شب اصیل و کلاسیک

رسول ترابی

دومین شب از بیست و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر، روز موسیقی اصیل و محلی و کلاسیک است و چهره‌های مطرح موسیقی اصیل و محلی و کلاسیک در هشت سالن برگزیده این جشنواره طرفداران موسیقی را مهمان موسیقی‌هایشان خواهند کرد تا متفاوت‌ترین جشنواره موسیقی فجر تمامی این سال‌ها باشکوه‌تر از دوره‌های قبل به پیش برود. حضور موسیقی پاپ برای اولین بار در این جشنواره به‌رغم تمامی حرف و حدیث‌هایی که دراین باره به گوش می‌رسد، حضور موسیقی بانوان تا چند روز قبل از اعلام رسمی برنامه‌های ویژه اجرایی بیست و سومین دوره، حضور و عدم‌حضورشان مدام به گوش می‌رسید. حضور گروه‌های مختلف مستعد، ولی ناشناخته و حرفه‌ای «به گفته کامبیز روشن‌روان دبیر این دوره از جشنواره»، رقابتی شدن اجراها و در نظر گرفتن امکانات و تسهیلات مختلف به برگزیدگان جشنواره و همه و همه خبر از جشنواره‌ای متفاوت با وجود و حضور اکثر سبک‌های موسیقی از ایران و چند کشور خارجی دیگر می‌دهد.

امروز در هشت سالن برگزیده ویژه جشنواره فجر به همراه خانه هنرمندان و در مجموع در ۹ مکان برگزاری جشنواره اجراهای مختلفی را چه از موسیقی ویژه بانوان و چه از کشور فرانسه تا همین همدان و تبریز خودمان را خواهیم دید.

تالار وحدت

سانس‌های مختلف تالار وحدت در تمامی روزها به نوعی مختص موسیقی ویژه بانوان شده است. ساعت ۱۸ امروز پری‌ زنگنه را در اجرایی که باز هم طرفداران خانم موسیقی فولکلور ایران را به گذشته‌های نه چندان دور پرتاب خواهد کرد، شاهد خواهیم بود. موسیقی فولکلور ایران ماندگاری امروزش را مدیون پری زنگنه و پافشاری‌هایش روی این نوع از موسیقی است. آهنگ‌هایی مثل «می‌خوام برم کوه شکار آهو» و «رشیدخان» و ... بدون نام پری‌زنگنه ناشناخته مانده بودند. در همان سانس و ظاهرا بلافاصله بعد از پری زنگنه گروه «آواز طل» به سرپرستی نسرین ناصحی و شهلا میلانی موسیقی کلاسیک را باز هم برای بانوان اجرا خواهد کرد.

در سانس ۲۰:۳۰ تالار وحدت گروه «دوئت» از فرانسه علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک را مهمان‌ همنوازی و دونوازی‌هایشان خواهند کرد.

سالن رودکی

در سالن رودکی، روز، روز موسیقی اصیل است و طرفداران موسیقی اصیل و نواحی ایران می‌توانند برنامه‌ریزی‌هایشان را با ساعت اجرای گروه‌های حاضر در دومین روز جشنواره بیست و سوم در تالار رودکی هماهنگ کنند تا به موسیقی موردعلاقه‌شان برسند. در ساعت ۱۸ گروه آوای فاخته به سرپرستی رضا عباسی از همدان تبحر و تمرینات و نوآوری‌هایش را در موسیقی اصیل ایران و ویژه همدان به نمایش و داوری جشنواره و علاقه‌مندان خواهد گذاشت و «گروه شور» در همان ساعت در همان تالار با سرپرستی بهزاد کیاست از تبریز همین کار را با موسیقی آذری انجام خواهد داد. در ساعت ۲۰:۳۰ هم گروه پژواک از قزوین که جزو برگزیدگان موسیقی جوان نیز بودند به هنرنمایی خواهند پرداخت و گروه کر فرهنگسرای بهمن در همان ساعت با سرپرستی سجاد خانقاهی، آخرین اجرای تالار رودکی را با موسیقی کلاسیک در شب دوم به پایان خواهند رساند.

فرهنگسرای هنر

در فرهنگسرای هنر یا همان ارسباران، در ساعت ۱۸ گروه «مدنیا» با سرپرستی محمدرضا سعادت، سعی در جذب مخاطبان موسیقی کلاسیک برنامه «لی‌لی افشار» که در سانس بعدی اجرا خواهد شد به سمت خودش دارد و در ساعت ۳۰/۲۰ لی‌لی‌افشار اولین دکترای زن گیتار دنیا و جزو ده گیتاریست برتر دنیا علاقه‌مندان گیتار و موسیقی کلاسیک را مهمان حرکت سریع انگشتانش بر روی سیم‌ها و پرده‌های گیتار خواهد کرد.

فرهنگسرای نیاوران

آکادمیا با خرید عمران در ساعت ۱۸ و موسیقی سنتی راجستان هند در ساعت ۳۰/۲۰ برنامه‌های فرهنگسرای نیاوران برای دومین شب خواهند بود که موسیقی سنتی راجستان برنامه بکرتر و جذاب‌تری برای مخاطبی که موسیقی‌اش نزدیکی دیرینه‌ای با موسیقی هند دارد به نظر می‌رسد.

اریکه ایرانیان

برنامه ساعت ۳۰/۲۰ یعنی ارکستر سازهای زهی فرهنگسرای بهمن با سرپرستی آریا نوروزی با پتانسیل موسیقی کلاسیک و با وجود سازهای زهی، که علاقه‌مندی به آن در خون ایرانیان است، جذاب‌تر از برنامه گروه درخشش و آرشاما با سرپرستی محمدرضا قاسمی‌نژاد و آرش فنائیان است، هرچند که دیدن برنامه این دو گروه در ساعت ۱۸، نوعی حمایت از گروه‌های مستعد ناشناس است و مطمئنا تجربه خوبی است.

سینما تراس دهکده

در ساعت ۱۸ برنامه گروه فلک‌افلاک که قطعا موسیقی نواحی خرم‌آباد و زیبایی‌های بومی موسیقی نواحی خرم‌آباد را برای شنوندگانش به ارمغان خواهد آورد،‌ بسیار جذاب خواهد بود. فرشاد سیفی و گروه فلک افلاک در پی تثبیت و معرفی موسیقی خرم‌آبادند. از طرف دیگر، در ساعت ۳۰/۲۰ گروه مستان نو با سرپرستی سعید جعفرزاده و شباهنگ خلیج‌فارس با سرپرستی عزیز حیدری دو موسیقی دیگر نواحی ایران را در قالب موسیقی آیینی- سنتی معرفی خواهند کرد.

فرهنگسرای بهمن سالن آوینی

در ساعت ۱۸ گروه باربد با سرپرستی روزبه پهلوانی‌نژاد و بهزاد شجاعی سعی در تثبیت موسیقی خودشان و مطرح کردن گروه و موسیقی مردمی‌شان در شب اجراهای موسیقی اصیل و کلاسیک را دارند.

تالار بزرگ کشور

در ساعت ۲۰ بزرگ‌ترین تالار و مکان ویژه برگزاری جشنواره بیست و سومین میزبان خشایار اعتمادی و گروهش است. خشایار اعتمادی این بار با گروهی ۷۵ نفری آمده تا خاطرات خوش روزهای آغازین این‌ موسیقی پاپ را برای خودش زنده کند و مخاطبانش را مهمان موسیقی پوست‌انداخته‌اش کند که این بار ریتم را هم چاشنی کارش دارد.

خانه هنرمندان

Moster closs‌ها و Work shopها برای اولین‌بار در طول دوران جشنواره فجر به این شکل به راه افتاده‌اند تا در فضای دلنشین خانه هنرمندان، علاقه‌مندان، محققان و دانشجویان موسیقی را مهمان ضیافت پژوهش‌ها و مقالات و سخنرانی‌های مهمانان و استادان داخلی و خارجی جشنواره کند. در ساعت ۱۸ در خانه هنرمندان، دکتر محمدرضا آزاده‌فر از موسیقی خشونت‌‌آمیز و تاثیرات اجتماعی و روانی و جنسی آن خواهد گفت.