اکبر‌هاشمی رفسنجانی خطیب نماز عید قربان در تهران، با اشاره به موضوع گرانی و تورم اظهار کرد: این روزها متاسفانه در داخل موضوع تورم جدی شده است. هر چند ما از ورود به این بحث پرهیز کردیم و مایل بودیم این مسائل توسط کارشناسان حل شود، اما این مساله در روزهای اخیر عمومی شده و در تمامی محافل و مطبوعات از آن سخن می‌رود. بنابراین باید روی آن بیشتر کار شود. وی با بیان اینکه این میدان، میدان تفرقه و نزاع نیست، افزود: اگر این موضوع هر چه سریع‌تر حل نشود، دودش به چشم همه می‌رود و اگر هم حل شود، همه از آن استفاده می‌کنیم.

خطیب نماز عید قربان گفت: اگر موضوع گرانی‌ها تشدید شود، همه از جمله انقلاب و اسلام ضرر خواهند کرد، بنابراین توصیه می‌کنیم که با نظرهای کارشناسی و عالمانه این مساله ریشه‌یابی شده و تورم توسط دانشمندان و علمای امر مرتفع شود.

وی حل تورم را جای سیاست بازی ندانست و گفت: این موضوع باید با همکاری خرد اقتصادی دانشمندان متبحر علم اقتصاد حل شود و در این راه باید از شعارها و ارائه آمار و ارقام نادرست دست برداریم، چرا که مردم در جریان این موضوع قرار دارند. آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: شاید موضوع گرانی‌ها به صورت غیر واقعی یا با افراط و تفریط به مردم نشان داده شده، اما مردم این موضوع را در زندگی خود به خوبی لمس می‌کنند و چنانچه مسوولان واقعیت‌ها را به مردم بگویند یا نگویند، مردم خود می‌فهمند که در زندگی چه چیزی کم یا زیاد دارند.وی تاکید کرد: این موضوع را کاملا جدی بگیریم و با موازین اقتصادی برای حل آن بکوشیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: علم اقتصاد بسیار جبارانه عمل می‌کند و کسی نمی‌تواند جلوی اصل اقتصاد را در زندگی مردم و جامعه بگیرد؛ چون این نیاز عملی لحظه به لحظه مردم است و اگر از راهش وارد شویم، بهتر است.وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم با واردات، مسائل اقتصادی کشور را حل کنیم، قطعا تولید داخلی کم یا متوقف می‌شود و شاید یک هفته یا یک سال بتوانیم برخی مسائل را حل کنیم، اما خطر را به سال بعد منتقل می‌کنیم.رییس مجلس خبرگان با بیان اینکه مدیران و کارشناسان علم اقتصاد به تمامی این مسائل واقف هستند، گفت: حالا که همگی مسائل موجود را قبول داریم، بهتر است همه با هم در جهت رفع این مشکل همکاری کنیم. هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: با همکاری یکدیگر اجازه ندهیم دشمنان خارجی از این گونه مسائل سوءاستفاده کنند.

رییس مجلس خبرگان همچنین با اشاره به موضوع هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: چند گام مثبت در این خصوص برداشته شده است و همکاری بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران و همچنین حل شدن چند سوال و تلاش برای پاسخگویی به سوالات دیگر خوب است.وی افزود: از یک سو گزارش شورای اطلاعاتی آمریکا تا حدودی به نفع ایران است و از سوی دیگر تحویل اولین بخش سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر به ایران را می‌توان مثبت ارزیابی کرد؛ هر چند، سال‌ها از زمانی که روس‌ها برای ارائه این سوخت به کشورمان تعهد کرده بودند، گذشته است.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: سخنان جدید روس‌ها مبنی بر اینکه این نیروگاه تا یک سال دیگر راه نمی‌افتد نیز از ابهامات جدید است.