتن و حال کردن، بلکه برای مسافرکشی، یا اینکه گفته شود ما هم ماشین داریم) قرار خواهد گرفت.

پراید ۱۳۲ (انصافا به کلمه پراید عادت داریم) را سایپا با ایده جوانان طراح، طراحی کرده است. ظاهرا این شرکت با این استدلال که مشتریان پراید پس از خرید این خودرو، معمولا دوست دارند تغییرات ظاهری در آن به وجود آورده و به قول عوام آن رااسپرت(sport) کنند، خود پیش‌قدم شده، زحمت مراجعه به مراکز اسپرت خودرو را تقبل کرده‌اند.

البته انتظار نداشته باشید که این محصول جدید، همان اسپورتی باشد که شما انتظار دارید (ما یکی از آنها را در نمایشگاه‌ قطعات زیارت کرده و کلی تحسین کردیم البته!)

شرکت سایپا سلیقه‌اش بهتر از شما است، باور کنید! به هر حال ۱۳۲ (خودتان قضاوت کنید، پراید یا سایپا) چون فعلا به بازار نیامده، فضای تبلیغاتی خوبی را برای خود مهیا کرده است. هرچند که مدیر فروش سایپا در اظهارات خود گفته، تفاوت قیمتی چندانی میان این مدل با دیگر مدل‌های پراید وجود ندارد، اما همین تبلیغات و مشخص‌نبودن زمان قطعی ورود این خودرو به بازار، خود می‌تواند عاملی شود برای سیر صعودی قیمت آن، مضافا اینکه تولید انبوه این محصول از سال آینده آغاز خواهد شد، به نحوی که شرکت سایپا، تولید ۱۵۰هزار دستگاه سایپا ۱۳۲ را در برنامه تولید سال آینده خود قرار داده و امسال تنها به تولید ۲۰هزار دستگاه از این خودرو، اکتفا می‌کند.

اما روش و عملکرد شرکت سایپا در عرضه محصول جدید به نوعی تداعی‌کننده روشی است که ایران‌خودرو برای عرضه محصولات به اصطلاح جدید در پیش گرفته است، در واقع همان‌گونه که ایران‌خودرو با اعمال تغییرات جزئی در ظاهر خودرو و ایجاد آپشن‌های جدید روی خودرو سمند مدعی ارائه محصول جدید می‌شود، سایپا نیز همین بلاها را بر سر پراید آورده و محصول تولید شده را با نام خودروی جدید با پراید جدید یا همان سایپای جدید و البته قیمت فراتر از مدل‌های پراید به مشتریان عرضه (یا همان قالب) می‌‌کند.

در هر صورت کمی منتظر باشید تا ببینیم سوگلی سایپا چه گلی بر سر ما و شما و صنعت خودرو خواهد زد!